Cronică

  • Rheingold: o poveste exemplară de viaţă

    08.12.2023 Articol Rheingold: o poveste exemplară de viaţă Rheingold nu revoluţionează în niciun fel filmul biografic, dar în centrul său se află un protagonist a cărui viaţă nu poate decât să inspire. Refugiat kurd într-o Germanie neprimitoare, Giwar Hajabi a făcut carieră de partea greşită a legii, în lumea gangsterilor şi a hoţilor mărunţi, şi s-a reinventat ulterior devenind un rapper şi antreprenor de succes. Filmul lui Fatih Akin retrasează conştiincios acest itinerariu, picând nonşalant în capcanele greu evitabile ale biopic-ului, dar Rheingold rămâne memorabil datorită mesajului: nu înceta niciodată să visezi. Fără să ştim (şi adesea refuzând cu îndârjire să conştientizăm acest lucru), privim lumea prin ochelari de cal: considerăm că toţi cei din jur au pornit cu şanse egale în viaţă şi ... citeşte
  • Fallen Leaves: ciocnirea unor asteroizi în derivă

    06.12.2023 Articol Fallen Leaves: ciocnirea unor asteroizi în derivă Săptămânile trecute i-am luat un interviu unei actriţe care joacă rolul principal într-un serial britanic încă nelansat. Personajul ei, o irlandeză din Belfast sastisită de greutăţile şi frustrările zilnice, ajunge într-o dimineaţă să-şi proptească sub bărbie ţeava unei puşti. Fix când să apese pe trăgaci, apare EL, un carismatic prezentator TV din Londra, iar consecinţele le ghiceşti cu siguranţă. Am întrebat-o pe actriţă ce crede despre obositoarea încăpăţânare a cinema-ului de limbă engleză de a ne convinge că "soarele va răsări şi pe strada noastră". Luată prin surprindere, actriţa a dat un răspuns amabil, dar prin nimic convingător. Nu există lună în care acest romantism forţat se simte mai abitir ca în decembrie, când peste tot v... citeşte
  • Comedia franceză Superpolițiștii. Misiune: Bunica dă de pământ cu clișeele din filmele americane de acțiune

    04.12.2023 Articol Comedia franceză Superpolițiștii. Misiune: Bunica dă de pământ cu clișeele din filmele americane de acțiune Mai toate clişeele din filmele americane de acțiune și spionaj sunt ridiculizate în comedia franceză Superpolițiștii. Misiune: Bunica, acum pe marile noastre ecrane, comedie ce ne face să ne destindem, pentru că râdem cu poftă, și să privim cu un ochi mai critic tot ce ni se servește în filmele de gen ce se iau prea în serios. Superpolițiștii. Misiune: Bunica ne scapă și de toate frustrările acumulate de-a lungul timpului urmărind filme cu spioni care fac totul perfect: cu mașina nu poți face manevre elucubrante în parcarea plină, ci o scoți în multe, mult prea multe mișcări, chiar atunci când ești săgetat de privirea unor T-X (seria Terminator), nu poți să încapi impecabil într-un costum „de împrumut”, cum fac mai toți spionii când lichidează u... citeşte
  • Marea migrație, un road movie cu învățăminte

    01.12.2023 Articol Marea migrație, un road movie cu învățăminte De la studiourile care ne-au dat adorabila serie de filme Despicable Me și Minionii, vine - din 8 decembrie - o nouă animație pe marile noastre ecrane, Marea migrație, un road movie plin de învățăminte. Dacă citiți această cronică, sunteți - cel mai probabil - părinte, iar filmul îi va face pe adulți să reflecteze amuzați la tipul de parenting pe care îl practică și la valorile pe care le insuflă copiilor. Sunteți „părinte-elicopter”, gata să sacrifice independența copiilor, doar pentru a-i ști mereu în siguranță sau sunteți permisiv? Familia de rațe din prim-planul acestei animații e condusă de un tată mulțumit cu locul lui călduț pe baltă, fără provocări de vreun fel sau riscuri și își alimentează aceste idei cu povești de groază spuse ... citeşte
  • Wish: dacă nu magie, atunci ce?

    27.11.2023 Articol Wish: dacă nu magie, atunci ce? Este uşor să te uiţi cu bunăvoinţă la Wish/Dorinţa, cea mai recentă animaţie Disney care insistă să omagieze peste o sută de alte titluri create de celebrul Walt şi urmaşii săi. Wish un mesaj mai mult decât ataşant, iar animaţia în sine combină inspirat tradiţionalul, dar şi modernul, căci liniile simple sunt umplute cu texturi ultraelaborate. Cu toate acestea, ambiţia realizatorilor de a menţiona, uneori peltic şi prea evident, cât mai multe titluri anterioare face filmul inegal şi ezitant, ca un Pegas (calul, nu bicicleta) care ţine cu tot dinadinsul să-şi ia zborul, dar se descoperă priponit de pământ... În primele cadre vedem una după alta paginile unei cărţi de poveşti (tehnică folosită în Albă ca Zăpada și cei șapte pitici şi Frumoasa a... citeşte
  • Napoleon: scene de luptă extraordinare, dar sunt ele de ajuns?

    23.11.2023 Articol Napoleon: scene de luptă extraordinare, dar sunt ele de ajuns? Să faci un film biografic despre Napoleon Bonaparte, măruntul militar corsican a cărui ascensiune fulminantă l-a transformat într-unul din cei mai influenţi (şi letali) lideri din istoria Europei, e o sarcină aproape imposibilă. Subiectul este atât de generos, încât cu siguranţă ar fi fost mai potrivit pentru un serial cu buget gigantic şi nu pentru un lungmetraj de cinema. Ridley Scott abordează subiectul cu ochiul versat în realizarea impresionantelor scene de luptă, dar contrastul dintre scenele de anvergură şi cele care ar trebui să-l aproximeze pe Napoleon ca soţ şi tată este atât de mare, încât rezultatul e inegal şi, pe alocuri, chiar amuzant. Bine ar fi ca înainte de vizionare să nu consulţi pagina de wikipedia a lui Napoleon, pentru ca parcursul său... citeşte
  • Confort nordic: anxietatea, bat-o vina!

    21.11.2023 Articol Confort nordic: anxietatea, bat-o vina! Regizorul islandez Hafsteinn Gunnar Sigurðsson este protagonistul uneia dintre cele mai bizare situaţii festivaliere ale deceniul trecut. Debutul său din 2011, Either Way, povestea absurdă a doi muncitori care trasează marcajele rutiere pe şoselele dintr-o regiune izolată din Islanda, a fost selectat la zeci de festivaluri din întreaga lume (noi l-am văzut la festivalul Transilvania) şi apoi a fost refăcut la Hollywood sub numele Prince Avalanche, cu mai cunoscuţii Paul Rudd şi Emile Hirsch în rolurile principale. Ei bine, acest film a fost selectat la festivalul de la Berlin şi a primit Ursul de Argint pentru Cea mai bună regie, deşi copiază aproape cadru cu cadru filmul original... Câteva filme şi un deceniu mai târziu, Sigurðsson lansează Confort nordic/Northern C... citeşte
  • Prequelul Hunger Games: plusuri şi minusuri

    21.11.2023 Articol Prequelul Hunger Games: plusuri şi minusuri Acum un deceniu, Jocurile foamei o transforma pe Jennifer Lawrence într-un star global şi oferea un melanj convingător de entertainment violent, dar şi de relevanţă: milioane de copii şi adolescenţi din întreaga lume au putut experimenta complexităţile totalitarismului şi ale privării de libertate în această poveste despre curaj şi perseverenţă. Mai mult, primele două filme discutau despre contrastul dintre putere şi popularitate şi, mai ales, despre ceea ce Hollywood-ul se chinuie de mai bine de un secol să facă, anume un spectacol suficient de convingător pentru a captiva un public întotdeauna doritor de nou. După ce ultimele două filme din franciză nu s-au ridicat la înălţimea aşteptărilor, iată că avem parte de un prequel care lărgeşte universul Hun... citeşte
  • Cronică The Killer: plăcerea vinovată

    13.11.2023 Articol Cronică The Killer: plăcerea vinovată Pactul faustic este emblemantic pentru atracția eternă a omului față de ce este interzis. Răul poate fi seducător. Iar o serie de actori talentați au reușit să împingă oscilaţia între repulsiv şi atractiv până la cote de-a dreptul abisale. Cu filmul The Killer, disponibil deja pe platforma de streaming Netflix, Michel Fassbender se aşază în panoplia de actori care au făcut roluri negative memorabile, cu care - paradoxal - am empatizat. În rolul unui criminal în serie fără nume, Michel Fassbender se alătură altor răi atractivi și memorabili din lumea filmului, precum personajul Jokerului - prin definiţie un Mefistofel simpatic, precum Dracula - caracterizat printr-o seducţie ameninţătoare - ori Hannibal Lecter, psihiatrul canibal, seducător prin forța minț... citeşte
  • The Marvels: prinţese şi pisicuţe

    13.11.2023 Articol The Marvels: prinţese şi pisicuţe Am intrat la The Marvels cu aşteptări minime şi trebuie spus că am primit mai mult decât mă aşteptam, fără ca filmul să şteargă impresia tot mai sedimentată că diluarea Universului Cinematografic Marvel (MCU) în zeci de lungmetraje pentru marele ecran şi seriale pe Disney+ are nevoie de scenarişti mult mai buni şi de poveşti mult mai captivante pentru ca atenţia publicului să persiste. Dar The Marvels surprinde cu unele dintre cele mai trăsnite decizii din istoria MCU, ceea ce compensează faptul că premiera de vineri aduce mai degrabă cu un episod ambiţios din serialul Star Trek şi nu cu un blockbuster care a costat 220 de milioane de dolari şi care va avea nevoie de încasări de peste 800 de milioane pentru a deveni profitabil. Totul începe cu Dar-Benn (Zawe ... citeşte
  • Cei 21 de rubini și 30 de arginți

    11.11.2023 Articol Cei 21 de rubini și 30 de arginți În anul 2017, filmul românesc Un pas în urma serafimilor explora o lume nefamiliară, cea a unui seminar teologic ortodox, unde adolescenţi de-abia ieşiţi de pe băncile gimnaziului studiază să devină preoţi, însuși regizorul Daniel Sandu venind dintr-o astfel de instituție. „Serafimii” părintelui Ivan (Vlad Ivanov, într-un rol negativ) mințeau şi chiuleau şi, dacă au dat vreodată dovadă de vreo înclinare către preoţie, aceasta era repede uitată printre atâtea ispite. Este o discrepanţă care spune multe despre biserică, nota Cinemagia la data lansării filmului, publicația noastră exprimându-și dorința ca subiectul să fi fost explorat mai tăios. Filmul 21 de rubini, proiectat acum în cinematografele noastre, surprinde (într-unul din cele două plan... citeşte
  • Între revoluţii: trecut, deschide-te!

    03.11.2023 Articol Între revoluţii: trecut, deschide-te! Una din marile puteri ale cinema-ului este să ne arate că toţi suntem la fel. Sau, mai bine spus, că toţi suntem sensibili la durerea altuia, oricât de mare ar fi distanţa ce ne desparte şi oricât de diferite ne-ar fi sistemele de referinţă. Docuficţiunea Între revoluţii, recompensată cu un premiu FIPRESCI la cea mai recentă ediţie a Berlinalei, pune faţă în faţă două femei şi două evenimente care au zguduit iremediabil societatea unde au avut loc, invitându-ne să privim printr-o dublă lentilă şi să înţelegem ceva imposibil de înţeles. În anii '70, Maria se împrieteneşte cu Zahra, o tânără din Iran venită să studieze medicina la Bucureşti. Înainte ca Zahra să-şi poată termina studiile, ea se întoarce în Iran, îngrijorată de implicarea tat... citeşte
  • Încă două lozuri: la omul sărac nici boii nu trag

    01.11.2023 Articol Încă două lozuri: la omul sărac nici boii nu trag Dacă îţi place sau nu iureşul de comedii independente, mai bine sau mai prost făcute, care împânzesc ecranele cinematografelor în ultimii ani, iată că sursa a fost filmul-eveniment al anului 2016, Două lozuri, care a dovedit că un film românesc poate fi profitabil. Da, Două lozuri a avut un buget mic şi numărul de bilete vândute, 134.000, poate că nu ar mai impresiona pe nimeni azi, când avem filme româneşti ce au sărit de un milion de spectatori, dar în 2016 succesul său era realmente incredibil şi a convins şi alte nume din showbiz-ul local să se înhame la un pariu ce până atunci părea imposibil de câştigat: atragerea unui număr suficient de spectatori în săli la un film românesc. Nimic nu avea mai mult sens decât un sequel, Încă două lozuri, care... citeşte
  • The Peasants: o lume familiară şi un altfel de cinema

    23.10.2023 Articol The Peasants: o lume familiară şi un altfel de cinema În 2017, regizorii Dorota Kobiela şi Hugh Welchman dădeau lovitura cu animaţia Loving Vincent, film în care fiecare cadru a fost pictat în ulei. Stilul inovator a făcut ca acest film să primească o nominalizare la Oscarul pentru Cea mai bună animaţie, iar acum cei doi regizori revin în atenţie cu The Peasants/Ţăranii, film ce poate fi văzut duminica viitoare, într-o proiecţie unică, în selecţia Les films de Cannes à Bucarest, premiera naţională având loc la anul. Românii au toate şansele să rezoneze cu această ecranizare după romanul-fluviu al autorului polonez  Władysław Reymont pentru că The Peasants este, în esenţă, un Ion al lui Rebreanu la feminin, teleportându-ne în lumea nemiloasă a satului polonez de la cumpăna dintre secolele 19 şi 20. Nu... citeşte
  • Killers of the Flower Moon: am privit răul în ochi şi (nu) am supravieţuit

    20.10.2023 Articol Killers of the Flower Moon: am privit răul în ochi şi (nu) am supravieţuit Într-o declaraţie recentă, Martin Scorsese a dezvăluit că prima sa abordare a ecranizării bestseller-ului de nonficţiune "Killers of the Flower Moon" era foarte diferită, povestea valului de crime din comunitatea de indieni Osage din Oklahoma din anii '20 fiind spusă din perspectiva autorităţilor chemate să investigheze. La îndemnul lui Leonardo DiCaprio, Scorsese a realizat că povestea trebuie spusă din perspectiva victimelor, indienii transformaţi în ţinte de lăcomia albilor lipsiţi de scrupule care le râvneau pământurile bogate în ţiţei. Cu siguranţă şi prima abordare ar fi dus la un film foarte bun, dar Killers of the Flower Moon, aşa cum este el acum, vine şi cu satisfacţia unei reparaţii necesare. Povestea începe după sfârşitul Primului Război Mo... citeşte
  • Dragoste la foc mic: dă-te aşa, să ling ecranul

    18.10.2023 Articol Dragoste la foc mic: dă-te aşa, să ling ecranul Ai văzut Sieranevada şi ai poftit la sarmalele cu mămăliguţă şi ardei iute? Provocarea gastronomică din acel excelent film al lui Cristi Puiu este ca o grisină indigestă în comparaţie cu festinul culinar şi vizual din The Taste of Things/La passion de Dodin Bouffant (tradus excelent la noi Dragoste la foc mic), unul dintre cele mai atractive titluri ale noii ediţii Les Films de Cannes à Bucarest (20-29 octombrie). Prin amabilitatea distribuitorului Independenţa Film, Cinemagia a putut vedea filmul mai devreme decât se aştepta şi îţi poate recomanda să NU intri flămând în sala de cinema. Am scris despre Dragoste la foc mic şi în acest articol despre aspectele politice şi de conjunctură ale alegerii unui film drept candidat naţional la categoria Cel mai bun film... citeşte
  • Serial cu gladiatori, un superhit al anului viitor?

    17.10.2023 Articol Serial cu gladiatori, un superhit al anului viitor? Am anunţat lunile trecuteRoland Emmerich va reveni curând în atenţie cu primul său serial, Those About to Die, a cărui poveste explorează violenta lume a gladiatorilor în perioada când unul dintre cele mai populare vestigii ale Romei, Colosseum-ul, abia fusese construit. În timp ce Hollywood-ul era blocat de greva simultană a scenariştilor şi a actorilor, regizorul german şi-a văzut liniştit de treabă în studiourile Cinecittà din Roma, iar luna aceasta serialul termină filmările. Chiar acum, Those About to Die are o primă întâlnire cu publicul la MIPCOM Cannes, o piaţă globală unde cele mai noi producţii de televiziune pot semna contracte de distribuţie în toată lumea. Serialul lui Emmerich va fi disponibil pe Prime Video în multe ţări (nu a fost conf... citeşte
  • Loki, sezonul 2: ce e mai bun şi mai rău în universul Marvel

    08.10.2023 Articol Loki, sezonul 2: ce e mai bun şi mai rău în universul Marvel Acum doi ani, serialul Loki pornea de la o scenă din Avengers, pentru a imagina o poveste alternativă a protagonistului interpretat de Tom Hiddleston (care, iată, joacă rolul de mai bine de un deceniu) şi a vorbi despre destin, liber arbitru şi adevăr şi despre faptul că, variante sau original, suntem eroii propriei noastre vieţi şi avem datoria să ne-o trăim cum putem mai bine. Şi, dacă salvăm şi lumea în acest timp, cu atât mai bine... Lansarea din 6 octombrie a sezonului al doilea, disponibil pe Disney+, redeschide discuţia despre atuurile şi hibele ultrapopularului univers Marvel. Categoric, cea mai mare atracţie a serialului este chiar Loki. Dual şi ambiguu, imprevizibil şi cinic, Loki o întrece pe Black Widow (Scarlett Johansson spune că nu va mai juca rolul... citeşte
  • Reality: tensiunea vine din jocul de-a șoarecele și pisica dintre agenți și protagonistă

    06.10.2023 Articol Reality: tensiunea vine din jocul de-a șoarecele și pisica dintre agenți și protagonistă O femeie (Sydney Sweeney, The White Lotus, Euforia) revine acasă pentru a desoperi doi agenți FBI (Marchant Davis și Josh Hamilton) care o așteaptă. Îi pun câteva întrebări, apoi pun în aplicare mandatul de percheziție a casei, mașinii și smartphone-ului tinerei. Tot ceea ce urmează în interogatoriu sunt evenimente reale. Reality este o dramă plină de tensiune, ce se naște din jocul dea șoarecele și pisica dintre agenți și tânără. Regia este semnată de Tina Satter, iar filmul este produs sub egida HBO Films. Producția rulează în premieră pe marile noastre ecrane de vineri, 6 octombrie, distribuit de Happy Cinema. Femeia este acuzată că a transmis un document secret al NSA (National Security Agency) care conținea dovezi ale intervenției hackerilor ruși în... citeşte
  • Noul Exorcistul: între două te plouă cu pucioasă

    04.10.2023 Articol Noul Exorcistul: între două te plouă cu pucioasă Acum 50 de ani, Exorcistul lua pe nepregătite Statele Unite, făcându-şi spectatorii să leşine/vomite cu violenţa sa explicită şi efectele speciale revoluţionare în epocă. Avea să devină primul horror nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun film şi avea să rămână timp de 45 de ani horror-ul cu rating-ul R (spectatorii sub 17 ani trebuie însoţiţi de un adult pentru a intra în sala de cinema) cu cele mai mari încasări din istorie până la lansarea lui IT. Pentru a sărbători cele cinci decenii de la premieră şi pentru a întâmpina Halloween-ul cum se cuvine, iată că avem parte de un sequel direct, Exorcistul: Cel care crede, primul film dintr-o nouă trilogie (urmează Deceiver în 2025). Totul începe în 2010, când Victor (Leslie Odom Jr., nominalizat la O... citeşte
Articole 281 - 300 din 1799
jinglebells