Cronică

  • Jurnalul familiei -escu, o incursiune în biografia poporului român

    28.10.2019 Articol Jurnalul familiei -escu, o incursiune în biografia poporului român Cronică a civilizației urbane din România ultimului secol și studiu antropologic, Jurnalul familiei -escu este o călătorie hilară nu doar în etimologia numelor de familie (se știe că „-escu este cel mai întâlnit sufix onomastic) cât mai ales în lumea obiceiurilor și a apucăturilor românilor. Sub pretextul educării propriei sale fiice, regizorul Șerban Georgescu face o incursiune sinceră în propria genealogie, dar și în istorie, alături de mai mulți invitați (Toader Paleologu, Vintilă Mihăilescu, Ioana Pârvulescu, Mihaela Miroiu, Sorin Ioniță, Stelian Tănase). Încercând să își facă arborele genealogic, regizorul ajunge la concluzia că generația actuală este foarte favorizată față de generația părinților lui, care a fost foarte decepționată... citeşte
  • Între chin și amin, despre „experimentul Pitești”

    27.10.2019 Articol Între chin și amin, despre „experimentul Pitești” Un nou jurnal de închisoare politică, filmul Între chin și amin este un omagiu deținuților politici din perioada comunistă și un reminder că, deși trecută adeseori cu vederea, libertatea este o valoare de bază a omului. Protagonistul, arestat în ajunul căsătoriei, împreună cu fratele său, sub niște acuzații neclare, este aruncat în sistemul penitenciar al României anilor 1950 și supus la ceea ce rămâne în istorie ca „experimentul Pitești”. Filmul este o cronică corectă a perioadei: drama de la Pitești, unul dintre cele mai sinistre întruchipări ale represiunii comuniste, în care deținuții fanatici erau folosiți ca agenți de tortură împotriva deținuților obișnuiți sub conducerea unui personaj real, maleficul Eugen Țurcanu, fost legionar care ... citeşte
  • Zombieland: Rundă dublă, straniu de amuzant

    27.10.2019 Articol Zombieland: Rundă dublă, straniu de amuzant Primul film Zombieland (2009) a fost, asemenea lui Double Tap, o comedie năstrușnică și inteligentă care construia un univers credibil. Filmele lui Ruben Fleischer (Venom, Gangster Squad) au ca prioritate elementul de entertainment. Ceea ce se vede și la Zombieland 2, plus roluri memorabile, dialoguri și elemente de acțiune care sunt ceva mai inteligente decât în majoritatea filmelor de Hollywood. Deci, avem parte de un spectacol reușit, dar mai puțin de misiuni inteligente. Oricum, Double Tap aduce o schimbare bună față de norma blockbusterelor din ultimul deceniu. Începând la 10 ani de la evenimentele din Zombieland, noul film începe atunci când Columbus (Jesse Eisenberg), Tallahasee (Woody Harrelson), Wichita (Emma Stone) și Little Rock (Abigail Breslin) se mută î... citeşte
  • The Addams Family – excentricitate și umor negru în doze moderate

    24.10.2019 Articol The Addams Family – excentricitate și umor negru în doze moderate Printre sequel-uri și remake-uri Disney, aventuri cu animale de tot felul, printre nestematele Pixar și amuzantele titluri Illumination Studios, și-au făcut loc pe marile ecrane și membrii excentrici, misterioși și înspământători ai familiei Addams. The Addams Family a avut parte de numeroase adaptări, însă niciuna recentă și niciuna sub formă de lungmetraj animat, așa că cei de la MGM au considerat că este momentul să relanseze această marcă a culturii pop. Prin decor și tipul de familie aflată în centrul acțiunii (cu interese macabre și puteri supranaturale), animația te duce cu gândul la Hotel Transylvania, producția de succes a lui Genndy Tartakovsky. Însă, chiar dacă are o poveste rezonabilă, adaptată vremurilor moderne, și unele momente amuzante, ... citeşte
  • Paradise Hills, poveste onirică, pe un sâmbure de dramă socio-politică

    24.10.2019 Articol Paradise Hills, poveste onirică, pe un sâmbure de dramă socio-politică Emma Roberts joacă rolul lui Uma, o tânără bogată care refuză să se mărite cu logodnicul ei sărac. Ea se trezește în Paradise Hills, trimisă acolo de către mama ei în toiul nopții, unde se întâlnește cu Ducesa (Milla Jovovich), cea care prezidează acest centru de reabilitare, în SF-ul distopic omonim, în premieră pe marile ecrane. Uma își găsește două prietene, pe Yu (Awkwafina) și pe Chloe (Danielle Macdonald), care plănuiesc să scape împreună din acest loc bizar, unde sunt forțate să stea în posturi ciudate urmărind filme de propagandă.  „Paradise Hills” e pe o insulă plină de verdeață, însă tocmai izolarea acestuia este un indiciu clar că ceva nu este în regulă pe această presupusă oază. Uma strigă să fie lăsată afară dintr-o ca... citeşte
  • O aplicaţie de coşmar: premisa filmului face toți banii

    24.10.2019 Articol O aplicaţie de coşmar: premisa filmului face toți banii La o petrecere de absolvire a liceului, câțiva prieteni care beau bere împreună își propun să încerce o aplicație stranie pentru mobil: una care spune cât mai are fiecare de trăit în filmul Countdown, în premieră pe marile noastre ecrane. Aplicația stârnește un val de entuziasm, până când una dintre fete, Courtney (Anne Winters), vede că ar mai avea numai trei ore de trăit... Atunci când ea refuză să urce în mașină cu Evan (Dillon Lane), iubitul ei care a consumat alcool, aplicația lansează un avertisment „user agreement broken”, și ceva întunecat și nevăzut se aruncă asupra tinerei care moare atunci când numărătoarea ajunge la zero... Aceasta este introducerea, după care imediat scenaristul-regizor Justin Dec intră în domeniul poveștii propri... citeşte
  • Arest, un film necesar: ilustrează aspecte ale comunismului ce nu trebuie uitate

    20.10.2019 Articol Arest, un film necesar: ilustrează aspecte ale comunismului ce nu trebuie uitate La  treizeci de ani de la căderea regimului comunist, Arest - în regia lui Andrei Cohn - este o nouă incursiune în tenebrele ceauşismului. Inspirat cu o anumită largheţe din cazul dizidentului Gheorghe Ursu, unul dintre puţinele cazuri de dizidenţi torturaţi şi ucişi în închisoare din ordinul autorităţilor comuniste, filmul face o mărturie necesară generaţiilor care nu au trăit înainte de 89: da, comunismul omora oameni, inclusiv la propriu. Filmul începe cu o plajă de nudişti pe fundalul unui peisaj industrial, apoi continuă integral în interiorul dezolant al unui arest de miliţie din anii '80; filmul putea fi aproape la fel de bine şi o piesă de teatru. Un dizident - Dinu (Alexandru Papadopol) - este pus împreună cu torţionarul său - Vali (Iulian Poste... citeşte
  • Deva, un studiu de personaj

    20.10.2019 Articol Deva, un studiu de personaj În filmul Deva, în premieră pe marile noastre ecrane, regizoarea Petra Szöcs transpune experienţele ei din viaţa reală cu o fetiţă care suferă de albinism, avute în oraşul eponim. Deva, debutul în lungmetraj al regizoarei, a avut premiera la cea de-a 75-a ediție a Festivalului de Film de la Veneţia.  Deva este un studiu de personaj al unei adolescente albinoase, Kato (Csengelle Nagy), care trăieşte într-un orfelinat din orașul Deva. Filmul începe cu o secvenţă de documentar din viaţa fetiţei de trei ani care i-a inspirat regizoarei povestea: „M-am născut într-un cimitir”, notează aceasta, dar ca şi personajul central, ideea rămâne o enigmă până la final. Povestea, atât cât există, priveşte sosirea unei noi tinere îngrijitoare voluntare, Bogi (B... citeşte
  • Maleficent: Mistress of Evil. Cine e, de fapt, „Suverana Răului”?

    18.10.2019 Articol Maleficent: Mistress of Evil. Cine e, de fapt, „Suverana Răului”? Maleficent: Mistress of Evil există, cel mai probabil, datorită succesului la box-office al predecesorului, din 2014, iar realizatorii au avut ca sarcină să inventeze de la zero un al doilea capitol al unei poveşti încheiate cu bine în primul film. Pe măsură ce frumoasa Aurora (Elle Fanning) şi prințul Phillip (Harris Dickinson) se pregătesc de nuntă, temuta Maleficent este invitată la Ulstead pentru a-i întâlni pe părinţii mirelui şi a pregăti relaţiile diplomatice. Cei doi tineri văd căsătoria ca pe o punte între regatul oamenilor şi cel al fiinţelor magice, care trăieşte sub protecţia Aurorei şi lui Maleficent. Problema este că mama lui Phillip, Regina Ingrith (Michelle Pfeiffer), este o arogantă care o vede pe Maleficent şi lumea ei magică drept o p... citeşte
  • Pain & Glory, unul dintre cele mai bune filme din cariera lui Pedro Almodóvar

    18.10.2019 Articol Pain & Glory, unul dintre cele mai bune filme din cariera lui Pedro Almodóvar Autobiografic prin natura sa dar nu şi prin detalii, filmul Pain , al regizorului spaniol în vârstă de 70 de ani Pedro Almodóvar, este opera unui om care îşi face retrospectiva vieţii, cu un amestec percutant de regret, amintire şi de uşurare. Rezultatul este unul dintre cele mai bune filme din îndelungata lui carieră. Cu tot aerul sumbru, Pain and Glory are parte şi de umorul ludic al lui Almodóvar, şi de fascinaţia acestuia pentru absurd. Dacă vă plac filmele lui anterioare, printre care Hable con ella (câştigător de Oscar) şi Todo sobre mi madre, Pain & Glory vă va oferi câteva din elementele autobiografice pe care cu siguranţă le cunoaşteţi. Antonio Banderas, într-un rol subtil şi puternic, joacă rolul lui Salvador Mallo, un regizor madrilean a... citeşte
  • Documentarul Fata de aur: durerea din spatele unei medalii

    16.10.2019 Articol Documentarul Fata de aur: durerea din spatele unei medalii 21 septembrie 2000, Jocurile Olimpice de la Sydney. Întreaga Românie stă cu ochii pe televizoare la competiţia de gimnastică. Aceasta se termină cu cea mai mare victorie a României înregistrată vreodată: aur pentru Andreea Răducan, argint pentru Simona Amânar, bronz pentru Maria Olaru. Într-o perioadă când România avea prea puţine motive de bucurie, momentul a avut o semnificaţie aparte, devenind o validare pe scară globală a valorii unor gimnaste, valoare ce se întindea ca o umbrelă peste întreaga ţară. Dar câteva zile mai târziu pentru Andreea Răducan începe coşmarul... Fata de aur participă în competiţia românească la Festivalul Astra din Sibiu. Din 26 septembrie, filmul este disponibil pe platforma HBO Go Documentarul Fata de aur, în regia jurnalişt... citeşte
  • Pisica Verde: o investigație detectivistică și depoziții lungi, meditative

    15.10.2019 Articol Pisica Verde: o investigație detectivistică și depoziții lungi, meditative Filmul Pisica Verde ne oferă ocazia întâlnirii cu unul dintre frumoasele texte ale dramaturgei născute la Brașov Elise Wilk, reprezentantă a minorității germane din România, autoarea a 16 piese traduse în zece limbi, majoritatea textelor ei find montate în teatre de stat din țara noastră. Personajele acestei piese au între 16 şi 19 ani. Acţiunea se petrece în zilele noastre, într-un cartier mărginaş al unui oraş de provincie. Protagoniștii sunt, așadar, adolescenți. Care au nevoie să fie acceptați, iubiți. Care au nevoie să se elibereze dintr-un prezent pe care îl consideră de nesuportat. Adolescenți care evadează adesea în lumea propriilor gânduri. Cel mai adesea o face Dani. Imaginația lui dă naștere personajului din titlu, a cărei apariție face ca ... citeşte
  • Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole: observatorul neutru

    14.10.2019 Articol Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole: observatorul neutru Documentarul Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole e o călătorie dus-întors alături de imigranți români din Spania. În prima parte, camera realizatorilor Claudiu Mitcu și Mihai Mincan e un observator neimplicat al drumului lung cu autocarul pe care îl fac o serie de români. Aceștia fac o navetă de peste 50 de ore pentru a lucra în Spania. Oamenii sunt surprinși dormind, vorbind despre ceea ce își doresc. Viața lor a devenit un drum continuu. E clar că motivul plecării a fost o viață mai bună. Nu există personaje principale, nu există testimoniale, oamenii aceștia sunt un personaj colectiv, față de care realizatorii nu arată compasiune, cărora abia dacă le dau voce, ci ne informează despre periplul lor în mod neutru. Camera de filmat se substituie u... citeşte
  • Scapă cine poate/Ready or Not, horrorul independent al anului

    13.10.2019 Articol Scapă cine poate/Ready or Not, horrorul independent al anului Scapă cine poate/Ready or Not duce conflictul obişnuit al tinerei soţii cu socrii la propriu, într-o cursă nocturnă pentru supravieţuire. Este o comedie horror de tip slasher, în linia filmelor de groază Cabin in the Woods, The Most Dangerous Game, You're Next - în care eroii negativi vânează personajele principale sub forma unui joc bizar şi sângeros, iar ceea ce rezultă este un film de groază plin de suspans, dar şi o critică generală la adresa celor bogaţi şi cu aere de aristocraţi. Noaptea nunții unei mirese ia o întorsătură terifiantă când familia excentrică a proaspătului mire o forțează pe tânără să ia parte la un joc înspăimântător. În curând Grace (Samara Weaving) descoperă cu spaimă că ea este prada, şi victima unei vânători sânger... citeşte
  • Gemini Man şi fascinaţia tehnologiei

    12.10.2019 Articol Gemini Man şi fascinaţia tehnologiei 3D+ HFR. Sper (deşi mă îndoiesc) că imensa majoritate a spectatorilor care cumpără bilet la Gemini: Conspiraţia beneficiază de această informaţie: acest film cu Will Smith este proiectat în România într-un format pe care unii îl consideră revoluţionar, iar alţii îl consideră necinematografic. Eu unul consider că cronica unui film nu trebuie să depindă de formatul acestuia, dar, având în vedere că această premieră este sincronizată cu lansarea în zeci de cinematografe din ţară a 3D+ HFR, o să analizez şi formatul, mai ales că acesta pare să fie unicul "cârlig" al acestui action de duzină. Will Smith, Ang Lee, Jerry Bruckheimer. Actor, regizor şi producător cunoscuţi, separat, pentru unele dintre cele mai celebre, populare, revoluţionare, curajoase (s... citeşte
  • Yeti - Omul Zăpezilor/Abominable: căldura sufletească

    11.10.2019 Articol Yeti - Omul Zăpezilor/Abominable: căldura sufletească Un trio de copii ajută un Yeti, și el pui, să revină la casa lui din Himalaya, în această fabulă moralizatoare, cu premiera la noi vineri, 11 octombrie. Producția sino-americană Yeti - Omul Zăpezilor/Abominable este într-atât de remarcabilă vizual și atât de optimistă, încât aproape uităm că povestea nu e originală. Abominable reușește pentru că, deși povestea nu e nouă, are imaginație și personaje bine construite, începând cu zăpăcitul Yeti rătăcit în Shanghai. Cu scenografia semnată de aceeași echipă din spatele How To Train Your Dragon, personalitatea de câine blănos și firea prietenoasă a lui Everest îl vor face drag tuturor spectatorilor. Personajul principal, fetița Yi, îl tratează ca pe un animal de companie, apoi ca pe un prieten, por... citeşte
  • Filmul Joker, backstory-ul pe care îl merita supervillain-ul DC Comics

    07.10.2019 Articol Filmul Joker, backstory-ul pe care îl merita supervillain-ul DC Comics Filmul Joker este o minuțioasă fișă de personaj adaptată pentru marele ecran, backstory-ul atât de necesar al celui mai mare villain din universul DC, totodată un inteligent studiu de personaj, atât de inedit în peisajul ecranizărilor de benzi desenate ori romane grafice și un film de autor cu supereroi. Personajul lui Joaquin Phoenix emoționează până la lacrimi în efortul său de a-și controla râsul isteric, consecință a unei afecțiuni neurologice. Această găselniță scenaristică e trigger pentru mai multe momente dramatice din poveste. Râsetul este ceva dureros pentru Arthur Fleck, viitorul Joker. Arcul devenirii protagonistului, de la bolnavul ignorat de societate, care se crede invizibil și care nu poate înțelege o lume ce și-a pierdut umanitatea până la... citeşte
  • Călătoria fantastică a Maronei: de cât e nevoie ca să fii fericit?

    05.10.2019 Articol Călătoria fantastică a Maronei: de cât e nevoie ca să fii fericit? Ca odinioară poetele Olitilia Cazimir, Elena Farago și Ana Blandiana, cineasta Anca Damian privește spre lumea celor care nu cuvântă și dă glas cățelușei Marona, într-o poveste despre cât de puțin ne trebuie cu adevărat ca să fim fericiți. Filmul emoționează, personajul este atașant, grafica ingenioasă și prin asta memorabilă, iar povestea... ca în viață. Ceea ce nu este neapărat un atu, pentru că dramaturgia cinematografică are alte reguli decât cursul vieții. Marona e al nouălea pui al unei cățelușe metis iar tatăl ei este un dog argentinian. În portretizarea acestuia vedem aplecarea cineastei spre metaforele vizuale, ceea ce se va menține pe parcursul animației. Dogul țanțoș se dezumflă ca un balon când vine vorba de a-și asuma responsabilită... citeşte
  • Hustlers: Striptease pe Wall Street. Jennifer Lopez face toţi banii

    25.09.2019 Articol Hustlers: Striptease pe Wall Street.  Jennifer Lopez face toţi banii Hustlers: Striptease pe Wall Street rulează în avanpremieră pe marile noastre ecrane, cu Jennifer Lopez în rolul stripperiţei Ramona, care își va escroca bogații clienți de pe Wall Street cu talentul ei la bară. Secvențele de show erotic eșuează în a fi echilibrate între explicit și discret, ori a fi turnate artistic. Așa că acest heist movie ce se dorea sexy eșuează tocmai în a atrage. Camera regizoarei Lorene Scafaria le obiectivează pe eroine, sabotând mesajul feminist pe care îl intenționa filmul. În loc să fie a female gaze movie, filmarea momentelor la bară arată un punct de vedere masculin, voyeurist. În plus, anticlimatic. Rămâne însă povestea moralizatoare, formulată de personajul Ramona: America însăși este un club de streaptease, în care un... citeşte
  • L'homme fidèle: triunghiul amoros

    24.09.2019 Articol L'homme fidèle: triunghiul amoros Comedia romantică Un om fidel/L’homme fidèle, regizată de Louis Garrel, cunoscut pentru rolurile din The Dreamers şi Le redoutable, ruleză în cinematografele româneşti din 20 septembrie, distribuit de Independența Film. Cel de-al doilea lungmetraj din cariera regizorală a starului francez Louis Garrel, protagonistul filmului, alături de celebra sa soție Laetitia Casta și tânăra actriță Lily Rose-Depp, fiica lui Johnny Depp și a Vanessei Paradis, are în prim plan un triunghi amoros pasional și confuz, în care două femei concurează pentru dragostea aceluiași bărbat. Plin de umor și întorsături neașteptate de situații, povestea ne plimbă printr-un Paris pitoresc, în care iubirea nu este ceea ce pare. L'homme fidèle reiterează o temă de care este interesat ... citeşte
Articole 361 - 380 din 1588
jinglebells