Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

de Mihnea Columbeanu în 3 Aug 2009
Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

Articularea naraţiunii prin plan secvenţă

O altă implicaţie deosebit de importanţă a noilor modele structurale funcţionează pe axa epică, referindu-se la felul cum se articulează naraţiunea cinematografică în condiţiile unei structuri astfel axate pe creşterea numerică şi în importanţă a plan-secvenţelor.
Dincolo de considerentele de tensiune şi atmosferă, lungimea cadrelor, şi modul de a construi articulaţiile dintre ele (şi, prin completare, între secvenţe) constituie un veritabil motor narativ al filmului. Secvenţele cursive şi cadrele lungi pot pierde în nervozitate exterioară, câştigând în schimb la nivelul clarităţii, al coerenţei şi al bunăvoinţei faţă de public
(audience-friendliness). Spectatorul are astfel şansa de a fi lăsat să urmărească acţiunea, în mare parte, în timp real - ceea ce poate fi mai eficient psihologic, atâta vreme cât ritmul interior al secvenţei e susţinut, evitând riscul de a deveni ternant şi obositor. La fel ca în cazul tensiunii, discutat anterior, tăieturile de montaj, prin alegerea locurilor unde survin şi modul cum sunt aplicate, dobândesc un rol mai accentuat ca vectori
narativi - efectul intensificându-se în două variante: la modul direct, când acestea se fac în articulaţiile principale ale povestirii, sau prin contrast, când survin în locuri neaşteptate, pentru a pune accente epice puternic marcate sau a îmbogăţi stilistic contextul.
Pagina
1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10

Părerea ta

Spune-ţi părerea
ilustra.films pe 3 august 2009 21:32
Cand credeam ca nu mai exista, iata ca se manifesta. Un mega-extra-ultra-zeu-articol. N-am apucat sa-l citesc pe tot dar prima pagina este exact ceea ce (se) cauta(m) si se doreste si deci am convingerea ca si restul articolului proiecteaza stilul inegalabil marca Mihnea Columbeanu. Multumim maiestre!
Neuptolem pe 4 august 2009 16:52
Mihnea Columbeanu e un om tare bun la suflet! Altruismul sau - desi nu ne deschide porti la propriu - nu se compara cu al altor filmakeri mioritici. Intr-o splendoare inegalabila articolul Sir-ului ne poarta prin unghiuri greu de deslusit de un novice in ale manuirii camerei. E extraordinar cum reuseste sa atinga problema prin analiza si cum incadreaza elemente culturale filmice intr-o sinteza compacta si perfect articulat-angrenata. Nu am citit giga-articolul dar sunt sigur ca nu ma insel. Mi-l printez zilele astea. Spre o carte (groasa), Sir! ;)
Suspect de bizar pe 4 august 2009 22:14
Excelent articol.Am citit doar primele două pagini şi deja am remarcat stilul,absolut original,a lui Mihnea Columbeanu.Păcat că unii critici atât de buni ca Mihnea Columbeanu nu sunt atât de cunoscuţi şi de citit ca unii critici mediocrii scriitori în publicaţii pline de femei (urâte şi tâmpite) goale.
P.S.:Aştept o analiză a genului horror.

nu are importanta pe 5 august 2009 04:24
oamenii astia fac niste filme foarte bune...partea si mai buna fiind ca ele sunt recunoscute international si astfel nu sunt umbrite de larga majoritate a filmelor "pre-decembriste", filme ce pot fi catalogate ca mediocre
un articol citez: "mega-extra-ultra- zeu"

Felicitari!

tamarainsa pe 7 august 2009 06:09
Tocmai am citit ca Politist, adjectiv e propunerea pentru Oscar a Romaniei.
Montajul nemontat seamana cu Blow-up.
Dar ce sanse are?
Eu cred ca lectia lui Porumboiu pentru fiul meu este sa nu mai continue.
Iar pentru mine este o lectie a la Eugen Ionescu?

007catalin pe 8 august 2009 14:16
tare filmu
alex pe 9 august 2009 20:07
marfa si banii absolut genial ;)
Toma pe 12 august 2009 17:08
Pentru Tamarainsa
Să lăsăm "Blow up" să doarmă în pace, iar Antonioni să nu se răsucească în mormânt.

Pitbull pe 7 septembrie 2009 17:51
De ce sä se räsuceascä în mormânt?
Cu sigurantä, ar întinde o mânä etericä sä i-o strângä pe a lui Cornel, cu un cälduros: "Felicitäri!"

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells