Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

de Mihnea Columbeanu în 3 Aug 2009
Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

Concluzii aplicate

Am urmărit, în paginile anterioare, cele mai importante implicaţii ale tuturor elementelor de estetică cinematografică minimalistă asupra compartimentului montaj. E firesc să ne aşteptăm ca montajul să se adapteze şi să evolueze la rândul lui, sub aspect profesional şi artistic, ca urmare a acestor progrese de ordin general, pe liniile mai multor aspecte specifice.
Cel mai interesant s-ar putea să fie modul în care se vor conjuga, la nivel teoretic, dar mai ales practic, cele două tendinţe de ordin general, a căror întâlnire e proprie contextului românesc. Pe de o parte, la nivel mondial, montajul beneficiază şi el de toate progresele tehnologice recente, care l-au mutat de la strămoşeasca "masă" pe desktop, deschizându-i practic posibilităţi nelimitate.
Era inevitabil ca aceşti paşi înainte să se propage până în spaţiul producţiei româneşti de filme, video şi televiziune, care tocmai se adaptează din mers la transformările revoluţionare a căror undă de şoc a ajuns până la noi.
În acelaşi timp, cel puţin în etapa actuală, filmul românesc aflat sub semnul minimalismului trece printr-o surprinzătoare simplificare şi reîntoarcere la esenţele discursului şi ale expresiei cinematografice elementare. Semnificaţia centrală a acestei lucrări este tocmai urmărirea analitică a felurilor multiple în care această esenţializare se reflectă activ în domeniul specific al montajului, care este degrevat de numeroase sarcini meschine şi ingrate ale trecutului, beneficiind de şansa unei reevaluări la nivel de fond.
Ar fi de aşteptat ca întâlnirea acestor două tendinţe aparent contrare să se soldeze cu rezultate dintre cele mai insolite. Putem specula că, eliberat de balastul practic şi teoretic al trecutului, revenind la expresia sa fundamentală, montajul românesc va fi cu atât mai receptiv la contribuţiile şi surprizele viitorului. Nu ne rămâne decât să observăm în ce fel vor decurge aceste evoluţii - şi, în măsura posibilului, să le prefigurăm, anticipăm şi... să le devansăm creator.


Am ales cinci filme pentru o analiză mai aprofundată, după cum urmează: iniţial, considerând valenţele lor de autentici piloni de rezistenţă ai genului minimalist, asemănătoare între ele dar şi foarte diferite în acelaşi timp, sub aspecte specifice, am optat pentru "Marfa şi banii", de Cristi Puiu, ca o primă conturare substanţială a stilului minimalist, urmat de dezvoltarea revoluţionară întreprinsă de Corneliu Porumboiu cu impresionantul său lung metraj de debut "A fost sau n-a fost", şi completată prin abordarea aparte, foarte personală şi cu tuşe nostalgice vibrante, a lui Cătălin Mitulescu, în "Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii".
O dată vizitate aceste jaloane în triunghi ale noii generaţii, am considerat că merită o atenţie aparte experimentele şi căutările desfăşurate de doi dintre cei mai novatori cineaşti tineri: Adrian Sitaru, cu jocul unghiurilor subiective din "Pescuit sportiv", şi surprinzătorul mozaic al cadrelor multiple construit de George Dorobanţu în "Elevator".

Cele cinci analize urmează să fie publicate săptămânal pe Cinemagia, în următoarea ordine -
Cristi Puiu, "Marfa şi banii"
Prima conturare substanţială a stilului minimalist

Corneliu Porumboiu, "A fost sau n-a fost"
O dezvoltare revoluţionară

Cătălin Mitulescu, "Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii"
O abordare aparte

Adrian Sitaru, "Pescuit sportiv"
Jocul unghiurilor subiective

George Dorobanţu, "Elevator"
Mozaicul cadrelor multiple

Pagina
1 2 3 ... 8 9 10

Părerea ta

Spune-ţi părerea
ilustra.films pe 3 august 2009 21:32
Cand credeam ca nu mai exista, iata ca se manifesta. Un mega-extra-ultra-zeu-articol. N-am apucat sa-l citesc pe tot dar prima pagina este exact ceea ce (se) cauta(m) si se doreste si deci am convingerea ca si restul articolului proiecteaza stilul inegalabil marca Mihnea Columbeanu. Multumim maiestre!
Neuptolem pe 4 august 2009 16:52
Mihnea Columbeanu e un om tare bun la suflet! Altruismul sau - desi nu ne deschide porti la propriu - nu se compara cu al altor filmakeri mioritici. Intr-o splendoare inegalabila articolul Sir-ului ne poarta prin unghiuri greu de deslusit de un novice in ale manuirii camerei. E extraordinar cum reuseste sa atinga problema prin analiza si cum incadreaza elemente culturale filmice intr-o sinteza compacta si perfect articulat-angrenata. Nu am citit giga-articolul dar sunt sigur ca nu ma insel. Mi-l printez zilele astea. Spre o carte (groasa), Sir! ;)
Suspect de bizar pe 4 august 2009 22:14
Excelent articol.Am citit doar primele două pagini şi deja am remarcat stilul,absolut original,a lui Mihnea Columbeanu.Păcat că unii critici atât de buni ca Mihnea Columbeanu nu sunt atât de cunoscuţi şi de citit ca unii critici mediocrii scriitori în publicaţii pline de femei (urâte şi tâmpite) goale.
P.S.:Aştept o analiză a genului horror.

nu are importanta pe 5 august 2009 04:24
oamenii astia fac niste filme foarte bune...partea si mai buna fiind ca ele sunt recunoscute international si astfel nu sunt umbrite de larga majoritate a filmelor "pre-decembriste", filme ce pot fi catalogate ca mediocre
un articol citez: "mega-extra-ultra- zeu"

Felicitari!

tamarainsa pe 7 august 2009 06:09
Tocmai am citit ca Politist, adjectiv e propunerea pentru Oscar a Romaniei.
Montajul nemontat seamana cu Blow-up.
Dar ce sanse are?
Eu cred ca lectia lui Porumboiu pentru fiul meu este sa nu mai continue.
Iar pentru mine este o lectie a la Eugen Ionescu?

007catalin pe 8 august 2009 14:16
tare filmu
alex pe 9 august 2009 20:07
marfa si banii absolut genial ;)
Toma pe 12 august 2009 17:08
Pentru Tamarainsa
Să lăsăm "Blow up" să doarmă în pace, iar Antonioni să nu se răsucească în mormânt.

Pitbull pe 7 septembrie 2009 17:51
De ce sä se räsuceascä în mormânt?
Cu sigurantä, ar întinde o mânä etericä sä i-o strângä pe a lui Cornel, cu un cälduros: "Felicitäri!"

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells