Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

de Mihnea Columbeanu în 3 Aug 2009
Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

Mai mult sau mai puţin: plan-secvenţă
Pe vremuri, cadrele peste măsură de lungi fuseseră considerate de unii un fel de experimente, mofturi, acrobaţii gratuite, demonstraţii de virtuozitate sau complicări fără rost. În mod legitim, se recurgea la ele, cu tot cortegiul lor de dificultăţi specifice, numai atunci când regizorul avea convingerea că asemenea secvenţe (sau mari porţiuni ale secvenţelor) filmate "dintr-o bucată" erau cel mai în măsură să asigure fluenţa interpretativă şi temperatura emoţională a câte unui moment-cheie ale relaţiilor dintre personaje şi evoluţiei acestora pe parcursul întregii structuri dramatice. Hitchcock, de pildă, a sfârşit prin a-şi renega, ca pe un experiment ratat, cascadoria de decupaj din "The Rope", celebrul său "film fără montaj", afirmând că, prin fuziunea tuturor cadrelor într-unul singur (abstracţie făcând de notoriile înlocuiri ale bobinelor, păcălite prin obturarea momentană a cadrului de câte un trup, uşă, capac deschis în obiectiv, etc.), îşi anulase propriul crez esenţial în fragmentarea imaginii ca mijloc definitoriu al naraţiunii cinematografice şi, mai ales, al creării suspansului. În schimb, Orson Welles, în «Le Proces», folosise în mai multe rânduri, cu deliberare, cadrele obsedant de lungi, pentru a crea starea de angoasă apăsătoare proprie absurdului existenţialist kafkian - iar exemplele pot continua.
Însăşi Elisabeta Bostan, în "Saltimbancii", are un asemenea plan-secvenţă între Gina Patrichi şi Adrian Vîlcu, menit să sporească încărcătura emoţională a relaţiei dintre mama şi fiul parţial înstrăinaţi. Ca atare, planul-secvenţă - sau, în orice caz, cadrele neobişnuit de lungi, adeseori cu montaj interior - se soldează în cele din urmă şi cu importante beneficii de conţinut, tensiune, atmosferă şi stil.
Am putea spune, aşadar, că minimaliştii, nevoiţi să recurgă la acest format din motive iniţial economice, n-au întârziat să-i redescopere valenţele artistice multilaterale, şi chiar să le dezvolte pe direcţii noi. Cadrele lor lungi, fie fixate într-o încremenire neliniştitoare, ca la Porumboiu şi Mungiu, fie plimbate cursiv printr-o succesiune complexă de încadraturi, ca la Puiu şi Muntean, au ajuns să devină unele dintre cele mai importante elemente definitorii ale minimalismului, la nivel structural. De aici se revendică, în mare parte, acumulările inexorabile de
tensiune din "A fost sau n-a fost", sentimentul de apăsare fatidică din "Moartea domnului Lăzărescu", paranoia împinsă până la insuportabil a celor "Patru luni, trei săptămâni şi două zile", sau starea de zădărnicie insidioasă a lui "Boogie".
Începem să ajungem astfel, în sfârşit, la influenţa acestor noi formule structurale asupra a tot ceea ce înseamnă montajul în film. În ochii unor neaveniţi, s-ar putea să pară că un film în care regizorul, actorii şi operatorul topesc din start montajul în cadre lungi cu mişcări de aparat complexe ar reduce rolul editorului la simpla sinecură convenţională a unui lipitor în vreo câteva locuri, şi atât. Nimic mai fals! În filmul minimalist de autentică valoare, reducţia cantitativă a montajului echivalează şi cu o esenţializare, iar valenţele celor câteva tăieturi necesare rămase cresc în proporţie exponenţială. Vom cerceta, în cele ce urmează, motivaţiile şi reperele concrete ale acestor aserţiuni.

Pagina
1 2 3 4 ... 8 9 10

Părerea ta

Spune-ţi părerea
ilustra.films pe 3 august 2009 21:32
Cand credeam ca nu mai exista, iata ca se manifesta. Un mega-extra-ultra-zeu-articol. N-am apucat sa-l citesc pe tot dar prima pagina este exact ceea ce (se) cauta(m) si se doreste si deci am convingerea ca si restul articolului proiecteaza stilul inegalabil marca Mihnea Columbeanu. Multumim maiestre!
Neuptolem pe 4 august 2009 16:52
Mihnea Columbeanu e un om tare bun la suflet! Altruismul sau - desi nu ne deschide porti la propriu - nu se compara cu al altor filmakeri mioritici. Intr-o splendoare inegalabila articolul Sir-ului ne poarta prin unghiuri greu de deslusit de un novice in ale manuirii camerei. E extraordinar cum reuseste sa atinga problema prin analiza si cum incadreaza elemente culturale filmice intr-o sinteza compacta si perfect articulat-angrenata. Nu am citit giga-articolul dar sunt sigur ca nu ma insel. Mi-l printez zilele astea. Spre o carte (groasa), Sir! ;)
Suspect de bizar pe 4 august 2009 22:14
Excelent articol.Am citit doar primele două pagini şi deja am remarcat stilul,absolut original,a lui Mihnea Columbeanu.Păcat că unii critici atât de buni ca Mihnea Columbeanu nu sunt atât de cunoscuţi şi de citit ca unii critici mediocrii scriitori în publicaţii pline de femei (urâte şi tâmpite) goale.
P.S.:Aştept o analiză a genului horror.

nu are importanta pe 5 august 2009 04:24
oamenii astia fac niste filme foarte bune...partea si mai buna fiind ca ele sunt recunoscute international si astfel nu sunt umbrite de larga majoritate a filmelor "pre-decembriste", filme ce pot fi catalogate ca mediocre
un articol citez: "mega-extra-ultra- zeu"

Felicitari!

tamarainsa pe 7 august 2009 06:09
Tocmai am citit ca Politist, adjectiv e propunerea pentru Oscar a Romaniei.
Montajul nemontat seamana cu Blow-up.
Dar ce sanse are?
Eu cred ca lectia lui Porumboiu pentru fiul meu este sa nu mai continue.
Iar pentru mine este o lectie a la Eugen Ionescu?

007catalin pe 8 august 2009 14:16
tare filmu
alex pe 9 august 2009 20:07
marfa si banii absolut genial ;)
Toma pe 12 august 2009 17:08
Pentru Tamarainsa
Să lăsăm "Blow up" să doarmă în pace, iar Antonioni să nu se răsucească în mormânt.

Pitbull pe 7 septembrie 2009 17:51
De ce sä se räsuceascä în mormânt?
Cu sigurantä, ar întinde o mânä etericä sä i-o strângä pe a lui Cornel, cu un cälduros: "Felicitäri!"

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells