Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

de Mihnea Columbeanu în 3 Aug 2009
Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002


Ritm epic şi ritm narativ


Ierarhia e firească: epicul e baza, iar narativul, expresia - elementar: fără o povestire, n-am avea ce povesti. În acest context, şi mai cu seamă ţinând cont de toate cele explicitate mai sus, transpare cât se poate de clar efectul noilor criterii şi procedee de montaj asupra ritmului interior şi exterior (în speţă: epic şi narativ).
La nivelul întregului film, ritmul epic se intensifică în primul rând prin creşterea ritmului interior al secvenţelor şi sporirea impactului tăieturilor de montaj. În filme ca "Patru luni, trei săptămâni şi două zile" (Cristian Mungiu, 2007), "Cea mai fericită fată din lume" (Radu Jude, 2009), "Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii" (Cătălin Mitulescu, 2006) sau "Ryna" (Ruxandra Zenide, 2006), autorii speculează la maximum acest câştig interior, inclusiv prin aprofundarea conţinutului uman şi realizarea unei veritable empatii între spectator şi personaje. Rezultatul s-a regăsit în ampla simpatie de care s-au bucurat aceste filme, ca şi altele din familia lor stilistică, atât din partea criticii, cât şi a publicului educat - astfel limitându-se la maximum pagubele la nivelul esteticii montajului în sine şi al factorului de consum: practic, în zona ritmului narativ.
Aparenta lentoare a naraţiunii cinematografice de acest tip poate fi înlăturată prin diverse soluţii de recuperare - regândiri ale tăieturilor de montaj (între cadre şi mai ales între secvenţe), la nivelul amplasării, formulelor (cut, fade, dissolve), nervozităţii, racordurilor creatoare etc.
Mult mai proactiv în acest sens este Radu Muntean, care în "Hârtia va fi albastră" şi, mai ales, în "Furia", filmul său precursor al minimalismului, continuă să folosească principii şi tehnici de montaj narativ extrem de ritmat, racordate la noul realism social (termenul "neorealism" fiind deja acreditat) al filmului românesc contemporan - atât ca produs artistic, cât şi ca răspuns la comanda socială. Adrian Sitaru, în "Pescuit sportiv", oferă şi el o soluţie extrem de creatoare la problema ritmului narativ, prin experimentul unghiurilor eminamente subiective. Iar George Dorobanţu, cu reputatul său "Elevator", atinge apogeul dinamismului narativ, în ritm halucinant, pe un suport eminamente static. (Asupra ambelor filme vom reven pe larg, în Partea a II-a.)

Pagina
1 2 3 ... 7 8 9 10

Părerea ta

Spune-ţi părerea
ilustra.films pe 3 august 2009 21:32
Cand credeam ca nu mai exista, iata ca se manifesta. Un mega-extra-ultra-zeu-articol. N-am apucat sa-l citesc pe tot dar prima pagina este exact ceea ce (se) cauta(m) si se doreste si deci am convingerea ca si restul articolului proiecteaza stilul inegalabil marca Mihnea Columbeanu. Multumim maiestre!
Neuptolem pe 4 august 2009 16:52
Mihnea Columbeanu e un om tare bun la suflet! Altruismul sau - desi nu ne deschide porti la propriu - nu se compara cu al altor filmakeri mioritici. Intr-o splendoare inegalabila articolul Sir-ului ne poarta prin unghiuri greu de deslusit de un novice in ale manuirii camerei. E extraordinar cum reuseste sa atinga problema prin analiza si cum incadreaza elemente culturale filmice intr-o sinteza compacta si perfect articulat-angrenata. Nu am citit giga-articolul dar sunt sigur ca nu ma insel. Mi-l printez zilele astea. Spre o carte (groasa), Sir! ;)
Suspect de bizar pe 4 august 2009 22:14
Excelent articol.Am citit doar primele două pagini şi deja am remarcat stilul,absolut original,a lui Mihnea Columbeanu.Păcat că unii critici atât de buni ca Mihnea Columbeanu nu sunt atât de cunoscuţi şi de citit ca unii critici mediocrii scriitori în publicaţii pline de femei (urâte şi tâmpite) goale.
P.S.:Aştept o analiză a genului horror.

nu are importanta pe 5 august 2009 04:24
oamenii astia fac niste filme foarte bune...partea si mai buna fiind ca ele sunt recunoscute international si astfel nu sunt umbrite de larga majoritate a filmelor "pre-decembriste", filme ce pot fi catalogate ca mediocre
un articol citez: "mega-extra-ultra- zeu"

Felicitari!

tamarainsa pe 7 august 2009 06:09
Tocmai am citit ca Politist, adjectiv e propunerea pentru Oscar a Romaniei.
Montajul nemontat seamana cu Blow-up.
Dar ce sanse are?
Eu cred ca lectia lui Porumboiu pentru fiul meu este sa nu mai continue.
Iar pentru mine este o lectie a la Eugen Ionescu?

007catalin pe 8 august 2009 14:16
tare filmu
alex pe 9 august 2009 20:07
marfa si banii absolut genial ;)
Toma pe 12 august 2009 17:08
Pentru Tamarainsa
Să lăsăm "Blow up" să doarmă în pace, iar Antonioni să nu se răsucească în mormânt.

Pitbull pe 7 septembrie 2009 17:51
De ce sä se räsuceascä în mormânt?
Cu sigurantä, ar întinde o mânä etericä sä i-o strângä pe a lui Cornel, cu un cälduros: "Felicitäri!"

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells