Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

de Mihnea Columbeanu în 3 Aug 2009
Analizele Cinemagia: Montajul în filmul românesc post-2002

Dinamica montajului modern: între exterior şi interior

Toate cele expuse până acum reiterează rolul cunoscut al montajului în a finaliza potenţialul dinamic al oricărui film, reconstituind ca un joc de puzzle evoluţia dramaturgică prefigurată în povestirea iniţială, dezvoltată în scenariu şi construită prin regie. Ordinea firească a lucrurilor plasează montajul, din perspectivă atât temporală, cât şi de fond, la nivelul cel mai perceptibil: stratul exterior al filmului, cuprinzând în el toate eforturile anterioare. La fel cum învelişul cât se poate de "palpabil-vizual", ca să ne exprimăm astfel, al imaginii defineşte în ochiul spectatorului factorii statici ai plasticii şi atmosferei, ambalajul montajului completează formula la nivelul dinamic al desfăşurării în timp.
Lungimile cadrelor, asociate cu joncţiunile între ele (ca opţiune şi realizare concretă) finalizează dinamica exterioară a discursului cinematografic - imagine fidelă a dinamicii lăuntrice. Or, în condiţiile specifice filmului minimalist, lucrurile revin, prin forţa împrejurărilor, la o formulă mai elementară: ponderea dinamicii interioare creşte din nou, rolul celei din afară reducându-se accentuat la unul auxiliar.
Evident, măsura în care dinamica externă se transferă înapoi la originile ei interne depinde în mare măsură de factorii explicitaţi mai sus, în subcapitolul referitor la Articularea naraţiunii. Explicam acolo că durata cadrelor, combinată cu felul în care concepem şi realizăm articulaţiile lor reciproce (inclusiv la nivel intersecvenţial, din moment ce orice trecere de la o secvenţă la alta comportă obligatoriu, prin definiţie, trecerea de la un cadru la altul) reprezintă unul dintre cele mai energice motoare narative ale filmului. Prin urmare, unul dintre vectorii de translaţie ai dinamicii dinspre exterior spre interior se axează pe integrarea tăieturilor de montaj, mult mai puţine şi direct proporţional mai importante, cum spuneam, în ansamblul structural al întregului film. Celălalt, desigur, se regăseşte la nivelul montajului în cadru, căzând aşadar în sarcina regizorului şi a actorilor.
Din combinarea acestor două direcţii rezultă un efect extrem de dramatic, prin faptul că, pe sub aerul aparent static al filmului, dinamica sa subtilă continuă să funcţioneze. Radu Muntean, în special, cu "Hârtia va fi albastră" şi, mai ales, "Boogie" demonstrează cât se poate de clar acest procedeu. Dacă primul dintre cele două filme citate conţine, totuşi, un dinamism al acţiunii (şi, implicit, al imaginii) apreciabil, cel de-al doilea pare să rămână static pe toate planurile - pentru ca numai spre final să constatăm că pe tot parcursul ne-a purtat înainte o cât se poate de antrenantă dinamică a sentimentelor.
Pagina
1 2 3 ... 6 7 8 9 10

Părerea ta

Spune-ţi părerea
ilustra.films pe 3 august 2009 21:32
Cand credeam ca nu mai exista, iata ca se manifesta. Un mega-extra-ultra-zeu-articol. N-am apucat sa-l citesc pe tot dar prima pagina este exact ceea ce (se) cauta(m) si se doreste si deci am convingerea ca si restul articolului proiecteaza stilul inegalabil marca Mihnea Columbeanu. Multumim maiestre!
Neuptolem pe 4 august 2009 16:52
Mihnea Columbeanu e un om tare bun la suflet! Altruismul sau - desi nu ne deschide porti la propriu - nu se compara cu al altor filmakeri mioritici. Intr-o splendoare inegalabila articolul Sir-ului ne poarta prin unghiuri greu de deslusit de un novice in ale manuirii camerei. E extraordinar cum reuseste sa atinga problema prin analiza si cum incadreaza elemente culturale filmice intr-o sinteza compacta si perfect articulat-angrenata. Nu am citit giga-articolul dar sunt sigur ca nu ma insel. Mi-l printez zilele astea. Spre o carte (groasa), Sir! ;)
Suspect de bizar pe 4 august 2009 22:14
Excelent articol.Am citit doar primele două pagini şi deja am remarcat stilul,absolut original,a lui Mihnea Columbeanu.Păcat că unii critici atât de buni ca Mihnea Columbeanu nu sunt atât de cunoscuţi şi de citit ca unii critici mediocrii scriitori în publicaţii pline de femei (urâte şi tâmpite) goale.
P.S.:Aştept o analiză a genului horror.

nu are importanta pe 5 august 2009 04:24
oamenii astia fac niste filme foarte bune...partea si mai buna fiind ca ele sunt recunoscute international si astfel nu sunt umbrite de larga majoritate a filmelor "pre-decembriste", filme ce pot fi catalogate ca mediocre
un articol citez: "mega-extra-ultra- zeu"

Felicitari!

tamarainsa pe 7 august 2009 06:09
Tocmai am citit ca Politist, adjectiv e propunerea pentru Oscar a Romaniei.
Montajul nemontat seamana cu Blow-up.
Dar ce sanse are?
Eu cred ca lectia lui Porumboiu pentru fiul meu este sa nu mai continue.
Iar pentru mine este o lectie a la Eugen Ionescu?

007catalin pe 8 august 2009 14:16
tare filmu
alex pe 9 august 2009 20:07
marfa si banii absolut genial ;)
Toma pe 12 august 2009 17:08
Pentru Tamarainsa
Să lăsăm "Blow up" să doarmă în pace, iar Antonioni să nu se răsucească în mormânt.

Pitbull pe 7 septembrie 2009 17:51
De ce sä se räsuceascä în mormânt?
Cu sigurantä, ar întinde o mânä etericä sä i-o strângä pe a lui Cornel, cu un cälduros: "Felicitäri!"

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells