Această primă ecranizare a povestirii"We Can Remember It for You Wholesale" (1966) a fost cea de-a patra după Philip K. Dick - dacă includem şi "Proini peripolos" ("Patrula dimineţii" - 1987, Nikos Nikolaidis) - şi, totodată, a doua (şi ultima!) de mare importanţă, punându-şi la rândul ei amprenta pe conceptualitatea şi plastica cinematografului SF din zilele noastre.
În analiza propriu-zisă a remake-ului actual, am detaliat relaţia dintre proza inspiratoare şi scenariile succesive ale celor două filme, astfel că aici mă voi rezuma doar să reamintesc că, pornind de la o povestire relativ scurtă şi de o factură mai curând intelectuală, Ronald Shusett, Jon Povill, Dan O'Bannon şi Gary Goldman au dezvoltat un scenariu amplu, complex şi rotund, valorificând atât sensurile abordate de autor, cât şi potenţialul său de acţiune.
Aici, predilecţia lui Dick pentru dualitate îşi găseşte pentru prima oară expresia deplină, prin oscilaţia eroului între cele două identităţi ale sale, pe parcursul primei părţi a filmului.
Spre final, în schimb, se reiterează o altă temă definitorie a operei dickiene: natura umanităţii - extrapolând la mutanţii din colonia marţiană statutul replicanţilor din "Blade Runner".
Părerea ta
Spune-ţi părereaConform biografiei, Dick suferea de o dependenta "atroce" de LSD, si majoritatea operei sale a ramas marcata de acest fapt. (cum spune autorul articolului de mai sus: "ambiguitatea generală a realităţii şi a identităţii")
Dar intradevar, e posibil sa fie mai mult cancan...
As mai adauga doar filmul Sceamers (1995), pentru mine unul din top 3 PKD.