87 de ani cu Liviu Ciulei

de Mihnea Columbeanu în 7 Iul 2010
87 de ani cu Liviu Ciulei

Când eram mic şi prost, şi-mi tapetam camera cu Sergiu Nicolaescu, am fost contrariat de-a binelea să aud din gura unui unchi în care aveam multă încredere cuvintele: "Ăsta-i regizor la tine? Uite, CIULEI e regizor - dacă vrei să ştii ce-i aia!" Desigur, am vrut să ştiu ce-i aia, dar cum pe-atunci filmele nu se puteau vedea decât când se îndura să le programeze cineva de la TVR sau de la Cinematecă, am fost nevoit să mai aştept. Prima ocazie mi s-a ivit pe la cincisprezece ani, când m-am dus să văd "O scrisoare pierdută" la Bulandra - atras mai mult de Caragiale, dar descoperind cu acel prilej şi ce înseamnă o regie de teatru perfectă, în concepţie clasică. Un an mai târziu, am descoperit şi faţa revoluţionară a lui Ciulei, cu inteligent-spumoasa "Elisabeta I", de Paul Foster, iar peste încă un an m-am regalat cu sclipitorul "Leonce şi Lena", după Georg Büchner. Mă convinsesem: aveam de-a face cu un mare regizor - cel puţin în teatru.S-a ivit ocazia să văd şi Pădurea spânzuraţilor, pe la optsprezece ani, şi am rămas şocat (la fel de bulversat cum avea să fie, peste decenii, fiul meu, căruia i-am dezvăluit-o când avea paisprezece ani). Nu puteam pricepe cum de autorul unui asemenea film (considerat, pe bună dreptate, capodopera încă neegalată a cinematografiei româneşti), se retrăsese definitiv de pe platouri. De ce un sfârşit atât de prematur? Dar, înainte de toate, care fusese începutul...?

7 iulie, 1923 - acesta a fost începutul începutului lui Liviu Ciulei, născut la Bucureşti ca fiu al avocatului şi arhitectului Liviu Ciulley (incidental, inculpat într-un proces penal din 1936 având ca obiect uciderea Titei, fiica lui Gheorghe Cristescu). Crescut în acest mediu intelectual, Liviu jr. a urmat în parte acelaşi drum, studiind la rândul lui arhitectura, dar şi arta dramatică - o îngemănare deloc fortuită, căci arhitectura îl atrăgea mai mult pentru scenografie, care la rândul ei l-a împins spre regia de teatru, cu scopul de a se putea distribui şi dirija singur în rolurile pe care dorea să le joace. În ultimul an de facultate, 1946, a debutat la Odeon cu Puck, în "Visul unei nopţi de vară" - astfel începând o carieră teatrală care mai continuă şi azi, după şaizeci şi patru de ani!

Debutul său în regia de teatru a survenit în 1954, cu "Omul care aduce ploaia", de N. Richard Nash, la Municipal (actualul Bulandra), teatrul de cea mai înaltă ţinută intelectuală din România, care avea să devină efectiv sinonim cu cariera lui Ciulei. În următorii ani, a început să cerceteze în profunzime teoria teatrului, studii finalizate printr-o serie de eseuri consistente despre regie şi scenografie, dar mai ales prin controversata montare din 1961 cu "Cum vă place" - rămânând în istoria culturii ca spectacolul care a revoluţionat teatrul românesc, înscriindu-l pe linia viziunilor moderne din a doua jumătate a secolului trecut.

În paralel, însă, se desfăşura şi o neomogenă dar fulimnantă carieră cinematografică. Şi-a făcut intrarea pe platouri cu un rol din "În sat la noi" (1951, Jean Georgescu şi Victor Iliu), urmat de "Mitrea Cocor" (1952, Victor Iliu şi Marieta Sadova), căruia i-a semnat decorurile, "Nepoţii gornistului" (1953, Dinu Negreanu), unde a fost atât actor, cât şi pictor de costume, "Răsare soarele" (1954, Dinu Negreanu), ca scenograf, "Alarmă în munţi" (1955, Dinu Negreanu), actor, "La «Moara cu noroc»" (capodopera lui Victor Iliu, din 1955), asistent de regie - toate acestea, pregătindu-i terenul pentru debutul în regia de film, realizat în 1957, cu "Erupţia", după scenariul lui Petre Luscalov - o poveste convenţională, despre o studentă bucureşteană capricioasă venită în practică printre sondori, numai pentru a fi fascinată de energia lor, puterea de muncă şi încrederea în reuşită. Aşa cum era şi de aşteptat (pentru noi, cel puţin, care privim acum filmul din perspectiva anilor ce l-au consacrat pe Ciulei), regizorul a folosit această pseudo-dramă conformistă pentru a-şi exprima propriile viziuni, "cu un simţ ascuţit al compoziţiei cadrului, cu o energie vizuală ce valorifică în chip insolit ambinţa selenară a zonei petrolifere [Berca]", după cum spune Victor Iliu, în opul său de căpătâi "Fascinaţia cinematografului". Din capul locului, Ciulei şi-a vădit un "puternic gust pentru plein-air", investind spaţiul cu "o funcţie dramatică; departe de a constitui un simplu fundal, peisajul acţionează ca un veritabil personaj în desfăşurarea dramei colective şi a istoriilor individuale", completează şi George Littera, în "Secolul cinematografului".

Cam la acelaşi nivel valoric, dar mult mai agajant pentru public datorită plotului de război mult mai dinamic, se situează al doilea film al lui Ciulei, "Valurile Dunării" (1959), după un scenariu de Titus Popovici, Francisc Munteanu şi Dumitru Carabăţ. De data asta, Ciulei se simţea destul de sigur pe sine în ambianţa platoului de filmare (chiar şi în decor real), pentru a-şi satisface iubirea de actorie distribuindu-se pe sine însuşi în rolul lui Mihai - ceea ce a dus şi la turnătorii: într-o nouă informativă a Securităţii, un ciripitor raporta că "folosindu-se de calitatea de regizor al filmului, Ciulei caută să evidenţieze personajul secundar interpretat de el în defavoarea personajului principal, comunistul Toma" (Lazăr Vrabie) - conform cercetărilor lui Tudor Caranfil ("Dicţionar universal de filme"). În ultimă instanţă, filmul rămâne un studiu de caractere circumscris într-un triunghi de psihologii, în spaţiu închis, pofilat vag pe fundalul istoric - o "operă clasică, având ritm şi o ambianţă pătrunzătoare" («Fiches du cinéma», nr. 336).

Pagina
1 2

Imagini

Părerea ta

Spune-ţi părerea
marian_007bond pe 7 iulie 2010 18:20
Un actor foarte bun
Daniela pe 7 iulie 2010 18:48
Cred ca articolul ar fi avut si mai multa valoare si daca nu il ataca pe Nicolaescu...Chiar nu exista si varianta in care avem de fapt mai multi regizori valorosi? De ce ne pricepem noi, romanii, sa ne atacam valorile? Pacat...
ofelik_cat pe 7 iulie 2010 20:54
un om de valoare a scenelor romanesti de teatru si film....un actor si regizor foarte bun......
bill pe 7 iulie 2010 22:17
....cred ca e o prostie sa compari mere cu pere !!!! SCURT!!doi regizori pot fi comparati doar atunci cand regizeaza acelasi film(sau piesa de teatru). poate cineva sa faca vreo ierahizare in ceea ce priveste regizorii : tarantino,spielberg,hitchcock sau woody allen???? se pare ca liberul arbitru are parti-pris-uri !!!!! ca actor pentru mine nicolaescu e (alaturi de piersic,besoiu,dichiseanu,iurie darie,hossu,etc) un actor de mana a treia .ca regizor insa....!!!!! jos palaria !!! nea marin miliardar,osanda,nemuritorii,atunci i-am condamnat pe toti la moarte,ciuleandra sunt doar cateva din zecile de filme regizate de nicolaescu . QED.
bill-a neagra pe 8 iulie 2010 10:41
Pai daca a facut MULTE (ca enumeri, draga bill, cinci dintre "zecile de filme" ale lui Nicolaescu) inseamna ca ai demonstrat ca sunt si bune? Ciulei e un AUTOR. Nicolaescu e, din pacate - pentru ca tot primeste bani de la CNC sa faca noi si noi filme - un regizor de duzina.
bill pe 8 iulie 2010 21:09
total de acord in ceea ce priveste favorurile de care se bucura nicolaescu din partea CNC.subscriu si ca e greu sa egaleze cineva imbecilitatea filmelor lui nicolaescu din ultimii 20 de ani!!! ma dezic de nicolaescu si de varietatea filmelor lui ( 90% idiotenii)!!! dar totusi sa acoperi toate genurile de film cuprinse in intervalul hohote de ras -hohote de plans e o mare realizare !!!!! in ceea ce priveste filmul lui ciulei nu cred ca egaleaza valoarea cartii lui rebreanu(la fel o comite si s.gulea cu morometii lui preda).si oricum nu am vazut brazdele sau sleaurile trasate de ciulei in arta regizo
alex_il_fenomeno pe 9 iulie 2010 09:33
un actor-regizor foarte bun! Pacat ca in ziua de azi nu mai apar astfel de oameni!
tamarainsa pe 9 iulie 2010 21:15
Cronica impresionista.Liviu Ciulei este la capatul de pot unde ...un alt Harap Alb vine si isi incearca puterile.
Este cel care ne-a dat lectia ...si noi am ...mers mai departe....
La multi ani celui care mi-a luminat intro seara viata atat de trista...
Era premiera la Bulandra (locuiam la matusa mea in aceeasi cladire) si un student m-a rugat sa intru cu el...
Eram foarte eleganta....si faceam impresie...
De atunci intru la teatru....la premiere....
Cand am vazut premiera Azilul de noapte am amutit.
Sala era plina de artisti.
Era o liniste de ...film ...autentic...Dacii al lui Nicolaescu....
Hainele imparatului?
Laudele....
Raman ce-am fost, o ploiesteanca ...dar nu republicana????

tamarainsa pe 9 iulie 2010 21:17
Am scris cap de pod .Nu de pot...
Ce e cu netul ...?????

TAMARAINSA pe 9 iulie 2010 21:20
Am vazut si Leonce si Lena...Ce ...miracol...
Am vazut si ultimul spectacol cu Furtuna....
Doamne, Dumnezeule.....
Am vazut si mai apoi Hamlet...
Nu mai mergea....
Nu ....Pentru ca trupa juca ...la curtea Europei, hartuite ....?
Se largise prea mult scena si ...spectacolul nostru era...de....provincie....?
Sau este gustul nostru stricat....de televiziune?

sabinalin pe 13 iulie 2010 08:31
Inceputul e o rautate gratuita. Este loc in cinematografia romaneasca si pentru Liviu Ciulei,si pentru Sergiu Nicolaescu. In rest toate bune: Liviu Ciulei este intr-adevar un mare cineast dar,chiar daca nu-ti convine, si Sergiu Nicolaescu are multe filme bune chiar daca opera sa este inegala.
cetateanu pe 7 octombrie 2010 12:41
Una din cele mai mari personalitati ale culturii romanesti a fost si va ramane maestrul Liviu Ciulei
CosminHorrorMaster pe 26 noiembrie 2011 15:36
Nu numai un actor foarte bun, ci un regizor exceptional! Dumnezeu sa-l odihneasca.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells