Totul despre El secreto de sus ojos, câştigătorul Oscarului pentru Cel mai bun film străin, şi despre contracandidaţii lui

de Gloria Sauciuc în 8 Mar 2010
Totul despre El secreto de sus ojos,  câştigătorul Oscarului pentru Cel mai bun film străin, şi despre contracandidaţii lui

Pe de altă parte, Un prophète, de Jacques Audiard - filmul căruia îi dădeam cele mai multe şanse la Oscar anul acesta - chiar dacă nu are la bază fapte reale - este o saga despre închisoare, ce aruncă o perspectivă nouă asupra încarcerării. Un tânăr fără o identitate, semi-analfabet, iese din carceră cu un trecut şi o identitate. Reputatul critic de film Roger Ebert vorbea într-o cronică despre crima din Un prophète - diferită de majoritatea crimelor pe care le-a văzut în filme. „Neîndemănatică, dizgraţioasă şi brutală, la sfârşit asasinul rămânând foarte marcat, tremurând. Dacă tremură de supărare, uşurare sau furie, nu se ştie. Aceasta e cheia filmului."

Şi dacă aşa sunt cele patru filme cu care a concurat El secreto de sus ojos, să ne aplecăm acum atenţia asupra acestei producţii.

The Secret in Their Eyes are în centru o echipă de procurori argentinieni, angrenaţi în urmărirea unui criminal timp de 25 de ani. Regizorul Juan Jose Campanella (Same Love, Same Rain, Son of the Bride) e unul dintre cei mai prolifici povestitori din Argentina. Cu experienţa a 16 episoade din Law and Order, a fost deschis către perspectiva unui thriller despre sistemul judiciar argentinian, între sentinţele judecătoreşti şi polemicile unor avocaţi precum Benjamin Esposito (Ricardo Darin) şi prietenul său cel mai bun - alcoolicul Pablo (Guillermo Francella). Într-o zi a anului 1985, Irene Menendez Hastings (Soledad Villamil), o judecătoare proaspăt intrată în sistem, îşi face apariţia. O prezenţă sofisticată, cu o diploma la Universitatea Cornell şi cu o familie sus-pusă, tânăra atrage pe loc atenţia lui Benjamin. Iubirea lui secretă pentru Irene, în pofida unei diferenţe nerostite de clasă socială, e sursa unei tensiuni care se păstrează pe tot parcursul filmului.
Peste 25 de ani, Benjamin e un pensionar cu părul alb care se hotărăşte să scrie un roman despre un caz înfricoşător, care nu-i iese din minte - violarea, apoi uciderea cu sânge rece a tinerei profesoare Liliana Colotto Morales. Soţul acesteia şi-a petrecut un an în gară - doar, doar îl va vedea pe criminal, despre care se ştia că face naveta cu trenul. Benjamin Esposito o vizitează pe Irene, acum magistrat şef, pentru a-i afla părerea şi pentru a readuce cazul în lumină. Aşadar, flashback în anii '80, pe momentul violului şi crimei asupra tinerei de 23 de ani, măritate cu un tăcut funcţionar de bancă (Pablo Rago). Poliţia arestează doi muncitori şi, prin bătăi, încearcă să-i facă să recunoască ei fapta. În schimb, Benjamin, scârbit de astfel de proceduri, dă pe cont propriu de urma criminalului şi - după urmărire spectaculoasă pe un stadion de fotbal - reuşeşte să-l aresteze. Ceea ce, din nefericire, este doar începutul unui coşmar judiciar: asasinul proaspăt băgat la închisoare (Isidoro Gomez jucat, în notă cinică, de către Javier Godino) este recrutat de poliţia politică argentiniană pentru treburile murdare. Satira politică a filmului referitoare la anii de dictatură rămâne subtilă, niciodată evidentă - dar există, fiind o prezenţă necesară într-un film în care supratema e justiţia.

Distribuţia este excelentă, centrată pe Ricardo Darin, în două ipostaze: un om în floarea vârstei, frustrat de eşecul acţiunilor sale şi în acelaşi timp incapabil să-şi împlinească viaţa personală, şi un om în vârstă care - privind înapoi - analizează ce anume nu a mers bine. Să fi fost membrii Academiei preponderent persoane nostalgice? Trecute de o anumită vârstă, aflate la momentul evaluării retrospective a propriilor vieţi?

Soledad Villamil, actriţa din Same Love, Same Rain/El mismo amor, la misma lluvia (Darin joacă la rândul lui în acest film), interpretează  cu succes rolul femeii iubite: isteaţă, rapidă şi curajoasă, reuşeşte de-a lungul filmului să iasă din cercul ei social strâmt în care s-a obişnuit şi să-şi mărturisească iubirea.

Acel „Trebuie să vezi ochii aceia... exprimă dragostea pură" cu care începeam articolul este un îndemn adresat de Benjamin Esposito (Ricardo Darin) colegei şi iubitei secrete Irene Menendez Hastings, referindu-se la ce a descoperit în privirea lui Ricardo Morales, funcţionarul de bancă a cărui soţie a fost violată şi omorâtă. Acea privire îl bântuie pe avocat timp de 25 de ani. Cât priveşte montajul, formula aleasă de Campanella este jonglarea cu ordinea cronologică.

 

Dacă El secreto de sus ojos nu e filmul pe care ne-am fi jucat toţi banii la predicţiile Oscar, palmaresul pentru celelalte categorii ni se pare corect atribuit, cu încă o excepţie - rol principal feminin. Tu cui ai fi atribuit Oscarul. Favorita noastră era Meryl Streep.

Scrie aici ce te-a mulţumit şi ce nu la Oscarurile din acest an.

Pagina
1 2 3

Părerea ta

Spune-ţi părerea
victor_neo75 pe 9 martie 2010 10:38
Ar trebui sa conteze la castigarea Oscarului pt. cel mai bun film strain si faptul ca regizorul lui "El secreto de sus ojos" e Juan Jose Campanella care a mai regizat si cateva episoade din serialul "Lege si Ordine" si "Dr. House"!

In alta oride de idei, dupa mine, si cele doua mai cunoscute: "The White Ribbon" (Germania) de Michael Haneke si "A Prophet" (Franta) de Jaques Audiard, care aveau sanse mai mari la Oscar (primul fiind castigator la Palm d'Or si la Globul de Aur, iar al doilea la premiile Cesar si la BAFTA) nu mi s-au parut mai reusite decat filmul din Argentina.

Recunosc ca nu am reusit sa vad pana azi castigatorul de anul trecut: "Okuribito" (Departures) din Japonia din 2008.

Cele mai bune filme alese la Oscar din ultimii 10 ani au fost: "The Lives of Others" (Germania) din 2006, "Tsotsi" (Africa de Sud) din 2005, "Mar adentro" (Spania) din 2004, "No Man's Land" (Bosnia) din 2001 si "Crouching Tiger, Hidden Dragon" (Taiwan) din 2000.

alphaville pe 9 martie 2010 11:36
din toate de aici nu am putut viziona prea multe, dar daca victor spune ca sunt cele mai bune filme din ultimii 10 ani, atunci ma voi stradui sa ma uit la ele :)
haapciu03 pe 9 martie 2010 17:29
pentru mar adentro(the sea inside) din 2004 pot sa confirm si eu ca este un film superb
Diannne pe 10 martie 2010 03:30
Si eu pentru "Crouching Tiger, Hidden Dragon".
adina pe 11 martie 2010 00:05
"El secreto de sus ojos" este un film care are o poveste, o regie f buna.Mult mai bine impachetat decat "The hurt locker". Sunt 2 filme total diferite, realizate tehnic vorbind f bine. Dar...am un gust amar cand vad ca un film care nu ma tine in fata televizorului pana la final ( The hurt locker) ia un oscar pt cel mai bun film. Am senzatia ca si acolo se dau premiile dupa alte caracteristici...
culmea pe 11 martie 2010 23:06
dupa mine cred ca cel mai bun film care a castigat oscar anul acesta e el secreto.Din toate
bogdann1980 pe 2 aprilie 2010 11:11
ma bag si eu pentru the lives of others.
Radu1711 pe 4 mai 2010 19:03
tare

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells