Serial - CINEMATOGRAFIA SI CINEMATOGRAFELE DIN ROMANIA(4) Socoteala de acasa si cea din tirg

de Cecilia Stroe - ZIARUL FINANCIAR în 2 Aug 2001
In urma cu citeva zile a aparut in " ZIARUL FINANCIAR " o interesanta si bine documentata ancheta despre cinematografia romaneasca si despre piata de film din Romania.Pentru ca aceasta ancheta a avut un puternic impact in rindul cineastilor si al celor ce administreaza productia de filme, consideram ca ar fi util ca si cinefilii sa cunoasca acest text. Avind acceptul autoarei, Cecilia Stroe, vom reproduce articolul in serial, invitindu-i pe vizitatorii nostri sa ne trimita propriile opinii despre acest subiect pe adresa champions@rdsnet.ro


Primul exemplu pozitiv al acestei perioade este Hollywood Multiplex, crede Constantin Fugasin. "Ei au plecat insa de la un studiu de fezabilitate care i-a pacalit. Au inceput documentarea in urma cu patru ani si ar fi avut mare succes intr-o piata normala. Intr-o piata cum este a noastra, socotelile de-acasa nu s-au potrivit cu cele din targ. In patru ani situatia economica a tarii s-a degradat si mai mult, in loc sa se amelioreze, cum se astepta, iar numarul spectatorilor a continuat sa scada".
Cei de la Multiplex "au fost pacaliti o data de evolutia pietei si inca o data de dispozitiile guvernamentale si de legislatia din Romania,pentru ca in momentul in care au inceput investitia aveau certitudinea recuperarii TVA si a neplatii taxelor vamale, dupa cum suna legea desfiintata acum. Din toata aceasta schimbare de legislatie au pierdut peste un milion de dolari,ceea ce sigur ca se resimte in ritmul amortizarii investitiei", considera Fugasin.
Anton Lakatos este director general al Hollywood Multiplex Operations, companie cu capital strain integral, al carei actionar principal este Andrew
Vajna, cel care a produs la Hollywood filme ca "Basic Instinct", "Evita" si "Rambo". "Suntem pe piata din Romania din 28 iulie 2000 si am contribuit la prima crestere a numarului de spectatori inregistrata dupa foarte multi ani.
In ultimele sase luni ale anului trecut am avut in jur de 408.000 de spectatori platitori, iar de la inceputul acestui an avem cu 80.000 mai multi spectatori. Acesta este un lucru imbucurator,inseamna ca am reusit sa dezvoltam piata", considera Anton Lakatos.
"Este o investitie pe termen mediu si lung; nu este inca o afacere profitabila, pentru ca nici nu se pune problema, in conditiile in care piata
romaneasca de exploatare de film s-a prabusit dupa Revolutie. Trebuie practic sa-i reinveti pe oameni sa mearga la cinematograf, sa-i atragi prin conditii, prin servicii, prin tot", crede el.
In ceea ce priveste amortizarea investitiei, care se ridica la 6,5 milioane de dolari, managerul Hollywood Multiplex considera ca aceasta depinde de o sumedenie de factori, printre care pretul biletului si strategia de marketing. "Incepand cu luna martie a acestui an avem o oferta mai mult
decat tentanta - 39.000 de lei biletul de luni pana joi, prin care incercam sa largim si mai mult felia noastra de piata. Nu stim daca vom mentine aceasta strategie sau vom renunta la ea, important este sa avem cat mai multi oameni in cinematograf. Prioritatea numarul 1 a acestui prim an operational este tocmai aceea de a largi piata. Abia dupa aceea ne vom gandi si la recuperarea investitiei", spune el.
Hollywood Multiplex are 10 sali, cu o capacitate de 2.140 de locuri. "Ca in orice Multiplex care se respecta, salile nu sunt egale ca marime. In momentul in care ai sali de marimi diferite te poti juca cu filmele. De obicei jonglam cu 17-18 filme, iar repartizarea lor pe sali se face in urma week-end-ului si a unei analize foarte atente a modului in care au evoluat. Si astfel plasam produsul potrivit in sala potrivita",explica Anton Lakatos.
Convins ca viitorul apartine multiplexurilor, el pare optimist, dar marturiseste ca in momentul de fata problemele intampinate tin de legislatie. "Una dintre problemele noastre interne apasatoare este lipsa TVA pe bilet. Avem si un sistem de ticketing computerizat si trebuie sa-l fiscalizam. Deocamdata n-am reusit treaba asta si trebuie sa facem lobby pentru a schimba niste ordonante de guvern. Umblam deocamdata cu doua seturi de bilete si asta inseamna cheltuieli duble".
In afara de firma condusa de Lakatos, la ora actuala mai exista un singur proiect care urmareste sa ofere spectatorului roman conditiile de vizionare specifice multiplexului. Compania Mediaplex International are in plan sa dezvolte o retea de multiplexuri concepute ca nuclee ale unor complexe multifunctionale de petrecere a timpului liber (centre de entertainment), in Capitala si in principalele orase din tara."Este vorba despre o investitie de proportii, care se va materializa in cativa ani. La ora actuala suntem in stadiul incheierii de contracte pentru teren cu primariile din Timisoara, Iasi, Craiova, Cluj, Brasov si Targu-Mures; am incheiat deja o parte din contracte, pentru terenuri situate in centrul oraselor", a declarat Adrian Andrei, directorul Mediaplex. El a adaugat ca, in afara de Bucuresti si de Timisoara, unde exista deja spatiile unde vor functiona centrele de entertainment, in toate celelalte cazuri este vorba despre constructia de la zero a viitoarelor centre.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 17 februarie 2014 19:48
Si cum au ajuns acum cinematografele....

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells