Serial-CINEMATOGRAFIA SI CINEMATOGRAFELE DIN ROMANIA (3) - Perspective de rentabilizare

de Cecilia Stroe, " ZIARUL FINANCIAR " în 1 Aug 2001
In urma cu citeva zile a aparut in " ZIARUL FINANCIAR " o interesanta si bine documentata ancheta despre cinematografia romaneasca si despre piata de film din Romania.Pentru ca aceasta ancheta a avut un puternic impact in rindul cineastilor si al celor ce administreaza productia de filme, consideram ca ar fi util ca si cinefilii sa cunoasca acest text. Avind acceptul autoarei, Cecilia Stroe, vom reproduce articolul in serial, invitindu-i pe vizitatorii nostri sa ne trimita propriile opinii despre acest subiect pe adresa champions@rdsnet.ro


Despre rentabilitatea cinematografelor autohtone, Ion Moraru,directorul Filialei Bucuresti a Romaniafilm, spune ca multe dintre ele lucreaza in pierdere. "Noi avem insa un dublu rol, pe care multi l-au uitat - rol de cultura si rol economic. Daca ar fi sa ne rezumam numai la a obtine profit, ar insemna ca din cele 250 de sali de cinema din Romania sa inchidem 50-60. Dar oare este oportun sa lasam zone intregi descoperite de acest act de cultura, care este, dupa parerea mea, cel mai accesibil? Am avut de ales si am ales varianta in care sa subventionam unele sali cu ajutorul altora".
In urma discutiilor avute cu Decebal Mitulescu, actualul presedinte al Consiliului National al Cinematografiei (CNC, fost ONC), Ion Moraru crede ca salile de cinematograf care nu mai pot fi utilizate in scopul proiectiei de film vor fi scoase totusi la vinzare. "Cert este ca pina acum, prin metode mai mult sau mai putin agreate de lumea din afara sistemului am reusit ca salile de cinema sa nu ia alte trasee. Este vorba doar de contracte pe termen scurt, cu conditii speciale, in cazul acelora care au devenit sali de bingo. Cind se va putea reveni la proiectia de film vor fi reamenajate imediat, pentru ca nu au fost afectate cu nimic, ba din contra; unele sali au primit dotari noi, instalatii de climatizare si s-au strins si niste fonduri. Eu in Bucuresti am cheltuit citeva miliarde de lei. De exemplu,
acum refacem cinema Corso - am ajuns la 2 miliarde, dar o sa arate mai frumos decit Europa. Si Patria, Scala si Gloria au fost refacute tot cu fonduri din aceste contracte, pentru ca noi nu primim bani de la buget".
Cinematograful Europa apartine exclusiv filialei Bucuresti a RADEF si, conform lui Ion Moraru, a fost creat special pentru proiectiile de film romanesc: "Noi am incercat sa rezervam o sala filmului autohton, pentru ca spectatorul sa nu se departeze de realitatea romaneasca. In momentul in care am intrat in Eurimages, in '98, dupa o pauza de multi ani, Eurimages a cerut mai multe sali in Romania care sa ruleze numai filme europene. Din Bucuresti a fost recrutat cinematograful Europa, din Cluj - Arta, iar din Timisoara,cinematograful Studio. Eurimages a primit un procent din incasari, dar contribuie cu fonduri la pastrarea gradului de confort al acestor sali".

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 12 iunie 2012 16:33
da , interesante initiative ... pacat ca nu toate s-au impus !

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells