Monstri, fiinte fantastice si demoni - in filmele lui Guillermo del Toro

de Gloria Sauciuc în 17 Oct 2008
Monstri, fiinte fantastice si demoni - in filmele lui Guillermo del Toro

Dupa ce vezi Hellboy - The Golden Army, nu vei putea uita Piata Trolilor, imaginea panoramica a Armatei de Aur, si nici infatisarea Ingerului Mortii. Filmul are premiera vinerea aceasta, 17 octombrie.
Alternativa a legiunilor chineze de teracota, "Armata de Aur" nu trebuie readusa la viata  (ca in cea mai recenta "Mumie" (Mormantul Imparatului Dragon). Pe langa aceasta, existenta unei piete a trolilor si mai ales fiintele insele care misuna acolo, precum si celelalte creaturi plasmuite de imaginatia regizorului, ne-au facut sa scriem despre pandemoniul si universul fantastic al regizorului.
In Hellboy - Armata de aur gasim concentrat numarul maxim de fiinte fantastice pe care le-a dat pana acum, in vreun film, del Toro: troli, preluati din mitologia nordica, elfi (printesa Nuala si printul Nuada), Ingerul Mortii (partial antropomorf, are aripi pe care sunt dispusi zeci de ochi) la care se adauga fapturi pe care le-am putea numi originare, daca del Toro v-a dezvolta aceste personaje in urmatoarele filme ale seriei Hellboy, astfel incat acestea sa devina fiintele fabuloase ale unei noi lumi, cu istoria, povestile, eroii ei etc.


Mai mentionam cateva personaje, doar asa, pentru placerea descoperii lor in film, odata ce ati citit aici despre ele, sau pentru a afla detalii, dupa ce le-ati Zarit in Piata Trolilor. Prin urmare, Guillermo del Toro a creat Troli Cronie (dupa del Toro la origine reptile,care traiesc pana la 300 de ani. Ei se ocupa de constructia si reparatiile pietei trolilor, de aceea au maini enorme, lucru care-i face buni muncitori), Berzerkeri (candva animale de laborator, Berzerkerii au suferit ani intregi de experimente medicale din care s-a nascut un temperament agresiv si instabil. Pot sparge piatra si betonul. Singura slabiciune sunt picioarele,
pe care si le apara cu o armura), cantaretul la cimpoi - prea greu ca sa se miste singur, trebuie purtat la piata intr-un carucior. Instrumentul sau consta in torsul conservat al vreunei creaturi nefericite, care a fost transformat intr-un cimpoi.

Daca a da nastere unor noi lumi, cu o istorie personala, si fiinte fabuloase care o populeaza era atuul scriitorilor (sa ne amintim de universul fantastic si mitologiile carora le-a dat viata Tolkien), iata ca si regizorul Guillermo del Toro se erijeaza in creator de lumi fantastice, direct pe suportul care multa vreme a asteptat ca povestile sa vada mai intai lumina tiparului: pelicula.

Unul dintre filmele emblematice ale lui Guillermo del Toro, Labirintul lui Pan, ne arata o lume fantastica, in care personaje ale mitologiei europene stau alaturi de cele plasmuite exclusiv din imaginatia regizorului si de cele realizate prin conjugari de elemente originale si ale mitologiei universale.
Labirintul lui Pan continua paradigma regasita in filmul Spiritul stupului/Espiritu dela colmena (regia Victor Erice) fiind, in esenta, o poveste in care un copil, Ofelia, aflat la varsta povestilor, descopera realitatea tragica a razboiului si o transfera in lumea fantastica generata de imaginatia ei. Il gasim in aceasta lume pe faun, personaj existent in mitologia europeana (apare si la Lucian Blaga) o divinitate buna a padurii, stapan al copacilor si al vietuitoarelor.

Tot aici il intalnim si pe "Omul palid", un personaj "conjugat": imaginatiei lui del Toro s-a alaturat impresia pe care i-a lasat-o o pictura a lui Goya: Saturn devorandu-si fiii. Aceasta prezenta terifianta este si pandantul fantastic al monstrilor umani ai fascismului.


Un personaj-fetis al regizorului este insecta-mecanism; o regasim in Labirint... ea este cea care o calauzeste pe fetita catre lumea fantastica; personaje  100% originale, insectele mecanice se regasesc in primele filme ale regizorului: Cronos (realizat in 1993), castigatorul sectiunii Saptamana Criticii, la Cannes, este despre un vanzator de antichitati batran, Jesus Gris, care da peste un elegant scarabeu mecanic. Atunci cand este deschisa, masinaria de aur inteapa dureros pe oricine il atinge, dar rana da o vigoare tinereasca si o sete vampireasca de sange. O acustica mecanica o au si zanele maseluta din Hellboy - Armata de Aur. Sa ne amintim ca par niste creaturi delicate, nevinovate, cu aripioare fragile, insa ataca dintii victimei si o devoreaza cu totul, nelasand nimic in urma. Aripile lor par frunze transparente – o imagine poetica ce duce in eroare cu privire la adevaratul caracter al acestor zane. Au doar trei activitati – mananca, elimina si se reproduc. Si se gasesc numai in Piata Trolilor, fiind interzise in natura.


In Mimic (filmul lui Guillermo del Toro din 1997) este din nou vorba despre insecte: cu ajutorul ingineriei genetice, combinand ADN-ul de la mai multe specii, dr.Susan Tyler (Mira Sorvino) si sotul ei reusesc sa creeze un organism care poate distruge un flagel periculos pentru viata a mii de copii din New York. Ei elibereaza organismul in ecosistemul orasului, fara a realiza consecintele. Dupa trei ani, organismul care, conform prognozei, trebuia sa dispara, a invatat sa supravietuiasca, si ameninta omenirea.

Un alt fetis pentru Guillermo del Toro il reprezinta lumea nenascuta - femei gravide intalnim in Labirintul lui Pan si in El Espinazo del Diablo (The Devil's Backbone), dar si in Hellboy - Armata de Aur.

E recurent si motivul estropierii/amputarii unui membru: cea care are grija de copii in "El Espinazo del diablo"(2001), directoarea orfelinatului, Carmen (Marisa Paredes) nu are un picior; filmul este unul cu fantome, plasat, insa, tot pe fondul razboiului civil din Spania, asemenea Labirintului faunului. Un baietel de 11 ani, Carlos (Fernando Tielve), care ajunge la acest orfelinat din Santa Lucia, dupa moartea tatalui sau, este luat in grija de aceasta Carmen, o simpatizanta de stanga, ajutata de un profesor in varsta, Dr.Casares (Federico Luppi) si de Alma (Berta Ojea), o alta profesoara. Pentru Carlos cea mai de temut prezenta din orfelinat este stafia unui copil care bantuie noaptea pe culoare vrand sa transmita celor vii un avertisment. Spectrul lui desfigurat pluteste in aer, ingrozindu-i pe baieti; Carlos ajunge totusi sa comunice cu aceasta stafie. Observam din nou un element care tine clar de amprenta lui del Toro si de universul particular pe care a reusit sa-l creeze: lumea basmului, a fantomelor, a povestilor copilariei nu e opusul – ci coexista cu lumea reala. Deci realitatea nu contrazice, cum e de asteptat, basmul, ci de fapt il confirma. E obligatoriu de mentionat faptul ca Guillermo del Toro - atat in Labirintul Faunului cat si in El Espinazo del diablo isi plaseaza actiunea pe fondul razboiului civil din Spania tocmai pentru a demoniza fascismul. Capitanul Vidal (Sergi López), fascist, e o fiinta aproape demonica, in stare sa-si ucida copilul.
Lumea fantastica din Labirint e o alternativa buna la fascismul abia instaurat etc. Asta se explica prin faptul ca majoritatea spaniolilor - si mai ales cercurile de stanga (iar del Toro e latino–american, mexican, deci cu afinitati de stanga, socialist) - demonizeaza perioada fascista, din anii '30-'70. Prin urmare, ce obtinem de la Guillermo del Toro sunt povesti moralizatoare, cu eroi buni si personaje negative (toate filmele sale, practic merg pe aceasta dualitate), aceasta viziune fiind cu siguranta influentata si de educatia primita, del Toro fiind crescut de catre bunica sa, catolica.
De asemenea, temele crestine sunt recurente in filmele lui Del Toro: sacrificiul (Ofelia se sacrifica pentru a salva viata fratelui nou-nascut), eroul salvator (Blade, Hellboy), mantuirea (Faunul o supune la o proba pe Ofelia, iar aceasta prin alegerea facuta obtine mantuirea).

"Prin fire, un fantastic" (cum frumos il numea un prieten, critic de film, pe regizor), Guillermo del Toro este printre cei care au reusit sa creeze cu adevarat noi lumi, de fiecare data hipnotizante.

         
Influente:
* Supereroul preferat al lui Guillermo Del Toro, din copilarie, era un personaj numit "Cel din Mlastina/Swamp Thing
(mai tarziu devenit subiect de film) scris de catre autorul de benzi desenate Len Wein si desenatorul Berni Wrightson.
* Copil fiind, del Toro isi cumpara benzile desenate si se oprea pentru a le citi pe marginea trotuarului.
* Autorul de benzi desenate Jack Kirby a avut cea mai mare influenta asupra filmelor cu Hellboy (ele insele adaptari ale  benzilor desenate de Mike Mignoa)
* Guillermo del Toro ii numeste pe specialistii efectelor speciale Dick Smith (The Exorcist), Rick Baker (An American Werewolf in London) si Rob Bottin "cei trei zei ai mitologiei mele proprii, si mai ales filmele cu Frankenstein de James Whale: prima data l-am vazut la TV in copilarie, si m-am identificat cu Frankenstein interpretat de B.Karloff. Eu am fost un copil ciudat. Ce sa mai spun?"

 

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells