« Înapoi la pagina festivalului

Jurnal de festival: joi, la Cannes

de Gloria Sauciuc in 14 Mai 2010
Jurnal de festival: joi, la Cannes

Regizorul franco-algerian Rashid Bouchareb, al cărui film despre războiul din Algeria a declanşat controverse încă dinainte de festival, a pledat - joi - pentru libertatea de expresie. "Cinematograful trebuie să poata fi capabil să atace orice subiect", a susţinut regizorul, într-o conferinţă despre filmul său, Hors la loi, aflat în competiţie pentru Palme d'Or. Filmul - înregistrat ca o producţie algeriană - a fost ţinta criticii grupurilor politice de extremă dreaptă şi a veteranilor pentru perspectiva din care priveşte conflictul în urma căruia Algeria şi-a câştigat independenţa la începutul anilor '60.

Unii asemenea critici au ameninţat că vor demonstra la proiecţia filmului la Cannes, pe 21 mai. "Întrucât sunt dedicat libertăţii de exprimare, mi se pare normal ca unii să nu fie de acord cu filmul, dar aş dori să-şi exprime dezacordul în mod paşnic, în cadrul unei dezbateri", afirma Bouchareb. "Hors la loi e o opera de ficţiune", a adăugat regizorul.

Pe de altă parte, gala de deschidere a secţiunii Un Certain Regard - care a avut loc joi, 13 mai, de la 19.30, a readus în atenţie cazul regizorului iranian Jafar Panahi, arestat în propria ţară. Trei minute dintr-un interviu cu regizorul au fost proiectate înainte de premiera filmului de deschidere a secţiunii. Jafar Panahi povesteşte în acest interviu video despre cum a fost chemat la poliţie şi ţinut peste trei ore. Atunci i s-a făcut recomandarea să realizeze filme în străinătate. Întreaga sală Debussy a aplaudat primele secunde din filmuleţ, care surprindeau chipul afectat al regizorului. Însăşi regizoarea Claire Denis, preşedinta juriului secţiunii Un Certain Regard s-a arătat mişcată de situaţia regizorului, vorbind în discursul dinaintea proiecţiei despre graniţele care pentru noi sunt nişte noţiuni abstracte, dar care pe unii îi privează de libertate. Jafar Panahi fusese invitat să se alăture juriului Festivalului, la principala secţiune competiţională, însă a fost arestat la începutul lunii martie şi deţinut la Teheran. Franţa a cerut, miercuri, eliberarea acestuia. Autorităţile Iranului (republică islamică) acuză regizorul de a fi realizat "un film împotriva regimului, cu referire la evenimentele post-electorale", făcând aluzie la manifestaţiile care au contestat realegerea preşedintelui Ahmadinejad in iunie 2009.

Tot joi, Asia a intrat în lumina reflectoarelor de la Cannes, cu filmul regizorului Wang Xiaoshuai. Filmul Chongqing Blues a fost aplaudat după proiecţie. Este o poveste despre un tată şi fiul său. Filmul lui Wang e primul dintr-un set impresionant de cinci filme artistice asiatice care concurează pentru Palme d'Or.

Premiul va fi anunţat în cadrul ceremoniei de pe 23 mai, de către un juriu condus de Tim Burton. Wang, de 43 de ani, nu este prima data în circuitul festivalier internaţional. Filmele sale aruncă o privire lucidă asupra societăţii contemporane chineze. Cu povestea unui tată care şi-a abandonat demult soţia şi se întoarce pentru a afla cum a murit fiul, Wang explorează faţa în schimbare a societăţii chineze. "În mijlocul creşterii economice ne-am pierdut valorile, valorile familiei, valorile culturale", afirmă Wang la conferinţa de presă.
 "Cautarea fiului pierdut de fapt e cautarea valorilor tradiţionale". Filmul se petrece pe fundalul sumbru al oraşului Chongqing din sudul provinciei Sichuan, un oraş cu zgârie-nori în care simpli funcţionari vin la lucru, însă aceiaşi oameni când merg acasă trăiesc şi locuiesc la fel ca acum zeci de ani. Anul acesta China îşi face prima intrare la Cannes Film Market, cea mai mare piaţă din lume dedicată filmului. Industria chineză de film susţine că, în medie, la ei se deschide în medie un cinematograf nou pe zi, iar încasările de box office au crescut anul trecut cu 44%.

Tot din Asia vin două filme sud-coreene în competiţia pentru Palme d'Or - The Housemaid, al lui Im Sang-soo, urmat de Poetry, al lui Lee Chang dong. Outrage al regizorului japonez Takeshi Kitano şi Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, al regizorul thailandez Apichatpong Weerasethakul, intră în competiţia pentru marele premiu.

Joi, filmul lui Radu Muntean a avut parte de două proiecţii, dar nu şi de o conferinţă de presă, urmând ca vineri să acorde interviuri pentru presa internaţională. Un interviu acordat Cinemagia de către regizor, dar şi informaţii despre cum a fost primit de criticii de film, veţi putea citi vineri, 14 mai.

Tot în cursul zilei de 13 mai a avut loc şi photo call-ul cu voluptoasele stripteuze New Burlesque americane, care - nu doar în filmul lui Amalric, dar şi în faţa aparatelor de fotografiat - au făcut spectacol. Actorul-regizor Amalric le-a adus din anonimatul unui cabaret în strălucirea festivalului de la Cannes. Cu părul platinat, sau cu şuviţe roşii, gene false şi bust generos, dansatoarele trecute de prima tinereţe şi supraponderale susţin că erau pregătite să-l ajute pe Mathieu Amalric cu partea coregrafică şi experienţa lor ca animatoare New Burlesque,dar s-au trezit ele însele actriţe. Una dintre dansatoarele, Mimi Le Meaux, afirma că s-a simţit pe covorul roşu precum Cenuşăreasa la bal.

Amalric, care joacă în film rolul impresarului aflat în turneu, a devenit cunoscut publicului internaţional o data cu rolul eroului negativ din James Bond, Quantum of Solace.

Noaptea de joi spre vineri la Cannes a început cu un spectacol de focuri de artificii. Zeci de şalupe, şi vapoare sunt ancorate aproape de mal. Şi, mai ales, se pare că toată lumea venită la Cannes se plimbă pe
Croazetă.

cu sprijinul

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Radu1711 pe 14 mai 2010 17:15
as vrea sa fiu si eu acolo

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells