James Cameron, în dialog cu Steven Spielberg: victoria asupra extratereștrilor din filme, un mod de „a ține la respect `bau-baul` războiului nuclear”

de Gloria Sauciuc (traducere) în 6 Iul 2018
Serialul documentar „James Cameron: Povestea științifico-fantasticului”, din 7 iulie, pe canalul AMC

Din 7 iulie, de la ora 15:00, după-amiezele de sâmbătă sunt dedicate - la AMC - seriei-documentar „AMC Visionaries: James Cameron's Story of Science Fiction”/„James Cameron: Povestea științifico-fantasticului”. În fiecare dintre cele șase părți, scenaristul, regizorul și producătorul laureat cu Oscar James Cameron va explora originile viziunilor futuriste și fascinației noastre pentru lumea SF, prin intermediul interviurilor cu povestitori de renume, vedete și nume ale căror cariere au definit genul acesta de filme. "Insight Editions" a ofert cititorilor Cinemagia un fragment din interviul cu cineastul de geniu Steven Spielberg din cartea "James Cameron's Story of Science Fiction", fragment pe care îl redăm în continuare.

Cariera excepțională a lui Steven Spielberg s-a întins pe cinci decenii și a reușit să cuprindă fiecare gen cinematografic imaginabil, însă datorită SF-ului regizorul a căpătat cea mai mare notorietate, semnând filme devenite clasice precum Întâlnire de gradul trei (1977), E.T. Extraterestrul (1982), Jurassic Park (1993) și sequel-ul său, The Lost World: Jurassic Park (1997), A.I. Artificial Intelligence (2001), Minority Report (2002) și War of the Worlds (2005). Ultimul său film, adaptarea best-seller-ului lui Ernest Cline Ready Player One, îl arată cum descrie un întreg univers pe marele ecran - un univers care oglindește propria noastră lume.

Într-o conversație amplă, Spielberg și James Cameron dezbat pe tema SF-ului:

James Cameron: Majoritatea regizorilor de vârsta mea și mai tineri spun că dumneavoastră sunteți persona care i-a influențat și care i-a convins să facă ceea ce fac. Ați creat o paradigmă a cinematografului care, cred eu, nu a mai existat...

Steven Spielberg: Ei bine, am avut și eu modele. Și nu puține. George Pal, Stanley Kubrick, Willis O’Brien. Cred că ceea ce mi-a alimentat imaginația, copil fiind, a fost pur și simplu frica. Îmi era teribil de frică de maimuțele zburătoare din Vrăjitorul din Oz. Îmi era frică de incendiul de pădure din Bambi. Mai frică decât de diavolul care iese din munte în Fantasia. Însă cred că eram și privat de influența mass-media, așa că am început să îmi imaginez propriile mele filme. Datorită părinților mei, care simțeau că televiziunea, așa cum era ea în anii 1950, era cea mai proastă influență posibilă asupra unui copil. Așa că, neputând urmări TV, visam ceva care să compenseze...

James Cameron: Iată, i-ați speriat pe toți cu Jaws. Este? Vă pricepeți la monștri. Iar extratereștrii sunt uneori, nu mereu, monștri. Ați arătat o altă față a extratereștrilor în Close Encounters.

Steven Spielberg: Cred că totul a început odată cu bomba atomică din Hiroshima și Nagasaki. Prima influență a fost cea japoneză, și mă refer la Godzilla (1954) a regizorului Toho, primul film care să speculeze o spaimă națională, una inspirată însă din evenimente reale: bombardarea, cu un deceniu înainte, a Japoniei, de către americani. Din acel moment înainte, orice a ieșit din Golful Tokyo, sau a luat naștere de pe cerul nopții era agresiv, ostil, și nu cunoștea mila. Am avut porția mea din asta copil fiind. Am văzut o grămadă de filme horror din categoria B. În ele, toți extratereștrii erau puși să distrugă rasa omenească.

James Cameron: Și, totuși, de fiecare dată îi băteam până la urmă, acesta fiind modul nostru de a spune că inteligența și curajul oamenilor vor birui pe monștrii creați de știință. Astfel, țineam la respect „bau-baul” războiului nuclear...

Steven Spielberg: Exact. Așa vezi cum este învinsă orice amenințare. Poți pune un egal între finalul majorității filmelor SF ale anilor 1950 cu finalul filmelor cu John Wayne din anii 40 și 50.

James Cameron: Era distrugerea nucleară și comunismul la un loc, și trebuia ca toate acestea să poată fi învinse.

Steven Spielberg: Trebuia să fie. Pericolul Roșu era primejdioasa Planetă Roșie. Și atunci, Marte a devenit brusc un dușman - nu mai era o minune. Tatăl meu era cel care mi-a trezit interesul pentru cosmos. El mi-a construit - dintr-un sul de carton - un telescop cu diametrul de 50 mm folosind un kit educațional Edmund Scientific pe care l-a comandat prin poștă. Cu acest telescop am văzut „lunile” lui Jupiter. Au fost primul lucru pe care l-am văzut împreună. Am văzut apoi inelele lui Saturn. Aveam șase-șapte ani...

James Cameron: Ați petrecut mult timp privind cerul?

Steven Spielberg: Am petrecut. Primul titlu al lui E.T. a fost Watch the Skies. Putea fi și ultima replică din The Thing (From Another World, 1951). Îmi amintesc cum, convins de tatăl meu, priveam cerul și mă gândeam că numai lucruri bune vor veni din el. Pentru că, dacă nu este o rachetă balistică intercontinentală trasă de sovietici, nu ar putea fi decât ceva bun...

Fragment oferit de "Insight Editions" din "James Cameron's Story of Science Fiction". _© 2018 AMC Network Entertainment LLC. Toate drepturile rezervate.

Excerpt provided by Insight Editions from James Cameron's Story of Science Fiction. © 2018 AMC Network Entertainment LLC. All rights reserved.

 

Exploreaza subiecte similare:

James Cameron, Steven Spielberg, Stanley Kubrick, Close Encounters of the Third Kind, The Wizard of Oz, E.T. The Extra-Terrestrial, Jurassic Park, The Lost World: Jurassic Park, A.I. - Artificial Intelligence, Minority Report, War of the Worlds, Ready Player One, Gojira

Alte știri din cinema

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Chris Hemsworth despre rolul din Furiosa: Saga Mad Max: ”Este un vis devenit realitate”

Chris Hemsworth îl interpretează pe Dementus, personajul principal negativ din ceea ce se anunță a fi un spectacol cinematografic de neratat

Meryl Streep, Palme d'or onorific la Cannes. Juriul acestei ediţii. Cannes imersiv

„A câștiga un premiu la Cannes, pentru comunitatea internațională de artiști, a reprezentat întotdeauna cea mai înaltă realizare în arta cinematografică”

Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers

Challengers, nerecomandat sub 15 ani, se bazează foarte mult pe chimia dintre cei trei actori principali

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells