Interviu cu Erik Khoo, cel mai exotic regizor de la Cannes 2008

de Gloria Sauciuc în 26 Mai 2008
Interviu cu Erik Khoo, cel mai exotic regizor de la Cannes 2008

De la filme cu fachiri care isi executa, fara trucaje, numerele de inghitit cioburi de sticla, la filme porno cu zombi si biopic despre o o stripteuza la fel de celebra in Singapore precum Marilyn Monroe, Eric Khoo s-a dovedit cea mai exotica figura din competitia de la Cannes, de anul acesta. Intr-un interviu acordat Cinemagia, a vorbit despre cel mai recent film al sau, My Magic, nominalizat la Palme d'Or, si despre urmatoarele proiecte de film. Eric Khoo a fost la Cannes cu toti cei patru fii ai sai, cel mare spunand pe covorul rosu ca selectia la Cannes a filmului in care el e protagonist, alaturi de fachirul Francis Bosco, e un vis implinit. Iata mai jos un interviu acordat Cinemagia, cu regizorul Eric Khoo.

E adevarat ca fiul dumneavoastra a compus muzica?
Da, de altfel citea povestea filmului si la un moment dat, cand canta la pian, i-am propus sa-i folosesc melodia pentru film. Cred ca o compusese special, doar ca n-a vrut sa recunoasca. Apoi am fost cu el la inginerul de sunet si i-am dat negativul.

Cu Bosco va cunoasteti de mult timp. Ati vrut sa faceti un film dedicat lui?
De fiecare data cand ma uit la el, ei bine, dupa cateva bauturi, descopar ca e un om plin de compasiune, caruia ii pasa de ceilalti. Ii pasa mult de fiul sau, dar face si spectacole de caritate. Am descoperit ca are si probleme cu fiul lui. Ma suna uneori noaptea, cand e disperat. Acum multi ani, era doar inghititor de flacari si ii era greu. Iar acum, am vrut sa il duc mai departe.

Filmul e despre cei considerati pierzatori, care au dificultati...
Conceptul meu despre film e unul de viata reala, insa in spatele ei se deruleaza o magie, o lume fantastica. Singurul fel de a spune bine filmul asta a fost sa-l spun cat de simplu am putut. Am vrut insa un sfarsit magic, cu iluzie si cu magie. Felul in care s-a petrecut filmul a sugerat o mana magica, avand puterea sa miste totul. Iar filmarile s-au desfasurat in noua zile. N-am stiut ca o sa ajunga in competitia principala.

Dar de ce moare magicianul la final? E oare filmul despre sperante desarte, o data ce magia dispare?
Cel mai important lucru e reconcilierea intre tata si fiu, e vorba de acceptare si de golul pe care ti-l lasa pierderea unui parinte. Iar magia e pe afisul filmului. Magia poate sa fie si tandra, si brutala. Si poate fi si o cale de mantuire. In cele din urma , e o lupta a binelui impotriva raului. Omul din film lupta pentru binele fiului sau. Mai erau lucruri legate de relatia dintre tata si fiu. Copiilor mei le-a placut filmul, vazand un tata care s-a luptat pentru copilul sau si i-a dat ce e mai bun.

Ati folosit teme care au devenit clisee, precum dragostea.
Sunt o persoana careia ii plac lucrurile care au tangenta cu umanitate, precum dragostea. "Be with me" e un exemplu. Suntem cine suntem datorita celor din jurul nostru.Uneori, cand pierdem pe cineva drag nu stim cum sa ii supravietuim.

Care este cooperarea cinematografica intre Singapore si China?
China este o piata uriasa, care ar putea primi produsele cinematografiei din Singapore, dar totusi nu este inca pregatita. Nu am colaborat pana acum cu China. E diferita in termeni de sensibilitate. Si care este acum situatia pietei de film din Singapore? Cred ca guvernul a inteles importanta stimularii industriei de film. Anul trecut, o bursa mi-a permis sa fac filmul "My Magic". Da, situatia s-a imbunatatit, ajungand similar cu cea din anii '40 - '50 , cand filmele din Singapore ajungeau sa fie distribuite in intreaga Asia, si atunci bugetele erau mai mari decat cele de astazi . Dupa aceea insa, a urmat o perioada de declin, in anii ’60 -’70, cand au aparut filmele cu arte martiale. Populatia tarii fiind relativ putin numeroasa, si bugetele sunt mici.

Am auzit ca filmul nu avea un final.
Filmarile au durat numai cinci zile, am avut echipamente suficient de bune. Si s-a filmat repede, intr-un stil spontan.

Cum vedeti viitorul copilului din film, ramas singur dupa moartea tatalui sau, magicianul?
Daca va deveni magician, cel putin nu va deveni alcoolic. Le-am spus tuturor: nu ma astept la ceva anume. Sunt pesimist. (rade)

Lucrati acum la un alt proiect?
Acum lucrez la un film cu o companie din Singapore, care face coproductii internationale. Filmul este despre o stripteuza celebra din anii '50, care a facut valva la vremea ei intr-atat incat in perioada ei de glorie posterul cu ea era pus alaturi de cel cu Marilyn Monroe. A murit in 1982, la 61 de ani. Ceea ce facea era foarte neortodox. Ea insa fusese o fata vanduta in copilarie, din China, iar apoi pe la douazeci de ani a ajuns la celebritate. Insa cand a murit, cred ca era foarte trista. Totusi, a devenit un simbol al societatii, care merita un tribut. E o productie mare, iar bugetul mare care trebuie manageriat este o problema.

Care e viitorul filmelor asiatice?
Chiar cu toate filmele americane care tind sa le puna pe locul doi, daca vor fi de calitate vor avea o posibilitate. Sunt moduri diferite de a vedea un film. Exista posibilitati de a scoate bani, ca si la TV-showuri. Problema insa in Asia este pirateria video. In Malaezia, tara vecina, poti cumpara cd-ul cu ultimul film, la doar 1 euro. Si e la fel de bun.

Am citit intr-unul din interviurile dvs. anterioare ca va ganditi sa faceti un film porno cu zombi.
Da, odata si-odata o sa-l fac. E mai interesant sa-l fac erotic, decat cu scene de violenta. Filmele din Hong Kong sunt mai bune la asa ceva.

Va amintiti filmele din tinerete?
Da, cu Bruce Lee. Eram copil, era in 1973. Mama ma ducea la cinema, la filmele cu Sean Connery sau la westernuri. Apoi, cand eram adolescent am vazut "Paris Texas".

Ce fel de filme prefera singaporezii?
In general Holywood, insa exista si o minoritate care prefera filme mai putin comerciale. Si pentru ca avem patru distribuitori independenti, avem aproape 200 de cinematografe acasa si cinci premiere fiecare saptamana. Dureaza ceva pana un film reuseste sa ajunga pe ecrane.

Care a fost bugetul filmului My Magic?
Foarte restrans. Am vrea sa dam sperante tinerilor regizor, cu posibilitati modeste. Insa trebuie sa fii creativ, sa muncesti mult. Trebuie sa stii sa filmezi, sa-ti folosesti mijloacele in scopul propus.

Taguri:  cannes 2008

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 31 iulie 2013 17:51
Un regizor foarte divers, dar despre care trebuie sa recunoastem ca are viziune.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells