Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEF), singurul eveniment din România dedicat experimentului în cinema şi artă vizuală se va lansa joi seară, cu un spectacol marca Peter Greenaway. Cinemagia a selectat câteva filme din competiţia internaţională a festivalului, pe care vi le recomandă.
The Mirror, 7 min.
Va fi proiectat sâmbătă, 19.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 15.30 - 17.30
Titlu multipremiat (Best Creative Idea la Sanghai şi Premiul Publicului la Geneva) prezent în competiţia BIEFF este producţia elveţiană The Mirror, un scurtmetraj de 7 minute regizat de Ramon & Pedro. Difuzat în premieră mondială la Locarno 2011, filmul redă scurgerea vieţii unui om de la copilărie până la bătrâneţe, într-un singur cadru. Patru actori, dintre care trei generaţii din aceeaşi familie, întruchipează personajul in faţa oglinzii sale de la baie. Cele câteva elemente din cadru sunt suficiente pentru a sugera cuprinsul unei vieţi întregi: silueta feminină de sub duş, o fotografie a cuplului între timp divorţat etc. The Mirror e o oglindă în care fiecare dintre noi se poate vedea. Autorii au surprins perfect momentele intime şi adesea amuzante, când omul se confruntă cu imaginea sa din oglindă şi cu sine însuşi.
The Photographer's Wife, 29 minute, de Philip Widmann şi Karsten Krause
Va fi proiectat vineri, 18.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 20.30 - 22.00
A fost lansat la Festivalul Internaţional de Film Documentar Visions du Reel în 2011 şi a obţinut premiul pentru cel mai bun documentar la First Step Awards, Gala premiilor pentru debut a industriei cinematografice germane. După o bogată viaţă festivalieră (IndieLisboa şi Curtocircuito Santiago de Compostela, plus menţiuni speciale la Cracovia, Huesca sau Hamburg), această premieră românească o prezintă pe Gerti Gerbert, care a fost fotografiată de către soţul ei, Eugen, pe parcursul a peste patruzeci de ani. Pe lângă pozele de familie obligatorii, de la nuntă şi până în momentul morţii sale, Eugen a fotografiat-o pe Gerti de nenumărate ori: în lenjerie intimă, în rochii de vară sau complet goală; pe plajă, în pădure, în maşină, sau acasă, întinsă pe podea. Punând laolaltă arhiva familiei Gerbert, interviuri cu Gerti şi notiţele lui Eugen, filmul ne arată ce mai rămâne atunci când viaţa şi dragostea ajung la sfârşit.
La gran carrera (The Great Race), 7 minute.
Va fi proiectat sâmbătă, 19.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 15.30 - 17.30
Unul dintre cele mai titrate filme de scurtmetraj ale anului este, fără doar şi poate, The Great Race, al spaniolului Kote Camacho, în al cărui palmares se regăsesc 37 de premii şi selecţii în 80 de festivaluri naţionale şi internaţionale, printre care Clermont Ferrand, Tampere, Bilbao, Amiens sau Edinburgh. Combinaţie de ficţiune, animaţie, arhivă documentară şi film experimental, inteligent, amuzant şi suprarealist, este o excelentă metaforă a istoriei secolului 20, realizată cu impresionant meşteşug şi mare talent. Cursele de cai Lasarte anunţă un premiu fără precedent: O jumătate de milion. Fani şi pariori de pe toate continentele dau năvală să vadă cei mai buni cai de curse din lume. Cursa e pe cale să înceapă, când se petrece o crimă oribilă... dar executarea jocheilor nu poate opri imensul şi absurdul mecanism al lăcomiei. Senzaţia de realitate, creată de perfect executată arhivă falsă, face ca povestea să devină cu atât mai înspăimântătoare...
Maska, 23 de minute
Va fi proiectat vineri, 18.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 20.30 - 22.00
Cel mai recent film de animaţie experimentală a doi dintre cei mai influenţi autori contemporani de gen, fraţii Quay. Un basm de o frumuseţe întunecată, înfricoşător şi poetic totodată, despre dezvoltarea conştiinţei, despre putere, feminitate şi forţă, Maska se desfăşoară într-un univers suprearealist unde, suspendată între viitor şi trecut, între vis şi coşmar, o maşinărie diabolică deghizată într-o femeie superbă, Duenna, e trimisă în misiune într-un regat unde trebuie să-l identifice şi să-l ucidă fără milă pe un prinţ rebel. Deşi programată să ucidă, ceva asemănător cu conştiinţa pare sa iasă la suprafaţă în caracterul său lipsit de scrupule, şi-i pune la îndoială programul care îi dirijează acţiunile. Acest conflict suflet – maşinărie generează o serie întreagă de reflecţii tulburătoare în jurul conceptelor de „iubire”, „identitate”, „putere”. Filmul, are la bază romanul omonim al lui Stanislaw Lem si a fost premiat la Annency 2011 si Uruguay IFF 2011, şi a participat la festivaluri precum Tampere, Edinburgh, Curtas Vila do Conde, Melbourne, Seattle, Sitges etc.
Out, al artistului vizual israelian Roee Rosen
Va fi proiectat sâmbătă, 19.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 15.30 - 17.30
Este câştigătorul premiului pentru cel mai bun mediumetraj la Festivalul de la Veneţia 2010, unde a fost prezentat în inovativa secţiune Orizzonti, şi al Premiului ARTE, obţinut la ediţia din 2011 a Festivalului de la Oberhausen. Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film din partea Festivalului de la Sarajevo, Out e un film hibrid, o combinaţie de documentar, horror, spectacol erotic şi reflecţie politică. Partea centrală a filmului e o secvenţă sado-masochistă, care se desfăşoară într-o sufragerie obişnuită. Scena nu e jucată, ci „prestată” de două femei ale căror preferinţe se îndreaptă, şi în viaţa reală, către sado-masochism. De data aceasta, însă, loviturile primite de la „Stăpână” o fac pe „Sclavă” să scuipe citate din discursurile unuia dintre cei mai radicali politicieni israelieni de extremă dreaptă. Vorbind despre filmul său, Roee Rosen mărturiseşte: „Ideologia rasistă şi naţionalistă este demonizată în film, dar, în acelaşi timp, ea nu apare ca un rău de provenienţă externă, ci ca un element înrădăcinat în trupurile erotizate ale tinerilor israeliţi. Privind lucrurile din acest punct de vedere, Out problematizează renegarea moralizatoare şi comfortabilă a acestei ideologii şi lansează ipoteza că actorii şi spectatorii s-ar putea să fie partasii acestei viziune despre lume.”
Il capo, 15 minute
Va fi proiectat vineri, 18.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 20.30 - 22.00
Al artistului vizual italian Yuri Ancarani, prezentat în premieră în România după un impresionant periplu festivalier (Cinema du Reel, Sidney, Sarajevo, etc.), reprezintă “un impresionant limbaj al semnelor ce ia naştere între om şi maşină, în carierele de marmură din oraşul italian Carrara. Într-un peisaj ireal, un om dirijează braţul unei maşinării către blocul de marmură care stă să se spargă în bucăţi. E aceeaşi marmură pe care a folosit-o Michelangelo când l-a creat pe David. Omul, marmura şi utilajul sunt cu toţii antrenaţi într-un joc al puterii.”
I'm Not the Enemy, regizat de artistul vizual german Bjørn Melhus
Va fi proiectat vineri, 18.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 15.30 - 17.30
A primit Menţiunea specială a Juriului de la Oberhausen 2011, care a declarat: “Dorim să atragem atenţia asupra lucrărilor cinematografice semnate de artişti vizuali. Bjørn Melhus îşi însuşeşte o listă de filme americane despre veteranii războiului din Vietnam şi transferă totul într-un spaţiu german. Extrăgând replicile din contextul lor original, efectului de alienare al lui I’m Not the Enemy ne face conştienţi de fisurile din suprafaţa societăţii.” Lucrarile lui Melhus fragmenteaza, deconstruiesc şi apoi reconstituiesc personaje, teme şi strategii mass media bine-cunoscute, deschizand calea către noi interpretări critice ale cinema-ului şi televiziunii.
The Evocation of Sadness, 11 minute
Va fi proiectat sâmbătă, 19.11.2011, Cinema Scala, în intervalul 15.30 - 17.30
Cea mai recentă lucrare a controversatului artist vizual Erwin Olaf, filmul e un omagiu stilizat adus lui Luchino Visconti. Suntem în sec. 19. O tânără de familie nobilă e înconjurată de oameni din momentul în care se trezeşte. Resemnată, îşi duce la bun sfârşit ritualul matinal, în timpul căruia trei servitoare o îmbracă şi o piaptănă. Pe măsură ce ziua înaintează, devine din ce în ce mai paranoică. Oamenii pe care ea îi vede nu sunt neobservaţi de ceilalţi. Sau, oare e într-adevăr supravegheată? Subiectul filmului lui Erwin Olaf devine chiar procesul realizării unui film. Spulberând iluzia, el analizeaza însăşi natura cinema-ului Spre deosebire de hollywoodianul The Truman Show, unde protagonistul e singurul care nu ştie că trăieşte într-un spectacol de televiziune, Sophie e singura care vede într-o ţară a orbilor.
Părerea ta
Spune-ţi părerea