Felicia înainte de toate - Despre efectele timpului asupra relaţiilor între oameni

de Mihnea Columbeanu în 9 Iun 2010
Felicia înainte de toate - Despre efectele timpului asupra relaţiilor între oameni
Iar dacă, aşa cum arătam adineaori, imaginea filmului e atent compusă şi expresivă cu discreţie, în schimb componenta actoricească se relevă ca un adevărat tur de forţă. Pornind de la dezideratul legitim al adecvării la rol în primul rând, realizatorii au procedat la desfăşurarea castingului fără nici un fel de idei preconcepute - iar rezultatele sunt de-a dreptul impresionante: zburdalnicul Vasile Menzel, pe care-l admiram în copilărie pe scena de la Ion Creangă (şi care a fost anormal de ocolit de regizorii de film, cu câteva excepţii nesemnificative), compune acum portretul aproape translucid al unui tată bătrân, tipicar şi orgolios, care se stinge încet, devorat de un cancer pancreatic despre care "diplomaţia" interzice să se vorbească. Personajul lui creează un cuplu solid şi insolit cu mama - arhetipul cloştii care-şi traumatizează puii cu îmbrăţişări tiranice şi destructive, băgăreaţă şi mereu pe-alături, complet tâmpă dar cu resurse uluitoare de isteţime şi ingeniozitate ori de câte ori are şansa să facă rău din prea bune intenţii. Ileana Cernat, altă actriţă uriaşă care-mi fura ochii şi inima la Odeon, cu decenii în urmă, îşi face personajul cu o sinceritate, o spontaneitate şi mai ales o subtilitate rară, fără de care riscul căderii în caricatură grosieră ar fi fost enorm.

 

Actriţa excelează mai ales în a menţine permanent echilibrul volatil între bunătatea maternă şi micile meschinării - arhetipul atât de cunoscut, dar şi dificil de imortalizat, al mamei care are un talent teribil de a-şi răni copiii din prea multă dragoste. Dar, desigur, marea revelaţie este Ozana Oancea, pe care mi-o amintesc din urmă cu aproape douăzeci şi cinci de ani, când era o studentă frumoasă şi promiţătoare - pentru ca de-atunci încoace să fi uitat efectiv de existenţa ei! În mâna sigură a lui Răzvan Rădulescu, Ozana reuşeşte să ducă în spinare un film ingrat de dificil, sub a cărui povară ar fi putut ceda chiar şi actori cu o experienţă incomparabil mai bogată. Falseturi nu comite, poate doar pe alocuri să fie cam stinsă şi convenţională, însă niciodată pe lângă sens - iar izbucnirea finală aduce cu adevărat lacrimi în ochi, acel monolog filmat dintr-un singur cadru, în care-i impută mamei sale tot ceea ce aceasta i-a furat în plan sufletesc. Practic, acolo se încheie sintagma filmului: Felicia îşi deplânge timpul pierdut - pierdut fiindcă alţii, care ar fi avut datoria să i-l cultive, nu şi-au găsit timp pentru asta.

Tot ceea ce urmează cred că e în mare parte de prisos: sosirea Iuliei cu maşina, măcar la întoarcere s-o ia (aş fi preferat ca personajul să rămână doar sugerat, ca un "portret în absenţă", cum îl creionaseră convorbirile telefonice de pe parcurs), revenirea acasă pentru încă o noapte (acum, când buboiul s-a spart şi Felicia numai bine nu se mai poate simţi în acel decor), ultima convorbire la telefon cu Marc - conducând spre punctul final retezat, cam clişeatic (soluţie pe care aş dori-o mai bine justificată de-acum încolo, odată ce şi-a consumat ineditul şi nonconformismul). Poate mă înşel, dar simţeam finalul construit în jurul momentelor imediat următoare monologului: tensiunile şi semnificaţiile acelui cadru meritau să ne însoţească, nerăcite, minute în şir după genericul final.

Pagina
1 2 3

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Foxy pe 5 septembrie 2010 20:10
Tocmai am vazut filmul pe care il ratasem la TIFF... Impresia generala este ca mi-a placut, iar cronica aceasta mi se pare teribil de buna si inspirata. Ozana Oancea a facut un rol extraodrinar... m-am recunoscut in personaj si poate, oarecum, in situatiile din film. As spune ca, dpdv psihologic este foarte bine construit, extraordinar de veridic... probabil ca fac parte din aceeasi generatie cu personajul principal si acest lucru explica multe... dar daca filmul nu ar transmite asta simplu, direct si coerent nu cred ca m-as putea simti asa 'aproape'... Asadar 'felicitari' Feliciei...
margott pe 22 aprilie 2012 20:12
Unul din cele mai bune filme psihologice romanesti.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells