The Hollywood Reporter
Nu e cel mai bun film al lui Mungiu, dar totusi merita o privire. Desi ultima lui „felie de viata” este la inaltime pe multe planuri, fanii care se asteapta la un alt film dur de la regizorul Noului Val ar putea sa se simta putin dezamagiti. Acest crochiu de familie aflata sub presiune e descris prea la rece pentru un subiect care contine vandalism, coruptie penala si o tentativa de viol. Desigur, este marca vizuala de succes a lui Mungiu, iar din punct de vedere tematic este pe aceeasi linie cu povestile lui anterioare in care intentiile bune sunt rasplatite cu cruzime. Insa, per total, este un film mult mai retinut, mai discret, mai academic, unul care ar fi mai pe gustul cinefililor din Franta, si poate nu pentru publicul initial al filmelor lui.
Ca si Cristi Puiu, a carui Sieranevada se afla in competitie anul acesta la Cannes, Mungiu isi stapaneste tehnica subtil, discret, si intr-o maniera naturalista pe care un observator neavizat ar putea sa o considere numai un display de violenta si de vorbarie. Bacalaureat nu este unul dintre cel mai bune filme ale lui Mungiu, insa chiar si un film atat de retinut este interesant si provocator, mai mult decat cele mai bune filme a altor regizori.
Variety
Chiar daca este atinsa doar tangential, o tema - cheie in cinematograful romanesc recent este ideea ca generatiile crescute sub Ceausescu nu pot sa renunte la lipsa de scrupule invatata in decenii de dictatura. Dupa cum se vede in multe filme, spaga era singura cale in sus, asa ca medicul protagonist al Bacalaureat-ului lui Mungiu este doar unul dintr-o galerie de personaje care se cred oameni buni, dar care perpetueaza anormalitatea in societate. Atunci cand apeleaza la cai ilicite pentru a se asigura ca fiica lui ia note bune, personajul doar pune in miscare o cascada de probleme. Dupa cum era de asteptat de la un maestru precum Mungiu, totul este minunat structurat si credibil, insa Bacalaureat pare sa repete o poveste deja spusa, iar lipsa lui de noutate va limita interesul publicului.
France 24
Cu doi regizori in competitia principala (Mungiu si Puiu), cinematograful romanesc e pe val la Cannes. La inceputul festivalului, Sieranevada, de 173 de minute, a servit o estetica austera si un umor sumbru. Joi, un alt regizor a venit cu un film demn de marele premiu. Este o analiza atenta a modului in care coruptia se raspandeste in societate printr-o cascada de invarteli, relatii si obligatii reciproce, venite adesea din intentii bune. In plus, este si o prezentare a conflictului intre generatii, intre parinti cinici care isi distrug tara pretinzand ca ii fac un bine si copiii care nu mai cred ca mita este o solutie.