Câinele japonez latră la Plopşoru

de Ştefan Dobroiu în 5 Iul 2012
Câinele japonez latră la Plopşoru

Nu ai în fiecare zi ocazia să-l întrebi pe Victor Rebengiuc dacă şi-a învăţat replicile, iar el să-ţi spună, cu un zâmbet larg pe faţă şi cu aer de elev sârguincios, că şi-a dat toată silinţa. Victor Rebengiuc a primit rolul principal în Câinele japonez, debutul în lungmetraj al lui Tudor Jurgiu (atenţie, a nu fi confundat cu Tudor Giurgiu, producătorul filmului). La doar 27 de ani, Jurgiu (foto dreapta) nu doar că are pe mână unul dintre filmele cu potenţial pentru 2013 (se are în vizor un debut mondial la festivalul de la Berlin), dar are ocazia să îi dea indicaţii pe platou unuia dintre cei mai respectaţi actori din România.

Filmările se vor încheia săptămâna viitoare, după ce timp de patru săptămâni echipa a filmat în mai multe localităţi din judeţul Giurgiu, la o oră de mers cu maşina de Bucureşti. Cinemagia s-a sincronizat cu povestea în satul Plopşoru, unde şcoala locală a căpătat funcţii de primărie. Aici vine Victor Rebengiuc, machiat uşor şi îmbrăcat în cămaşa albastră şi cam purtată a personajului său, Costache Moldu, să stea de vorbă cu primarul localităţii din film.

Dacă e ceva ce ne spune fiecare membru al echipei este că povestea din scenariu nu e foarte complicată. Costache Moldu, ajuns la aproape 80 de ani, îşi pierde soţia şi agoniseala de-o viaţă când viiturile îi afectează satul. Bătrânul capătă alinare când fiul său, Ticu, revine în ţară din îndepărtata Japonie, însoţit de soţia japoneză şi de fiul lor. Cadoul adus tatălui dă şi titlul filmului: ţi-ai dat seama, unul din acei câini robot, în stare să facă tot felul de giumbuşlucuri şi să scoată o mulţime de sunete. Sau, dacă preferi, un gadget cât se poate de surprinzător în decorul dezolant al satului distrus de ape şi în acelaşi timp simbol al distanţei emoţionale dintre tată şi fiu...

Pe relaţia celor două personaje este construit întreg scenariul, iar o mare parte din responsabilitate stă pe umerii lui Şerban Pavlu, actorul văzut în aprilie în rolul principal din Toată lumea din familia noastră. El este Ticu, fiul rupt de familie şi ţară după ani de zile petrecuţi atât de departe de satul de baştină. "Faptul că noi venim din Japonia este exotic, dar povestea asta funcţionează pentru orice fiu plecat din ţară, oriunde, sau, la cum arată satele de la noi, ar funcţiona şi dacă fiul ar fi plecat să trăiască la Bucureşti", spune Pavlu.

Bineînţeles, partea leului din scenariu o are Victor Rebengiuc. Acesta a fost şi primul pe lista lui Tudor Jurgiu, care a mai căutat actori din grupa de vârstă a protagonistului său, inclusiv nume mai puţin cunoscute de la teatrele de provincie, dar a revenit de fiecare dată la prima sa alegere. Întrebat cum e să-i dea, la primul lungmetraj, indicaţii regizorale unuia dintre cei mai importanţi actori ai României, Jurgiu spune: "Eram un pic timorat la început, dar a fost bine, discutam fiecare secvenţă. A fost un moment amuzant la început, când proprietara casei în care filmam a venit pe platou. Noi eram pe prispă şi i-a zis: 'Domnule Rebengiuc, dar chiar aşa, vă comandă copiii?' A fost foarte amuzant momentul."

Regizorul şi actorul au lucrat şi la replici, căci acestea trebuia să iasă convingător din gura lui Costache Moldu. "Înainte de fiecare secvenţă vorbeam şi cu Victor Rebengiuc, mai ales la cele cu mai mult dialog şi mai modificam ca să sune bine. Până la urmă el i-a dat o culoare personajului, iar noi a trebuit să modificăm secvenţele în funcţie de cum se dezvolta noul Costache".

Despre scenariu Victor Rebengiuc spune că e interesant şi că a pornit în descoperirea personajului fără prejudecăţi. "Este greu de înţeles ce poate simţi un sinistrat căruia apa i-a luat nevasta, casa şi tot ce avea şi se pomeneşte cu fiul său acasă şi cu... nişte japonezi (râde)." Despre sine însuşi spune că a fost "cuminte" la filmări şi că nu a contat că echipa din jurul său este atât de tânără. Deocamdată nu a văzut nimic din material, dar "are speranţe că totul va fi bine". "Cum spune el, aşa fac", descrie actorul colaborarea cu regizorul.

Scenariul lui Câinele japonez a fost scris de Ioan Antoci, care a câştigat cu acest proiect premiul pentru scenariu de lungmetraj organizat de HBO în colaborare cu festivalul internaţional Transilvania. Ulterior, scenariul a fost modificat de Jurgiu în colaborare cu actorul-scenarist Gabriel Gheorghe, printre marile schimbări numărându-se şi finalul. Inclus în programul ScriptEast 2009, Câinele japonez a obţinut Premiul Krzysztof Kieslowski pentru Cel Mai Bun Scenariu din Europa Centrală şi de Est.

Este Câinele japonez o dramă? O comedie? O tragicomedie? Regizorul preferă să nu încadreze filmul într-un anumit gen, dar spune că umorul este şi el prezent. "Am hotârât împreună cu directorul de imagine Andrei Butică să filmăm din planuri secvenţă, iar pentru asta a trebuit să rescriem anumite părţi din scenariu. Când am început, ne-am dat seama că e mai mult umor decât ne aşteptam noi, chiar dacă nu programaserăm asta iniţial. E un gen de umor mai subtil, dar este acolo", spune Jurgiu.

De la Plopşoru echipa va pleca chiar astăzi, iar săptămâna viitoare se vor finaliza şi restul secvenţelor, după care proiectul intră în montaj. O dată terminat, Câinele japonez va fi trimis le festivaluri şi ar putea avea premiera românească în prima parte a lui 2013.

Poţi vedea mai jos mai multe imagini realizate de fotograful Adi Marineci în timpul filmărilor.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
_alien_ pe 5 iulie 2012 20:17
suna destul de interesant
lili22 pe 14 iulie 2012 13:01
Rebengiuc nu arata a om de la tara, indiferent ce ai face, pacat ca acest regizor tinar nu a ales un actor mai putin cunoscut, dar sa intre mai bine in rol.Ca in Morgen, Poltist, adjectiv.
alex_il_fenomeno pe 26 iulie 2012 14:23
ceva ceva pare sa promite ... astept mai multe detalii .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells