Anevoiosul , dar tangibilul Stop-motion

de Cinemagia în 9 Oct 2012
Anevoiosul , dar tangibilul Stop-motion

24 de mişcări în cadru ale păpuşii pentru a obţine o secundă de film. Aşa s-ar putea rezuma tehnica stop-motion. Şi aproximativ 9000 de "feţe" pentru mimici diferite ale unui personaj. Laika este cel mai important studio stop motion american, iar animatorii studioului au transmis prin Mark Shapiro, prezent la Bucureşti duminică - la invitaţia Anim'est, că tridimensionalitatea pe care o dă o păpuşă confecţionată apoi animată şi faptul că sunt niste personaje palpabile, dau viaţă desenului animat.

O păpuşă cu 1,5 milioane de expresii faciale

O singură papuşă necesită cel puţin 3-4 luni pentru a fi realizată, fără a include timpul de testare şi desenele. Odată ce un personaj era terminat, se confecţionau imediat multipli de rezervă. În cazul filmului ParaNorman a fost nevoie de 60 de păpuşari pentru a crea 178 de păpuşi individuale pentru cele 61 de personaje... Animaţia principală a fost fotografiată cu camere Canon 5D Mark II. Pentru ParaNorman au fost folosite 63 de camere, precum şi 53 de sisteme de control pentru mişcare.

Aproximativ 31600 de obiecte de recuzită au fost confecţionate. Norman a avut 28 de replici. Graţie feţelor de rezervă create cu imprimanta color 3D, Norman a avut aproximativ 8800 de feţe, cu o serie de sprâncene şi guri diferite. Fiind un personaj cu 8800 de feţe, asta a însemnat ca putea avea aproximativ 1,5 milioane de expresii faciale. ParaNorman este primul film de animaţie stop-motion care foloseşte imprimante 3D color pentru a crea feţe de rezervă pentru păpuşile folosite în film. Au fost imprimate peste 31.000 de părţi faciale.

Echipa de realizatori, experimentaţi de la proiectul Coraline - nominalizat la Oscar în 2010 - a folosit feţe de rezervă pentru păpuşi cu scopul de a avea o gamă mult mai vastă de expresii faciale pentru fiecare personaj. Pentru fiecare cadru a fost nevoie de multe feţe; de exemplu, pentru un cadru care a durat doar 27 de secunde pe ecran s-au folosit peste 250 de feţe numai pentru un singur personaj în cazul filmului ParaNorman. Pentru feţele de rezervă, dar şi pentru alte componente şi părţi de recuzită au lucrat 45 de animatori şi modelatori membri ai departamentului de Prototipare Rapidă din cadrul studioului Laika. Feţele de rezervă create cu ajutorul DPR necesită un proces în 10 paşi de-a lungul a 5-6 ore de curăţare şi făţuire din momentul în care sunt printate până la momentul când sunt gata de prim plan. Pentru ParaNorman au fost folosite 4 imprimante color 3D pentru un total de 527 de zile. Iar pentru finisarea feţelor de rezervă au fost folosit 3.77 tone de pudră pentru imprimante, 856 de litri de cerneală, 292 de litri de super-glue etc.

Cele mai speciale feţe de personaje folosite într-un singur cadru din ParaNorman au apărut într-o secvenţă dinspre finalul filmului, care a avut durata de 42,7 secunde şi a cuprins 1024 de cadre, fiind nevoie de mai mult de o lună pentru a fi terminată. 120 de costume diferite au fost confecţionate manual. Norman are cinci costume diferite în film: hanorac şi jeans, tricou şi jeans, pijamale, costumul din piesa de la şcoală şi echipamentul de baseball.Pentru secvenţa cu arhiva primăriei au fost confecţionate peste 20000 de coperte de carte, peste 5000 de obiecte de papetărie şi peste 400 de suporturi de dosare pliate manual.

Departamentul de modelaj a realizat 26 de vehicule cu componente mobile. Toate se puteau mişca înainte şi înapoi şi aproape toate erau dotate cu faruri şi parbrize. Maşina break şi camioneta aveau lumini funcţionale, uşi practicabile, suspensii şi schimbător de viteze funcţionale. Au fost confecţionate 8 versiuni complete pentru camionetă: două pentru filmările de exterior, două pentru cele de interior, două pentru secvenţa în care se răstoarnă şi două făcute la jumătate de dimensiune faţă de celelalte, pentru cadre filmate de la distanţă. A fost nevoie de 18 tâmplari, 18 confecţioneri de modele, 12 vopsitori de scenă şi 10 decoratori pentru a crea peisajele şi fundalurile din film.

Pentu cadrele de exterior au fost creaţi aproape 100 de metri de drum de ţară, din placaj reciclat şi vopsit. În plus, au fost confecţionaţi 2000 de copaci distincţi, din carton, pentru a crea pădurile care se văd în film. Puşi unul lângă altul, copacii ar însuma aproximativ 3.2 km lungime. Echipa departamentului artistic, formată din 93 de artişti, a folosit peste 1800 de kilograme de silicon pentru confecţionarea recuzitei şi a decorurilor. Secvenţa care a necesitat un an de filmare Secvenţa din baie, în care Norman e contactat de fantoma dlui Prenderghast, după care a atacat de braţe fantomatice, a necesitat un an pentru a fi filmată. Iar cadrul în care îl vedem pe Norman interacţionând cu fantomele a avut nevoie de 28 de artişti de efecte vizuale şi de peste 2 ani de lucru.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
HarryCineastul5 pe 9 octombrie 2012 20:29
Frumos si interesant articolul! :D
alex_il_fenomeno pe 10 noiembrie 2012 11:18
chiar o munca anevoioasa sta in umbra unei animatii de standarde ridicate.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells