Nu e de mirare că, în nici zece ani de carieră - dacă ar fi să sărim peste cele două scurtmetraje din perioada de început a lui Cătălin Mitulescu: "La amiază" (1997) şi "Bucureşti-Wien ora 8:15" (2000) - Andi Vasluianu şi-a trecut pe răboj peste cincizeci şi cinci de roluri, în filme de tot felul: lungi, scurte, studenţeşti, independente etc. La cei treizeci şi şapte de ani ai săi (împliniţi pe 23 iunie 2011), Vasluianu s-a impus definitiv ca unul dintre puţinii actori totali ai României de azi - în sens atât artistic, cât şi practic: are o putere de muncă virtualmente inepuizabilă, şi singurul factor care-i limitează activitatea este acel principiu fundamental al fizicii care interzice oricărui corp să se afle în mai multe locuri simultan - altfel, Andi e gata oricând să ajute pe oricine; şi, când ajută, se simte!
Debutul său în filmul de lungmetraj, cu rolul principal din "Furia" lui Radu Muntean (în acelaşi an în care a mai jucat şi la Şerban Marinescu, în "Turnul din Pisa", 2002) l-a impus din start ca pe un interpret în care se îngemănează perfect forţa şi rafinamentul. Am avut de mai multe ori ocazia să spun că debutul lui Radu Muntean a fost filmul care mi-a deschis ochii faţă de Noul Cinema Românesc (deşi Radu încă nu făcea parte din curentul minimalist - acesta tocmai se năştea, chiar în acele momente, dar puţin mai la Est, pe autostrada Bucureşti-Constanţa, sub clacheta lui Cristi Puiu), impunându-se ca un film de consum cu certe valenţe de conţinut. A contribuit decisiv la această calitate tandemul Andi Vasluianu - Dragoş Bucur, construind una dintre cele mai solide relaţii de protagonişti anti-eroici din filmul românesc (inclusiv prin acea tulburătoare secvenţă a reîntâlnirii după snopirea în bătaie, rămasă de neuitat ca pildă sfâşietoare de prietenie bărbătească).
A mai fost, printre multe alte personaje, vocea lui Burtică, din "Visul lui Liviu" (Corneliu Porumboiu, 2004), taximetristul din "Trafic" (Cătălin Mitulescu, 2004), computeristul Zetu, din "Milionari de weekend" (Cătălin Saizescu, 2004), Relu din "Băieţi buni" (Episodul "Mamutu versus Beznă", de Theodor Halacu, 2005), sau proxenetul din "Marilena de la P7" (Cristian Nemescu, 2006) - an când din nou a avut şansa unui rol semnificativ, Aurel, din primul film minimalist al aceluiaşi Radu Muntean împreună cu care debutase în lungmetraj: "Hârtia va fi albastră". Deşi secundar, personajul său s-a reţinut prin tuşa de adevăr frapant cu care compunea şmecheraşul depăşit de evenimente, prins la mijloc în acea noapte de pomină a înscenării iliesciene cu "teroriştii" din Decembrie.
O vreme, Andi a continuat să joace roluri secundare de impact (mai mare sau mai mic - dar nu din vina lui, ci pornind de la deciziile regizorale), ca internul Dragnea din "Youth Without Youth" (Francis Ford-Coppola, 2007), soldatul Marian din "California Dreamin' (nesfârşit)" (Cristian Nemescu, 2007), sau şmenarul din "Schimb valutar" (Nicolae Mărgineanu, 2008 - poate cea mai flagrantă subfolosire a sa, într-o vreme când, fie şi numai din apariţii de întindere redusă, se impusese deja ca unul dintre cei mai buni actori români ai deceniului).
Treptat, însă, personajele deveneau tot mai extinse şi importante ca pondere - trecând prin Johnny, din "Weekend cu mama" (Stere Gulea, 2009), Andrei Muscalu, din "Întâlniri încrucişate" (Anca Damian, 2009), operatorul din "Cea mai fericită fată din lume" (Radu Jude, 2009), sau Mircea, din "Călătoria lui Gruber" (Radu Gabrea, 2009) - până la al doilea rol principal al său (după şapte ani de la cel dintâi), Aurel, din "Cealaltă Irina" (Andrei Gruzsniczky, 2009): un portret surprinzător de complex şi nuanţat al omului simplu, compus delicat din accente fine şi discrete sondări în profunzime, pe coarda unor vibraţii extrem de subtile - reprezentându-l pe individul curat la suflet dar cu caracter slab, care în faţa agresiunii pasive a indolenţei se refugiază în ataşamentul fanatic faţă de propriile lui concepţii (practic, o evoluţie pas cu pas spre o iniţiere derizorie).
Au trecut de-atunci doi ani, iar Andi, pe lângă un nou rol principal, dar mai puţin semnificativ, în "Oul de cuc" (Ioan Cărmăzan, 2010), şi-a consolidat poziţia de lider cu Andrei, din "Periferic" (George Bogdan Apetri, 2010), şi cu Vlad Urseanu, din "Mănuşi Roşii" (Radu Gabrea, 2011). Aparent paradoxal, dar în fond cât se poate de explicabil, e faptul că în 2011 talentul lui Andi şi-a arătat măsura maximă, în mult mai mare proporţie decât cu rolurile principale şi secundare din lungmetrajele de mai sus, într-un scurtmetraj - dar nu unul oarecare, ci uluitorul "Apele tac"/"Silet River", de Anca Miruna Lăzărescu, premiat la festivalurile de la Bruxelles, Potsdam, Regensburg, Tampere, Timişoara şi Ploieşti. Pentru prima oară, personajul principal interpretat de Andi Vasluianu nu mai e doar un protagonist în sens tehnic, ci chiar un erou - un erou simplu şi uman, aşa cum joacă el întotdeauna, care-şi dă viaţa pentru libertate (a lui, a soţiei şi a pruncului din pântecele ei). Spectrul său vibrant continuă să se aştearnă peste chipurile lui Toma Cuzin şi Patricia Moga, în cadrele finale, după ce personajul i-a fost înghiţit de "apele care tac" ale Dunării ce despărţea, în 1986, România de lumea omenească. Nu degeaba, pentru aceste două roluri atât de armonios conjugate, Vali şi Gregor, acum o lună le-am decernat lui Andi Vasluianu şi Toma Cuzin, ex-aequo, premiul de interpretare masculină, la festivalul "Eu cu CINE filmez?" de la Ploieşti.
Teoretic, nu e mare lucru ca un actor să fie "adevărat" în toate rolurile sale - altfel, nu s-ar mai putea numi actor. Trăsătura particulară a lui Andi Vasluianu, însă, este nivelul la care poate duce această doză obligatorie de adevăr - în ambele sensuri: de profunzime şi de suprafaţă. Abordându-şi personajele în cele mai adânci straturi ale umanităţii lor, Andi le scoate mereu la iveală resorturi nebănuite, după cum a dovedit-o cu portretele complexe din "Cealaltă Irina" şi "Apele tac" - iar în dezvoltarea lor pe orizontală, găseşte mereu detalii şi fineţuri originale, ce-i particularizează fiecare rol în sine. O combinaţie care, îndrăznesc să preconizez, îl va asigura pe viitor împotriva riscurilor de aplatizare şi repetitivitate, menţinându-l permanent ca pe un actor proaspăt, viu şi profund.
Andi Vasluianu - Un erou uman
de Mihnea Columbeanu în 24 Iun 2011Citeşte şi:
Taguri:
Cătălin Mitulescu, La amiaza, Bucuresti-Wien ora 8:15, Andi Vasluianu, Şerban Marinescu, Turnul din Pisa, Radu Muntean, Cristi Puiu, Dragoş Bucur, Visul lui Liviu, Corneliu Porumboiu, Trafic, Milionari de weekend, Catalin Saizescu, Băieţi buni, Mamutu versus Bezna, Theodor Halacu-Nicon, Marilena de la P7, Cristian Nemescu, California Dreamin', Weekend cu mama, Întâlniri încrucişate, Anca Damian, Cea mai fericită fată din lume, Cealaltă Irina, Mănuşi Roşii, Apele tac, actor
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Seri de film sub stele: începe Herăstrău Open Air by Happy Cinema
Herăstrău Open Air debutează pe data de 1 iunie, cu Prieteni imaginari, un film dedicat copiilor și întregii familii. - 28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie
- Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes
- Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods
- Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Trei kilometri până la capătul lumii în competiție la Cannes, o dramă sfâșietoare despre homofobie, corupție și minciuni
Premiera internațională a filmului românesc Trei kilometri până la capătul lumii a avut loc vineri după-amiază la Cannes într-o zi însorită cu cer senin atât pentru cinefili, cât și pentru cinematografia românească. - Furiosa: A Mad Max Saga, George Miller revine la Cannes cu un prequel spectaculos
- Totul despre familia Lefkovics - O poveste despre familie, traume și vindecare
- Munch: Dragoste, fantome și vampiri nobili - Un portret autentic al unui artist complex
- How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Cars 2
Paris Hilton
Ghostbusters II
Bronson
Apachen
Joel Coen
Edgar Ramírez
Marley & Me
Pink
Black Mask 2: City of Masks
Brigitte Nielsen
Lilja 4-ever
Walk hard: The Dewey Cox Story
Lost City Raiders
Lilly Wachowski
The Square
The Usual Suspects
21 & Over
Pierre Morel
Anca Lupu
Knightfall
Crooked House
Kinky Boots
Where the Crawdads Sing
J.K. Rowling
The Last Castle
How to Make It in America
Craig Parker
The Outlaw Josey Wales
The Secret Life of Walter Mitty
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
Trailere filme
- Deadpool & Wolverine
- Longlegs
- Horizon: An American Saga -...
- The Blue Angels
- A Quiet Place: Day One
- Bad Boys: Ride or Die
- Never Let Go
Filme populare
Premiere cinema
- The Strangers: Chapter 1
- Lefkovicsék gyászolnak
- How to Have Sex
- În inima Naționalei
- The Garfield Movie
În curând la cinema
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- If
- Tarot
- Weekend de vis
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- DogMan
- Inside Out 2
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Mothers' Instinct
- A Quiet Place: Day One
- Bastarden
- Love Lies Bleeding
- The Exorcism
- Despicable Me 4
- Fly Me to the Moon
- Gekijô-ban Blue Lock -Episode Nagi-
- Twisters
- Les Indésirables
- Noah's Ark
- Boonie Bears: Back to Earth
Filme noi în SUA
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Terra Infirma
- The Crow
- Firebrand
- Kinds of Kindness
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Mufasa: The Lion King
- Deadpool & Wolverine
- Thunderbolts
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
- Jessica Frost
- Beetlejuice Beetlejuice
- Transformers One
- Speak No Evil
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Andi Vasluianu - Un erou uman
Părerea ta
Spune-ţi părereaTotusi venind vorba de confuzia cititoarei cryvona, ma gandesc ca s-ar mai putea face o delimitare intre actorul sa-i spunem "superlativ", adica acel actor care da maximul in toate rolurile sale si cel "complet".
Nu stiu daca am nimerit suficient de sugestiv termenii, dar exista o diferenta intre ei.
Daca primul poate fi, zic eu, consacrat si sa ofere maximul sau intr-un anumit gen, iata cel "complet" este de fapt actorul versatil, cel care poate interpreta atat o drama cat si o comedie, cu aceeasi maiestrie. In fond nu odata am fost dezamagiti de actori care brusc au incercat sa fie comici sau invers. Pe urma ar mai fi actorii stigmatizati pe veci de rolul facut intr-un serial. Poate exista exemple mai bune, dar vi-l puteti inchipui pe Al Bundy (Ed O'Neill) in Macbeth?
Si chiar, oare n-ar fi interesant un text cu o asemenea tema (o selectie si nu un top desigur)?... Spre deosebire de clasamentele adesea steriotipe, chiar frivole pe seama mutantilor X sau diverselor starlete in voga, asa ceva ar fi chiar interesant.
Inca odata multumiri Mihnea pentru un articol de calitate!
Pai raspunsul e atat de simplu! Chiar daca sesizez o umbra de nota retorica in intrebara ta, am sa raspund asa: la baza acestei anomalii sta legea cererii si a oferteri. Si fara a intra in polemici de tipul "oul sau gaina", indraznesc sa cred ca cererea a creat asememea "vedete" colorate. Cand spun colorate, o spun la modul pur metaforic desigur...
Doar ca cinematografia romaneasca este ca o Hirosima dupa al doilea razboi mondial si noi protagonisti se intrec in prostie (aici de vazut ce emisini se dau pe la tv).
Tot cu batrani traim aici spun o sinpla expresie:
"Nu trageti do`m Semaca sunt eu Lastarica"
"Nu trage dom Semaca sunt eu Lascarica"