Reacții la animația Elementar: „pare integral generată de inteligența artificială”

de Gloria Sauciuc în 2 Iun 2023
„Paleta de culori cuprinde o varietate de tonuri de albastru, de turcoaz și de verde, întreg filmul părând să fie să fie un cartier de distracții scufundat într-un acvariu uriaș”

Animația Elementar/Elemental, cu premiera în cinematografele noastre pe 16 iunie, a avut lansarea globală la Cannes Film Festival, după gala decernării Palme d'Or-ului. Filmul, a cărui regie e semnată de către Peter Sohn (The Good Dinosaur) și scenariul de către John Hoberg, Kat Likkel și Brenda Hsueh, este o metaforă uriașă despre imigrație și despre excludere (una care a costat 200 de milioane de dolari).

Sohn a spus la Cannes că povestea a fost inspirată de aceea a propriei familii, sosite la New York din Coreea. În orașul numit Element City (echivalentul animat al New York-ului) se regăsesc ființe din elementele Pământ, Aer, Foc și Apă, dintre care ultimii îi domină pe ceilalți. Sosind cu vaporul în ceea ce ar fi echivalentul insulei Ellis (locul unde ajungeau imigranții care soseau la New York), Bernie Lumen (Ronnie Del Carmen) și soția lui, Cinder (Shila Omni), au venit tocmai din țara lor (Fireland) pentru a da o nouă viață fetiței lor, Ember (Leah Lewis).

Fără bani și fără relații, membri ai unei minorități – oamenii focului - ajung într-un cartier sărăcăcios, Fire Town, unde Bernie – firește – deschide un magazin numit Fireplace (Căminul) unde îi servește pe alții ca el. Un montaj rapid – o marcă a studiourilor Pixar de la Up încoace – o surprinde pe Ember crescută de către iubitorii ei părinți în comunitatea minoritară a Focului, departe de majoritatea Apei. Tatăl ei vrea ca fetița să fie moștenitoarea micii afaceri, dar - atunci când împlinește 20 de ani - crizele ei de furie dovedesc că fata își dorește ceva mai mult în viață. Atunci când un oficial al orașului, Wade Ripple (Mamoudou Athie), ajunge în magazin, nu e chiar dragoste la prima vedere, mai ales că poate da sancțiuni care merg până la închiderea magazinului tatălui ei, dar ei doi ajung să colaboreze pentru o misiune ce poate salva orașul.

Iată ce scrie presa internațională despre film:

„Elemental, cel de-al 27-lea lungmetraj al studiourilor Pixar, are toate elementele necesare unui film Pixar foarte reușit: o premisă dificilă care putea fi reprezentată numai printr-o animație CG de înaltă clasă; o temă generală despre lupta naționalităților și despre toleranță religioasă; umor atât pentru copii cât și pentru adulți. Toate sunt aici – într-atât încât Elemental e prima animație de la Pixar care pare integral generată de inteligența artificială. Problema aici este că originalitatea lipsește cu totul”, scrie The Hollywood Reporter.

„Este filmul de la Pixar care reușește să reamintească publicului cum trebuie să fie un adevărat film Pixar”, scrie The Telegraph.

Filmul are poezie și suflet, însă ambele sunt diluate de faptul că filmul încearcă să le facă pe toate. La Pixar, lipsa de sinceritate este în elemental ei. Restul distrage de la ceea ce contează cu adevărat”, notează Variety.

„E prima animație de la Pixar care pare integral generată de inteligența artificială” (The Hollywood Reporter).

„Apa a fost mereu o substanță dificil de surprins în filmele de animație, și ceea ce Sohn și cu echipa lui reușesc, în special când personajul Ember începe să viziteze, împreună cu Wade, centrul orașului Elemental, este un peisaj impresionant. Paleta de culori cuprinde o varietate de tonuri de albastru, de turcoaz și de verde care ar putea scăpa unui critic discromat, și întreg filmul pare să fie un cartier de distracții scufundat într-un acvariu uriaș. O altă inovație sunt personajele aflată în continua mișcare sau schimbare, fie mișcându-se precum flăcările fie precum lichidele”, mai scrie THR.

„Povestea despre identitate este importantă, dar Elemental nu are acea nuanță delicată de care e nevoie să spună povestirea”, e de părere Collider.

„În pofida construcției confuze și aglomerate, Elemental are destule momente fermecătoare, chiar dacă sensul său constă mai puțin în povestea sa cu imigranți rău-construită, cât în drama personală care se derulează în profunzimea filmului”, notează IndieWire.

Filmul reușește o parabola cu imigrația, una pe care Sohn și armata sa de animatori o consideră atât adecvată cât și potrivită ca moment, mai ales acum că America alunecă într-o formă de xenofobie nemaivăzută din anii '20 ai secolului XX încoace. De departe, cel mai emoționant personaj este Bernie, un imigrant muncitor care face totul pentru a-și susține familia într-un oraș mare, în timp ce reușește să păstreze câteva tradiții. Povestea lui este mai mult decât povestea de dragoste dintre Ember și Wade care merge exact în direcția la care vă așteptați, cu multe dificultăți, fie personale fie sociale, cu oameni din rase diferite care încearcă să rămână împreună. Poate că dacă Pixar își asuma mai multe roluri cu acțiunea, dacă s-ar fi adresat unui public țintă mai restrâns, ar fi reușit un film la nivelul celor mai bune filme ale lor. În loc de asta, toate sunt așa cum ne-am așteptat – și rămânem cu o impresie neutră”, concluzionează THR.

Exploreaza subiecte similare:

Elemental, Ronnie Del Carmen

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells