“Cinematografia romaneasca este practic necunoscuta in Spania”, a
declarat regizorul Mariano Barroso, venit sa promoveze seria de
sapte filme castigatoare ale premiului Goya, prezentate in cadrul
“Zilelor filmului Spaniol”. “Inainte de a veni in Romania, am
incercat sa vad cateva filme, pentru a ma familiariza cu
cinematografia acestei tari. Filmele au fost foarte greu de gasit
si imposibil de vazut, pentru ca nu exista nici subtitrare si
nici dublare. Cu toate acestea stiu ca filme regizate de regizori
romani au castigat in ultima vreme multe premii importante”, a
adaugat Mariano Barroso, precizand ca distribuitorii romani ar
trebui sa fie mai interesati de o piata atat de mare cum este
Spania si de consistenta comunitate de romani care locuiesc
acolo.
“Cinematograful spaniol se bucura in ultimii ani de o explozie de
creativitate. Din cele 100 de lungmetraje finalizate in fiecare
an, 60 sau 70 ajung pe marile ecrane, iar unele devin celebre in
toata lumea”, a declarat Mariano Barroso, amintind de Pedro
Almodóvar si Alejandro Amenábar ca de unii dintre cei mai celebri
regizori de origine iberica. Drept dovada a acestei explozii de
creativitate, Institutul Cervantes si cinematograful Studio
prezinta pina pe 12 octombrie (ziua nationala a Spaniei, cind, in
1492, Cristofor Columb a descoperit Lumea Noua) sapte dintre cele
mai de succes pelicule iberice, toate castigatoare ale premiului
Goya (Oscarul spaniol) la categoria “Cel mai bun film”.
Printre regizorii prezentati in cadrul “Zilelor filmului
spaniol”, prilejuite si de aniversarea a 20 de ani de la prima
editie a premiilor Goya, se numara Fernando Léon de Aranoa (“Los
lunes al sol”, 2002, cu Javier Bardem in rolul principal), Imanol
Uribe (“Días contados”, 1994), Achero Mañas (“El Bola”, 2000),
Ricardo Franco (“La buena estrella”, 1997), Agustin Díaz Yanes
(“Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto”, 1995), Pedro
Almodóvar (“Todo sobre mi madre”, 1999) si Alejandro Amenábar
(“Tesis”, 1996).
“Desi sunt numai sapte pelicule, ele reprezinta un mozaic al
cinematografului spaniol si o fresca a societatii spaniole, fiind
foarte diferite si acoperind multe aspecte ale acesteia”, a
declarat Mariano Barroso, adaugand ca notorietatea unor Almodóvar
si Amenábar, recunoscuti international, sunt o baza propice
pentru promovarea altor regizori spanioli mai putini cunoscuti,
dar creatori la fel de valorosi.
Regizor, scenarist si creator de teatru, Mariano Barroso este el
insusi castigator al unui premiu Goya (pentru primul sau
lungmetraj, “Mi hermano del alma”/“Fratele meu de suflet”, 1994),
el primind de-a lungul carierei numeroase premii si nominalizari
la mari festivaluri de film, printre care o nominalizare la Ursul
de Aur pentru cel mai bun regizor pentru filmul
“Extasis”/“Ecstasy”, cu Javier Bardem in rolul principal.
Mariano Barroso s-a nascut pe 26 decembrie 1959 in San Just
Desvern, langa Barcelona. A studiat regie si interpretare la
Teatrul Spaniol din Madrid si a facut stagii de perfectionare la
Sundance si Institutul American de Film. Dupa o activitate
sustinuta pe marile scene din Madrid si doua filme regizate in
Mexic (“Es que Inclán está loco”, 1990, “Lucrecia”, 1991),
Barroso intra in lumea regizorilor spanioli cunoscuti cu “Mi
hernamo del alma”. Ultima lui realizare este “Hormigas en la
boca” (“Furnici in gura”), un thriller cu Ariadna Gil si Eduard
Fernández in rolurile principale, ecranizare dupa un roman al
fratelui sau, Miguel Barroso. In prezent, regizorul pune in scena
piesa “Closer”, a lui Patrick Marber, cu Belén Rueda (Julia din
“Mar adentro” al lui Amenábar) intr-unul din rolurile principale.
