"Warm Bodies" - Horror cu umor şi dor

de Mihnea Columbeanu în 14 Mar 2013
Singurul zombi bun este cel viu

"Singurul indian/negru/ţigan/evreu/catolic/musulman/etc. bun este cel mort", obişnuiau să spună rasiştii, fundamentaliştii, extremiştii şi fanaticii de tot felul. Uneori, însă, şi morţii pot fi periculoşi - atât în lumea reală, prin ceea ce lasă în urma lor (istoria a cunoscut cazuri destule), cât şi, mai concret, în sub-genul horror al filmelor cu zombii (ba chiar şi vampiri, căci şi ei fac parte din categoria aşa-numiţilor "undead").

Mitologia zombilor îi prezintă ca pe nişte fiinţe aflate în mod bizar la graniţa dintre viaţă şi moarte - într-un fel, decedate, dar continuând să funcţioneze mecanic, animate de foame canibalică şi cu toate funcţiile cerebrale anihilate. Cauzele sunt fie de natură soft-SF (contaminări etc.), fie din zona magică/mistică. Nu se mai înmulţesc prin reproducere sexuată, ci muşcându-şi victimele, şi pot fi omorâte numai împuşcându-le în cap (sau arzându-le, sau fărâmiţându-le... imaginaţia autorilor e mobilă, chiar dacă nu tocmai debordantă).

La originea acestui model deja clasic, lansat de George A. Romero în celebrul său "Night of the Living Dead" (1968) şi, în continuare, muls la maximum de numeroase filme horror care n-au reuşit niciodată să egaleze capodopera de pornire, a stat un fenomen din tradiţiile voodoo, care implica nu moartea propriu-zisă, ci o stranie paralizie mintală, tratat de Jacques Tourneur în filmul-cult "I Walked with a Zombie" (1943) şi, între timp, detronat de noua formulă, mult mai macabră şi viscerală. Zombii din noul semi-horror al lui Jonathan Levine recuperează parţial datele de pornire, fie şi numai prin faptul că se dovedesc recuperabili - iar antidotul nu e altul decât... dragostea! Undeva în adâncurile lor mai subzistă o scânteie de sensibilitate, a cărei activare va declanşa procesul revenirii la umanitate. Altfel spus, chiar şi un zombi poate fi bun... dacă i-a mai rămas un crâmpei viu în suflet (de unde şi concluzia că zombii pot avea, totuşi, suflet...! ).

 Acest conţinut sensibil propulsează din start "Warm Bodies" spre zona soft - nu numai în sens romantic, ci şi la nivel de SF. Cauzele zombificării rămân necunoscute (dar presupuse ca fiind de natură chimică, radioactivă etc.), iar filmul evoluează preponderent pe direcţia sentimentală, folosind elementele horror şi de acţiune doar în plan secundar - deşi sunt destul de abundente. Sub acest aspect, se remarcă din start capacitatea lui Jonathan Levine - cunoscut pentru horrorul "All the Boys Love Mandy Lane" (2006), dramedia romantică "The Wackness" (2008) şi drama cu umor "50/50" (2011) - de a combina în genere echilibrat genurile (care, după cum se vede, sintetizează factorii celor trei filme anterioare: horror, comedie, dramă, romantism), toate fiind la fel de consistente.

Universul zombilor e construit credibil şi interesant, ba chiar şi cu o undă de originalitate faţă de peliculele anterioare ale genului (mai ales prin ipoteza de "zombi viu"), în contrapunct cu diversele clişee pe care le tratează cu umor autentic dar ponderat. În zona oamenilor normali, se dezvoltă filonul dramatic şi cel de acţiune. Iar din întâlnirea lor, prin intermediul celor doi eroi, ia naştere latura sentimentală - din păcate, supralicitată cam expozitiv şi calofil în ultima parte.

O altă lipsă a filmului s-ar regăsi în planul logic. Scenariul scris de Jonathan Levine, inspirat de romanul lui Isaac Marion, conţine cel puţin o totală inadvertenţă: de unde au zombii curent electric, în lumea lor post-apocaliptică veche de opt ani, care a invadat aproape toată planeta? Pe de altă parte, procesul de "vindecare" e insuficient motivat - deşi originea sa, redescoperirea dragostei şi a noţiunii de frumos, e legitimă, însă apariţia celorlalţi câţiva zombi de treabă din grupul lui M e prematură (pe ei, ce sau cine-i dăduse pe brazdă?), iar propagarea cumsecădeniei se face cam prea precipitat (deşi n-ar fi exclus ca Isaac Marion să le fi acordat mai mult spaţiu şi timp în paginile cărţii, iar comprimarea la care asistem să aibă strict motivaţii de economicitate cinematografică). În orice caz, Jonathan Levine îşi dovedeşte datele regizorale atât prin cele arătate mai sus, cât şi la un nivel mult mai concret: construieşte compact şi dramatic secvenţele-cheie (mai ales cele două confruntări decisive cu Grigio, antagonistul principal), narează dinamic (chiar şi în episoadele lente), stăpâneşte bine mijloacele filmelor de acţiune - şi, mai ales, filmează cu un remarcabil stil vizual, inclusiv prin aportul directorului de fotografie Javier Aquirresarobe, la fel de inspirat în toate registrele: peisaj dezolant, flash-back-uri sentimentale, imagini optimiste şi luminoase.

Pe tot parcursul, Levine gestionează aplicat relaţia dintre umor şi celelalte straturi, inserând tuşe parodice la adresa poncifelor de comportament uman - la fel cum făcuse Edward Wright în "Shaun of the Dead" (2004), celebra sa parodie la adresa filmelor cu zombi. Se remarcă aluzia certă dar discretă la Romeo şi Julieta, atât prin numele eroilor, Julie şi R (iniţiala unui prenume pe care protagonistul nu şi-l aminteşte cu nici un chip), cât şi printr-o semnificativă... secvenţă a balconului!

Lucrează bine şi cu actorii, deşi fără a scoate pe nimeni în evidenţă: Nicholas Hoult şi Teresa Palmer sunt adecvaţi în rolurile principale, John Malkovich îl conturează puternic, din câteva trăsături precise, pe Grigio, iar Rob Corddry propune o schiţă de compoziţie interesantă în M. Practic, principala calitate a lui "Warm Bodies" constă în modalitatea de a se structura cu abilitate ca un film construit pe o pistă nu neapărat falsă, ci mai bine zis aparentă. Îi va satisface pe iubitorii horrorului, le va da porţia binemeritată de emoţii amatorilor de romantism, dar în ultimă instanţă rămâne o satiră de conţinut.

Calitatea constant crescândă a filmelor lui Jonathan Levine, precum şi modul arătat mai sus de a-şi reuni acum tendinţele anterioare într-o formulă mai complexă, ne îndreptăţesc să aşteptăm de la el şi alte surprize pe deplin satisfăcătoare.

Exploreaza subiecte similare:

Night of the Living Dead, Jonathan Levine, Warm Bodies, All the Boys Love Mandy Lane, The Wackness, 50/50, Shaun of the Dead, Nicholas Hoult, Teresa Palmer, John Malkovich, Rob Corddry

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Bayard pe 14 martie 2013 12:31
In carte nu dragostea e motorul schimbarii. Pur si simplu, zombie vor sa fie mai mult, vor sa fie mai buni, ei vor sa se vindece si nu stiu cum. Dragostea (celui mancat) il impedica pe R sa o omoare pe fata si apropierea de ea duce treptat la schimbare. Ideea ar fi ca viata, vitalitatea e molipsitoare :). Cartea nu e deloc amuzanta, chiar sunt curios cum au facut filmul.
cosmin742000 pe 14 martie 2013 15:28
Pitbullule iar te-au pus sa comentezi filme pentru gradinita tz tz tz :))
AndreBlack pe 14 martie 2013 16:48
Interesant , sigur o sa ma duc si eu sa-l vad cat mai repede .
alex.bularu pe 14 martie 2013 16:59
Pare un film destul de interesant, iti poti da seama chiar si dupa trailer.
dido pe 14 martie 2013 17:41
Citind articolul mi-a fugit gandul la Fido...
MikkaelWolfganger pe 14 martie 2013 18:33
Si mie :)
Miiku pe 14 martie 2013 18:24
De la primul articol despre film mi s`o parut interesant. :)
SakuraBlack90 pe 14 martie 2013 20:01
"A ucide un pagan nu e un pacat e drumul sper Rai" spuneau crestinii. Am citit doar fraza ingrosata apoi m-am plictisit........
SANDA45 pe 14 martie 2013 23:02
neinteresant.
puffulette pe 16 martie 2013 19:08
pare destul de interesant, sper sa nu dezamageasca

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells