Ştim, am mai spus-o, dar în cele cinci săptămâni scurse de la ştirea anterioară lucrurile s-au schimbat, iar aşteptările ca majoritatea cinematografelor globale să fie deschise înainte de 17 iulie sunt tot mai realiste. Deşi în România încă nu s-au făcut anunţuri clare privind soarta cinematografelor, Cinemagia a auzit că în spatele uşilor închise se poartă negocieri pentru o redeschidere pe 1 iulie.
Dar ce se întâmplă în lume? Europa a început să redeschidă în ultimele săptămâni sălile de cinema, cu limitări între 30-50% a locurilor disponibile şi măsuri drastice de igienă. În Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Islanda, Norvegia, Slovacia şi Suedia publicul poate vedea filme în cinematografe, multe dintre producţiile locale a căror premieră a fost anulată din cauza pandemiei alegând să se relanseze acum, când nu există concurenţa Hollywood-ului.
Polonia redeschide vineri cinematografele, Italia pe 15 iunie, iar Franţa pe 22 iunie. În Germania sălile sunt deschise în anumite regiuni, iar în Berlin se vor redeschise la sfârşitul lunii. În Grecia sunt permise acum doar proiecţiile în aer liber. Irlanda va permite proiecţiile în cinematografe abia din 10 august. Spania a anunţat redeschideri succesive, în funcţie de regiune, între 25 mai şi 26 iunie. Marea Britanie va deschide sălile abia pe 4 iulie.
O analiză despre situaţia din SUA, citată de Slashfilm, arată că pe 17 iulie 90% din săli ar putea fi deschise. China, în schimb, de obicei mult mai imprevizibilă, se confruntă cu o criză financiară gravă a cinematografelor, anumiţi analişti fiind convinşi că aproape jumătate din cinematografele de aici nu se vor mai deschide vreodată.
Din punctul de vedere al fanilor lui Christopher Nolan, nerăbdători să vadă ce i-a mai trăsnit unuia din puţinii creativi de la Hollywood care mai îndrăzneşte să facă blockbustere originale, lucrurile sunt clare. Dacă cinematografele sunt deschise, de ce să nu se lanseze filmele? Lucrurile stau cu totul altfel din punctul de vedere al marilor studiouri, care pun pe hârtie foarte multe variabile şi e posibil să nu le placă rezultatul.
În primul rând, chiar dacă cinematografele se redeschid la 30% din capacitate, nimeni nu poate garanta că acele 30% din locuri vor fi ocupate. Vor da năvală oamenii într-un spaţiu închis şi vor accepta să petreacă ore în şir cu masca pe faţă (aici nu-i invidiem deloc pe ochelarişti)? Poate da, poate nu. În aceste condiţii, marile studiouri de la Hollywood pot foarte bine decide să sacrifice un film şi să găsească soluţii alternative pentru a-l lansa.
Nu credem că acest pericol îl vizează pe Tenet: filmul lui Nolan este ajutat de un o combinaţie de atuuri ieşite din comun. Primul ar fi curiozitatea publicului legată de film, al doilea noutatea experienţei. Va fi cool să te "înghesui" la cinema pentru a vedea Tenet, dar oare cât de cool va fi să o faci apoi, pentru un film mai puţin tentant. Industria nu e ţinută în spate de un film şi o experienţă cool, ci de o atenţie constantă a publicului. Rămâne de văzut dacă această atenţie nu s-a pierdut în online, fie pe platformele de streaming, fie în piraterie.
Cel mai des cuvânt pe care îl auzim în ultima vreme este "incertitudine". Întreaga industrie, de la finanţare, producţie şi exploatare, e bântuită de această incertitudine. Suntem şi noi la fel de curioşi să vedem ce se va întâmpla.
Foto: Robert Pattinson şi John David Washington aşteptând cu sufletul la gură ştiri despre redeschiderea cinematografelor.
Părerea ta
Spune-ţi părereaCa de obicei.