« Înapoi la pagina festivalului

Vincent Gallo pe drumul supravieţuirii în Essential Killing

de Gloria Sauciuc in 6 Sep 2010
Vincent Gallo pe drumul supravieţuirii în Essential Killing

Essential Killing, cu Vincent Gallo în rolul unui afgan capturat de americani la Kabul şi transportat în secret într-o ţară europeană necunoscută, a avut duminică premiera mondială la Veneţia. Este un thriller aproape integral fără dialog, în care camera însăşi îl hăituieşte pe Vincent Gallo, după ce acesta evadează şi nimereşte într-o pădure îngheţată, cu totul şi cu totul diferită de deşertul în care a crescut. Filmul devine jurnalul unui drum pentru supravieţuire; Skolimowski renunţă la structura dramaturgică obişnuită pentru un thriller, astfel încât ai senzaţia că te uiţi la un reality show despre supravieţuire, şi acela privat de comentarii din off; de câteva ori sunt inserate flashback-uri din viaţa de musulman a personajului lui Gallo, dar trei sferturi din film mergem pe urmele lui, fără ca peisajul să se schimbe, pe acest drum aglutinându-se noi şi noi elemente care îi fac evadatului şi mai grea călătoria spre libertate, dar care nu au rol propriu-zis de twist-uri în film, nu duc povestea într-o altă direcţie, nu o fac să crească în semnificaţii. Spuneam la început că filmul este despre un drum, o călătorie spre libertate, dar aş fi vrut să văd o transformare la acest personaj - el la final de drum devenit altfel faţă de momentul în care a început această călătorie. În afară de faptul că pentru a supravieţui e în stare să omoare pe oricine îi iese în cale. Cu toate acestea, trăirile personajului se transmit şi spectatorului, care simte alături de acest afgan speranţa că va reuşi; astfel pierdem din vedere că există şi varianta ca acest drum să nu ducă nicăieri...

Chiar dacă Vincent Gallo nu scoate nici un cuvânt în acest film, are toate şansele să primească Coppa Volpi pentru interpretare. Să nu uităm, totodată, că numele lui Gallo va fi cel mai des pronunţat pe covorul roşu, întrucât anul acesta el este prezent la Veneţia şi ca regizor cu Promises Written in Water, în cadrul principalei secţiuni competiţionale, dar şi cu scurtmetrajul The Agent, în secţiunea Orizzonti.

Scenariul de la Essential Killing a fost scris de către Skolimowski şi Ewa Piaskowska, filmul fiind o coproducţie Polonia/Irlanda/Norvegia/ Ungaria, cu susţinerea Institutului Polonez de Film, Canal +, şi cu participarea Eurimages. În Essential Killing, regizorul polonez colaborează cu Jeremy Thomas, care a produs în 1978 filmul The Shout, câştigător al Marelui Premiu al Juriului la Cannes.

În ultimii ani, Jerzy Skolimowski a participat de mai multe ori la Festivalul de la Veneţia: în calitate de regizor a prezentat cu succes Na Samym Dnie (Deep End, 1970), The Lightship (în concurs la a 42-a ediţie a Festivalului în 1985, şi Premiul Special al Juriului) şi Ferdydurke (1991, în concurs la a 48-a ediţie). În 2001, la cea de-a 58-a ediţie a Festivalului, a fost membru al juriului internaţional, jucând în filmul Zakonnica şi regizând filmul Oko Wykol, ambele prezentate în retrospectiva dedicată lui Andrzej Munk. În 2000 a jucat în Before Night Falls, regia Julian Schnabel, prezentat la Veneţia în acelaşi an.

Născut la Lodz în 1938, Jerzy Skolimowsku este regizor, scenarist, şi actor. S-a format alături de Andrzej  Wajda şi Roman Polanski. În tinereţe a colaborat cu Wajda la scenariul filmului Innocent Sorcerers (1960) şi cu Polanski la Knife in the Water (Noz w wodzie, 1962), un film manifest pentru noul val polonez. Martor a două lumi şi culturi diferite, aflat în echilibru între Europa de Vest şi cea de Est, Jerzy Skolimowski a regizat peste douăzeci de filme, participând la cele mai importante festivaluri internaţionale, inclusiv Ursul de Aur la Berlin pentru Le depart (1967), Premiul pentru cel mai bun scenariu la Cannes pentru comedia neagră Moonlighting (1982). Ca actor, a jucat în Eastern Promises (2007, David Cronenberg). În 2008, a prezentat la Festivalul de la Cannes filmul Four Nights With Anna.

Pe de altă parte, Vincent Gallo a câştigat aprecieri pentru jocul din Arizona Dream (1993), de Emir Kusturica şi Palookaville, de Alan Taylor (prezentat la Veneţia în 1995, în secţiunea Corsia di Sorpasso). În 1998 a scris şi regizat filmul independent Buffalo 66, în care a avut un rol. Protagonist în Tetro, filmul lui Francis Ford Coppola, prezentat la Quinzane de Realisateurs la Cannes în 2009.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
arnoldroland pe 6 septembrie 2010 18:55
aceasta stire este una foarte interesanta.
alex_il_fenomeno pe 7 septembrie 2010 08:18
inseamna ca este un film care nu trebuie ratat.
Gebeleizis pe 12 mai 2011 00:04
Un articol bun. Trebuie sa privim filmul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Cel de-al optulea film al prolificului regizor Kim Ki-duk, care a precedat cu un an mai cunoscutul Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring , este Hae anseon / The Coast Guard...
Dintre regizorii coreeni de azi, in momentul actual Hong Sang-soo pare cel mai „pe val”, cel putin pe plan international. 2010 este cu siguranta anul sau: la a sasea participare la Festivalul de la Cannes...
Chingu / Friend (2001), al treilea lungmetraj al cineastului Kwak Kyung-taek (si cel mai iubit film al sau de pana acum), a fost campion de box-office in Coreea, cu aproape 8,2 milioane de spectatori platitori, mai bine de doi si jumatate, pana cand a fost detronat de Silmido de Kang Woo-suk, care l-a intrecut cu vreo 3 milioane de bilete vandute...
jinglebells