Festivalul de la Cannes

Un profet ucide la Cannes pentru a-şi câştiga libertatea

de Gloria Sauciuc in 17 Mai 2009
Un profet ucide la Cannes pentru a-şi câştiga libertatea

Jacques Audiard - un regizor care tratează personaje marginalizate social sau aflate în situaţii excepţionale, care ştiu să îşi descopere veleităţile ascunse ("De battre mon coeur s'est arrete") a revenit anul acesta la Cannes cu Un prophète, arătând același interes pentru urmărirea traseului personajelor care se schimbă radical din ceea ce erau la începutul filmului. În Un Prophete, Malik (Tahar Rahim) intră în închisoare venit de nicăieri, şi iese, peste câţiva ani, cu un "trecut" şi o "identitate în cadrul comunităţii".

În mediul de permanentă tensiune şi de confruntări de clanuri din închisoare (acţiunea se petrece integral aici), filmul arată cum Malik îşi va cuceri autonomia şi chiar îşi va stabili autoritatea. Atunci când nu are de ales şi pentru a supravieţui, el intră în banda corsicanilor din închisoare, al căror şef, Cesar, e jucat convingător de Niels Arestrup (actor din "De battre...").

Filmul are parte de clişee, în special pe tema dominaţi - dominatori. Personajul este construit complex şi devine un erou. Dacă acţiunile lui sunt violente, totuşi inteligenţa lui nativă, curajul, rezistenţa, îl vor face pe Malik să schimbe încetul cu încetul raportul de forţe în favoarea lui.

În plus, e lipsit de cinism, are conştiinţă - chiar dacă a comis un asasinat sub constrângere, în timp ce era închis. Cu însuşiri pozitive, are nenorocul să se găsească în locul nepotrivit încă de la începutul filmului.

Căci nu setea de putere îl conduce pe Malik, ci dorinţa de libertate.

"Am început cu un personaj inocent, care îşi face o identitate prin puterea întâmplărilor" astfel vorbeşte Jacques Audiard despre Malik, personajul principal din ultimul lui film, care a primit la Cannes cea mai călduroasă primire sâmbătă. Malik - Tahar Rahim, prima dată pe ecran - e un tânăr dezrădăcinat şi analfabet care îşi regăseşte sinele în închisoare. Intrând în raza de acţiune a clanului corsican condus de Cesar Luciani (Niels Arestrup), Malik devine din omul cu munca de jos la omul de încredere al mafiotului. El ajunge să profite de aceasta pentru a-şi dezvolta, în paralel, propria reţea mafiotă şi a submina clanul corsican, pentru a-i face să plătească pentru umilinţele la care l-au supus. În acelaşi timp, se face acceptat de către deţinuţii musulmani, de care îl leagă limba şi originea. În cele din urmă, va deveni protectorul familiei unuia din deţinuţii arabi, care îl învăţase să citească şi care moare de cancer.

Audiard, a cărui ultimă apariţie la competiţie coincide cu Premiul pentru cel mai bun scenariu, luat în 1999 cu "Un heros tres discret", a trebuit să construiască un întreg decor de închisoare la Gennervilliers, în imposibilitatea de a filma într-o închisoare veritabilă. Film bine structurat şi puternic, "Un prophete" nu-şi propune prezentarea cu acurateţe maximă a vieţii de după gratii - Închisoarea este o metaforă a întregii societăţi.

"Era important de evitat două obstacole", afirmă Audiard la conferinţa de presă. "Primul era documentarul, care se concentra pe prezentarea faptului obiectiv, ceea ce nu ne interesa. Al doilea era imaginea închisorii din filmele americane, cu nişte stereotipii care nu ne aparţin", a afirmat. "Ceea ce m-a interesat a fost prezentarea închisorii ca o metaforă a societăţii". Coloana sonoră a filmului conţine mai multe limbi, alese de regizor pentru "muzicalitate". Malik, eroul filmului, învaţă printre altele şi limba corsicană, dar vorbeşte şi în franceză sau arabă, în funcţie de interlocutor. "Profetul" e porecla dată de un interlop magrebian eroului, datorită premoniţiilor excepţionale pe care Malik le are. "Profetul de aici e cel care inaugurează un nou prototip de criminal, nu unul psihopat, ci unul inteligent, angelic", observă Audiard. Însă prima acţiune a lui Malik în închisoare e uciderea altui deţinut, fapt impus de clanul corsican pentru simplul fapt de a nu fi el însuşui ucis. Dar, în repetate rânduri, fantoma victimei îl bântuie pe erou în celulă, ca simplă prezenţă, fără a căuta răzbunare - reflex oniric al conştiinţei lui Malik, ceea ce îi probează profunzimea interioară", a afirmat regizorul în cadrul conferinței de presă de la Cannes.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells