Un film despre maturizare, cu imagini din producţii clasice, a luat Marele premiu la Festivalul Experimental 2012

de Cinemagia în 28 Nov 2012
Un film despre maturizare, cu imagini din producţii clasice, a luat Marele premiu la Festivalul Experimental 2012

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti, care s-a desfăşurat între 20 şi 25 noiembrie la Cinema Scala şi Cinema Elvira Popescu din Bucureşti, aducând peste 10.000 de spectatori la această a treia ediţie, a acordat Marele premiu al juriului scurtmetrajului german Meteor.

Meteor, regizat de Matthias Müller şi Christoph Girardet, este un coming-of-age simbolic realizat din fragmente din filme clasice, in care eroul generic al băiatului este decupat la propriu din pelicule alb-negru precum Les quatre cents coups, Le ballon rouge sau Zéro de conduite, în vreme ce imaginile spaţiului cosmic provin din SF-uri vintage. O demonstraţie de creativitate în reîntrebuinţarea materialului de arhiva, „filmul explorează teritoriul imaginar al copilăriei, acompaniind un baieţel în trecerea lui prin stadiile de dezvoltare către individualizare şi autonomie”, spun cei doi autori. Juriul BIEFF şi-a motivat astfel alegerea: „Cei doi regizori prezintă înca o bijuterie cinematografică realizată din found footage, ce transpune forţa expresivă a materialului de arhivă într-un limbaj cinematografic profund poetic. Cerul întunecat devine un ecran pe care se proiectează visele şi imaginaţia câtorva baieti aflaţi la pragul dintre copilărie şi adolescenţă, imagini simbolizând aşteptările lor, aflate între spaimă şi dorinţa de libertate. Într-o atmosferă melancolică, pornim într-o călătorie magică spre lună, în care senzaţiile vizuale întrerup pentru o vreme sentimentul de profundă singurătate".

A treia ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF) a luat sfârşit duminică, 25 noiembrie, la Cinema Scala din Bucureşti, unde a avut loc ceremonia de premiere. Juriul BIEFF 2012, format din profesionişti de prestigiu din domeniul cinema-ului contemporan - Christophe Leparc (Quinzaine des Réalisateurs Cannes), Jonathan Pouthier (Centre Pompidou Paris), François Bonenfant (Le Fresnoy), Laurenţiu Damian (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti), Anna Abrahams (EYE Film Institute Netherlands), Brigitta Burger-Utzer (SixpackFilm Austria) - a mai decis şi ca Premiul pentru imagine, oferit de Kodak Cinelabs Romania, să fie acordat filmului portughez The Waves, în regia lui Miguel Fonseca.

„Cu un fel de melancolie care se regăseşte în acordurile tulburătoare ale fado-ului, The Waves e un film contemplativ, aproape ezoteric, ce leagă omul şi natura, viaţa şi moartea, ca două faţete ale aceleiaşi realităţi”. Folosind o naraţiune eliptică, povestea urmareste două surori prinse într-o stranie relaţie de dependenţă reciprocă si se desfăşoară în decorul dramatic şi impresionant filmat al coastei portugheze - un „paradis pierdut", devenit şi mai fermecător datorită senzaţiei de fragilitate şi absenţă pe care o emană. Juriul BIEFF şi-a motivat astfel alegerea: „Ciclul vieţii şi al morţii apare pe ecran în imagini superbe ale mării şi ale peisajului marin. Valuri atemporale se rostogolesc pe plajă, parte a ciclului naturii. Ritmul lor influenţează atmosfera filmului şi subtila reprezentare a relaţiei dintre două surori”.

Menţiunea specială a juriului a revenit unor regizoare din România, Paula Oneţ şi Manuela Borza, pentru filmul Connection Lost. La graniţa dintre documentar şi ficţiune, Connection Lost înregistrează conversaţiile de pe Skype dintre cele două autoare aflate la studii în străinătate şi rudele rămase acasă, realizând astfel un interesant studiu despre legăturile de familie, despre (non)comunicare şi prejudecăţi. Juriul BIEFF şi-a motivat astfel alegerea: „Un concept inteligent - în cazul de faţă două studente din cadrul unui program de schimburi culturale, care le spun rudelor din România că doresc să rămână în Turcia - poate genera un film profund şi în acelaşi timp plin de umor. Conversaţii spontane şi absurde ne dezvăluie că legăturile de familie nu sunt de ajuns pentru a traversa prăpastia dintre generaţii. În cazul celor vârstnici, ies la iveală neîncrederea în culturile necunoscute, şi dorinţa de a proteja tinerele vlăstare ale familiei. Pe de altă parte, tânăra generaţie e în căutarea unor noi aventuri - în studii, în viaţă şi în modul de a face cinema. Un film realizat cu mijloace simple, dar cu un puternic impact".

Ceremonia de premiere a fost urmată de proiecţia noului film al lui Peter Greenaway - Goltzius and the Pelican Company. Preşedinte Onorific al festivalului şi invitat special al galei de închidere, Maestrul Greenaway şi-a prezentat cel mai recent film, care a fost proiectat în premieră în România, la numai câteva zile după premiera internaţională în cadrul Festivalului de Film de la Roma.

În cadrul celei de-a treia ediţii BIEFF publicul s-a bucurat de 40 de filme din competiţia internaţională, precum si de proiecţii realizate în cadrul unor parteneriate unice în România, cu festivaluri de film şi instituţii de referinţă din sfera cinema-ului experimental şi a artelor vizuale, dintre care amintim: Quinzaine des Réalisateurs - secţiune paralelă a Festivalului de la Cannes, IDFA Amsterdam - cel mai important festival european de film documentar; Centre Pompidou - Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris, Festivalul Internaţional de Scurt Metraj Oberhausen, Studioul Naţional de Artă Contemporană Le Fresnoy şi altele.

Taguri:  meteor

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 30 decembrie 2012 12:02
Felicitari! oare cati vor avea sansa sa il si urmareasca dintre noi, restul?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Cronică

jinglebells