Un film despre Dracula, turnat în România, ia Leopardul de Aur

de Gloria Sauciuc în 17 Aug 2013
Historia de la meva mort este turnat în România, la Viscri (Transilvania), unul dintre personaje fiind Dracula

Historia de la meva mort/Story Of My Death, în regia lui Albert Serra, a luat Leopardul de Aur sâmbătă seara la Locarno. Filmul este turnat în România, la Viscri (Transilvania), unul dintre personaje este Dracula, iar directorul de producţie al filmului şi producătorul asociat este tot român - Daniel Burlac, de la compania Elefant Film.

Din sinopsisul filmului deducem că sensul lui Historia de la meva mort e conflictul dintre Iluminismul secolului XVIII şi romantismul unor figuri precum Dracula şi trecerea de la Iluminism la Romantism: Casanova ajunge să îşi cunoască noul său servitor, acela care îi va fi alături în ultimele zile ale vieţii sale. Părăsind, după un timp de şedere, un castel franţuzesc tipic al secolului XVIII cu atmosfera sa de frivolitate, ajunge în cele din urmă într-o Europă de nord săracă şi sălbatică. Lăsând în urmă înalta societate, ca şi lumea rationalismului şi a curentului Iluminist, Casanova se întâlneşte cu o forţă nouă, violentă, ezoterică şi romantică: Dracula şi puterea lui fără de moarte...

Întrebat cum a fost portretizat Dracula în acest film, Daniel Burlac a spus pentru Cinemagia că Dracula regizorului Albert Serra este un Conte victorian, nu eroul lui Bram Stoker. Legat de locul de filmare, Viscri, Burlac spune pentru cititorii Cinemagia că a căutat două săptămâni în zona satelor săseşti împreună cu regizorul, iar Viscri a fost imediat opţiunea ideală; „echipa catalană spunea că este cel mai frumos peisaj din Europa pe care l-au văzut. Am găsit acolo o casă foarte interesantă în care scenograful Mihnea Mihăilescu a construit o fermă tărănească tipică secolului 18. De un foarte mare ajutor ne-a fost preşedinta Fundaţie Mihai Eminescu, Caroline Fernolend”.

Filmul este jucat în totalitate de actori neprofesionişti. O echipă de peste 40 de catalani au invadat Viscri, povesteşte Burlac, unde au ocupat toate casele în care se putea locui. „Aproape întreg satul a fost implicat în realizarea filmului, pornind de la ajutor la construcţii, o mare parte au jucat în film, păstrându-se dialogul original in româneşte, masa era preparată de către femeile din Viscri - cu schimbul, in bref a fost o aventură ce a durat patru săptămâni, cinci cu pregătirea la care a participat tot satul, în vara lui 2011. Producătorul Dan Burlac a mai spus pentru Cinemagia că ideea filmului i-a aparţinut - „în momentul în care văzusem pelicula Honor de la cavalleria (2006), i-am propus regizorului un film în aceeaşi manieră, inspirat de legenda lui Dracula. Naşul acestei colaborari şi producţii este Olivier Pere, actualul director artistic al televiziuni ARTE, care pe blogul său personal a considerat Historia de la meva mort un „masterpiece” al cinematografiei”...

Proaspătul câştigător, producătorul român, regretă că nu a obţinut fonduri de la CNC pentru acest proiect, „dar rămânem cu această participare la un proiect extraordinar şi cu bucuria ca l-am filmat la noi în România”.

Mark Peranson, citat pe pagina oficială a filmului de pe site-ul Festivalului de la Locarno scrie următoarele despre Historia de la meva mort: „Întorcându-se în sfera filmului de artă pentru prima oară de la El cant dels ocells (2008) încoace, Albert Serra, mândria Cataloniei, îşi prezintă cea mai proaspătă lucrare cinematografică, o evocare a lumii începutului de secol XVIII, atunci când raţionalismul face loc romantismului, totul văzut prin ochii faimosului şi libertinului Casanova (jucat de curatorul de artă Vincenç Altaió) şi cei ai valetului său (Lluis Serrat, cunoscut şi ca Sancho, şi aflat în cel mai bun rol). Pe scurt, cei doi evoluează (precum în memoriile lui Casanova, „Story of My Life”), întâlnind artişti şi femei frumoase din belşug, începând la un vechi castel franţuzesc şi ajungând până în Carpaţi, în compania unei alte figuri faimoase ale epocii, Dracula (Eliseu Huertas, care reuşeşte cea mai originală descriere a lui Vlad Ţepeş în întreaga istorie a cinematografului).

Utilizând în parte dialogul din scenariu, în parte obişnuita sa metodă a improvizaţiei libere cu actori neprofesionişti, Serra a conceput un film cu adevărat unic şi ezoteric, ceva contemporan şi totuşi lipsit de constrângeri ale timpului şi spaţiului. Localizările pot să fie istorice sau mitice, însă terenul său de joacă este limbajul cinemtografic: montajul, jocul actorilor, imaginea, toate purtând marca specifică a regizorului şi toate contribuind la această impresionantă operă de artă cinematogafică, care, asemenea unei combinaţii alchimistice, începe prin a părea banală şi ajunge să devină aur curat.

Evocând pe alţi regizori precum Pasolini, Garrel şi Straub, Historia de la meva mort este un film care surprinde în mod constant prin frumuseţe, prin combinaţia de sacru şi de profan şi prin faptul că nimic nu e nelalocul lui”.

###

Născut în Spania în 1975, Albert Serra a studiat literatura şi istoria artei la Universitatea din Barcelona. În 2006 a scris, regizat şi produs primul său film, Honor of the Knights (Quixotic), urmat de Birdsong (2008); ambele filme au fost selecţionate pentru Directors' Fortnight la Cannes. În 2010 a realizat Els noms de Crist iar, un an mai târziu, El Senyor ha fet en mi meravelles pentru expoziţia „Correspondencias”, Barcelona. Cele două filme au avut proiecţia la Festivalul Locarno în secţiunea „Fuori concorso” (în afara concursului) în 2011. În acelaşi an, a fost de asemenea unul dintre cei şaizeci de regizori care au contribuit la 60 Seconds of Solitude in Year Zero, o serie de scurtmetraje de câte un minut despre moartea cinematografului.

Exploreaza subiecte similare:

Albert Serra, Daniel Burlac, Olivier Pere, Eliseu Huertas

Alte știri din cinema

Douglas Is Cancelled: cum poţi deveni radioactiv

Miniseria creată de Steven Moffat se poate vedea în România pe SkyShowtime

Woman of the Hour: în apropierea dezastrului

Actriţa Anna Kendrick debutează în regie cu un episod şocant din istoria televiziunii americane

Dacă a avut Deadpool căţel, de ce să nu aibă şi Superman?

Superman va avea un partener canin în filmul aşteptat în 2025

Nobody Wants This: mama-mpunge şi eu trag (ponoasele)

Poate dragostea învinge prejudecăţile, iată întrebarea la care vrea să răspundă serialul Netflix

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 18 august 2013 00:24
Cred ca pe deplin meritat, avand in vedere ca din ce se spune despre el este un film cu o usoara tenta culta. Il astept :)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells