Cu 11 milioane de DVD-uri piratate vandute inainte de premiera filmului, Tropa de elite capatase dimensiuni de cosmar pentru regizorul Jose Padilha. DVD-ul furat din studiouri continea o versiune intermediara a filmului (al zecelea montaj din nu mai putin de 16), ceea ce-l supara si mai mult pe regizor. Mai mult, politia din Rio de Janeiro a pus si ea mana pe un DVD si, data fiind lumina extrem de sumbra in care sunt prezentate fortele politiei, a incercat sa impiedice lansarea filmului. Cu toate acestea, succesul de casa a fost imens, Tropa de elite a fost adulat de critici si iata ca acum filmul este prezent in competitia festivalului de la Berlin.
"Toate evenimentele prezentate in film sunt adevarate", ne asigura regizorul Jose Padilha, care ne asigura ca a lucrat direct cu persoane din cadrul politiei pentru a ne spune aceasta poveste despre coruptie si violenta excesiva, principalele caracteristici ale politistilor brazilieni. Tropa de Elite este BOPE, o brigata speciala, a carei principala sarcina este eradicarea criminalitatii din favelele din Rio, favele langa care si-a ales Papa Ioan Paul al II-lea resedinta din timpul vizitei sale in Brazilia.
Cat este adevarat din filmul sau, in care polistii ucid oameni nevinovati si dezolta o adevarata retea de spagi si intelegeri tacite, ale caror unice victime sunt locuitorii din Rio? "Totul", spune Padilho, care se lanseaza intr-o adevarata acuza la adresa politiei din Rio: "Avem o politie foarte corupta, o politie extrem de violenta. In Statele Unite, in fiecare an 200 de persoane sunt ucise de politisti, in Rio numarul este mult mai mare, 1200 intr-un singur oras. Tropa de Elite a prins foarte bine la public pentru ca prezinta politia in adevarata ei lumina si pentru ca toti brazilienii ii urasc pe politisti.
In primul meu film, Omnibus 174, prezentam tot un fapt petrecut in realitate. Un pusti intra inarmat intr-un autobuz si ia ostatica lumea dinauntru. Tropa de Elite este cealalta fata a monedei, cea a politistului care lupta impotriva criminalilor si are impresia ca intotdeauna actiunile sale sunt juste, ca scopul scuza mijloacele. Filozofia ‘violenta ucide violenta’ este completamente gresita, iar politia din Brazilia nu este in stare sa inteleaga acest lucru. E un cerc vicios: politistii sunt violenti, iar infractorii din favele le raspund cu aceeasi moneda, baricadandu-se in cazematele lor intesate de arme.
Tot ce vedeti in film s-a intamplat in realitate. Actorii nu au avut un scenariu, asa ca a trebuit sa improvizeze. Le prezentam situatia, contextul, mizele, iar ei incercau sa reproduca fara a avea un dialog stabilit dinainte. Alt lucru: niciodata nu le-am dat actorilor puncte de referinta, puncte langa care trebuia sa stea pentru a fi filmati. Actorii se puteau misca oriunde, iar cameramanul putea fi la fel de surprins ca si spectatorul de directia in care merge actorul. Acest lucru nu poti sa-l faci decat daca ai incredere in actor si daca esti complet sarit de pe fix, ceea ce suntem!
Tropa de elite a prins si pentru ca este o forma de razbunare. In timpul primului meu film, ultima secventa il prezinta pe pustiul care a deturnat autobuzul iesind din el cu un ostatic caruia ii tine pistolul la tampla. Sutele de brazilieni stransi in jurul autobuzului nu au fugit cand politia a inceput sa traga in pusti, ci pur si simplu s-au repezit la tanarul ranit pentru a-l lovi. Asta arata cata furie si cata violenta este in sufletul brazilienilor."