Mai sunt şi alte lumi în afară de cea în care trăim. The Dark Tower, al lui Stephen King, povestea ambiţioasă şi amplă a unuia dintre cei mai apreciaţi romancieri actuali, se lansează pe marele ecran. Ultimul pistolar, Roland Deschain (Idris Elba), s-a angajat într-o luptă nesfârşită cu Walter O’Dim, cunoscut sub numele de Omul în negru (Matthew McConaughey), pe care vrea să-l împiedice să răstoarne Turnul întunecat/The Dark Tower, care este un fel de ancoră a Universului nostru. Un băiat, Jake, va face legătura dintre cele două lumi și îl va motiva pe Pistolar să ducă la bun sfârșit misiunea lui imposibilă. Înainte ca Jake să plece spre Mid-World, el locuieşte la New York, fiind tulburat de coşmaruri şi viziuni pe care nu le înţelege.
Cum arată cealaltă dimensiune
Regizorul Nikolaj Arcel şi operatorul său, Rasmus Videbaek, fac echipă din nou, a cincea oară, pentru realizarea filmului The Dark Tower. Câştigătorul premiului Bodil (echivalentul danez al Oscarului) pentru imaginea filmului A Royal Affair, Videbaek, afirmă: „Imaginea filmului The Dark Tower diferă esenţial de la o secvenţă la alta: trecem de la micul apartament al lui Jake, unde camerele sunt aproape de el ca şi când ar vrea să-i pătrundă în minte, la lumea enormă în care intră băiatul, unde filmările devin extrem de largi, ca într-un deşert orbitor”.
„Filmul are de toate în el, de la secvenţele din lumea lui Jake, unde am folosit camere de mână pentru a filma micile lui desene şi schiţe, până la perspectivele imense din Mid-World, sau secvenţele de noapte în care filmam în pădure cu o echipă de două sute de oameni sau până la secvenţele de mare acţiune, cu coregrafie complicată,” continuă Videbæk. „Dacă e ceva nou în privinţa imaginii acestui film, atunci este vorba despre combinaţia acestor elemente care pornesc de la imaginea de documentar şi se termină într-un vârtej de acţiune nebunească.”
Contrastul între Mid-World şi lumea reală
Ca şi în alte lucrări ale lui King, filmul este ancorat în realitate dar are şi elemente supranaturale ascunse în lumea de zi cu zi. Interpretarea vizuală a acestor lumi diferite a stat în mâinile scenografului Christopher Glass. „Misiunea noastră a fost de a-i transporta pe spectatori în lumea lui Stephen King,” spune Glass.
Datorită faptului că povestea se desfăşoară atât în New York-ul zilelor noastre cât şi în Mid-World, Arcel a încercat să pună în contrast cele două lumi, a căror legătură este Turnul. „Am dorit să prezint lumea modernă într-un mod realist, ca şi când ne-am afla acolo cu Jake şi celelalte personaje din viaţa sa.” După 15 minute de la începutul filmului, imaginea se extinde, spune el, „ca la CinemaScop, ca în filmele lui John Ford de pe vremuri”.
Christopher Glass susţine că acest contrast între Mid-World şi lumea reală reprezintă visul oricărui scenograf. „Există atâtea peisaje, secvenţe şi călătorii de la New York City până în Mid-World şi până la Turn,” spune el. “Este grozav să creezi o lume care îmbină straniul cu obişnuitul, normalitatea cu lucrurile mai neobişnuite.”
Glass spune că cea mai mare provocare pentru el a fost să redea toate nivelurile lumii şi viziunea complexă create de King. „E întotdeauna o provocare să redai un roman dintr-o serie celebră, plină de imagini grafice,” observă el. „Dificultatea constă în faptul că trebuie să te ţii aproape de materialul-sursă, pe care nu vrem să-l trădăm, dar pe care, în acelaşi timp, dorim să-l prezentăm publicului contemporan ca pe ceva nou şi palpitant. Fanii îşi fac o idee despre aceste lumi descrise de către autorul romanului, aşa încât ei au aşteptări precise, iar misiunea noastră e să umplem acest gol al aşteptărilor.”
Lumea de mijloc/Mid-World, o versiune fantastică a Pământului
Arcel descrie Lumea de mijloc/Mid-World ca pe o versiune fantastică a Pământului. „Este o lume paralelă cu a noastră. E diferită de Pământ, cu peisaje stranii şi terenuri pustii, iar personajele care o populează sunt diferite de noi: ele sunt pistolari, vrăjitori, creaturi, monştri.”
O parte a filmului a fost turnată într-o locaţie din Africa de Sud, care a oferit peisaje unice şi păduri înfricoşătoare, pentru a crea cealaltă dimensiune. Producţia s-a mutat apoi în peisajul arid al deşertului Karoo, unde au fost construite decorurile pentru Lumea de mijloc/Mid-World. Pentru a mai adăuga încă un nivel la acest univers paralel, compania s-a mutat în munţii Cedarburg, unde rezervaţia naturală a pus la dispoziţie peşterile sale spectaculoase şi stâncile roşietice specifice.
„Mid-World este un fel de pustietate,” spune Glass, „în care se află rămăşiţele unei civilizaţii străvechi, care se văd împrăştiate peste tot; straniu e faptul că această civilizaţie este o civilizaţie viitoare, care a devenit acum străveche”...
...te simţi ca şi când ai fi pe Marte
„În Africa de Sud, am găsit şi alte deşerturi ciudate, unde te simţi ca şi când ai fi pe Marte,” continuă Glass. „Linia orizontului se îndepărta mereu; n-am mai văzut aşa ceva. Cred că filmările în Africa sunt ca o poveste de dragoste combinată cu aventură”.
Localizarea satului Manni a fost găsită într-o zonă viticolă din vecinătatea oraşului Cape Town. Aici, într-o vale ascunsă după o râpă de munte, realizatorii au construit satul – un refugiu al unor supravieţuitori ai războiului, care căutau un adăpost sigur, departe de lume. Oamenii din satul Manni sunt simpli şi preocupaţi de subzistenţă.
Departamentului artistic i-a luat două luni ca să construiască arhitectura imaginată de Glass, care includea o piaţă în mijlocul satului, înconjurată de căsuţele de lemn ale sătenilor. „Am ales dinadins culori şi tonuri de pământ, care se potriveau cu dealurile şi munţii din jur, ca un fel de camuflaj care oferă localnicilor mai multă apărare faţă de lumea dinafară.”
Regele roşu
Regele roşu/Crimson King – forţa răului ce stă la baza tuturor acţiunilor lui Walter – a influenţat de asemenea scenografia. „El este un fel de Diavol care trăieşte în altă dimensiune,” susţine Arcel. „Mare parte din idei îşi au originea chiar în romanele lui King, cum ar fi blazonul lui Crimson King, care e un ochi strâmb. Eu aveam o idee în legătură cu locul unde trăieşte Crimson King, care ar semăna cu craterul unui vulcan, aşa că de-a lungul filmului se repetă această imagine care combină întunericul şi focul, prezentă şi în coşmarurile lui Jake. Deci tot ce este legat de lumea ticăloşilor conţine întuneric şi foc. Imaginea e roşie şi neagră, iar de-a lungul călătoriei vedem chiar unele variaţii ale elementelor întunecate şi fioroase”.
Înainte ca Jake să plece spre Mid-World, el locuieşte la New York, fiind tulburat de coşmaruri şi viziuni pe care nu le înţelege. Pentru a descrie izolarea în care trăieşte Jake, realizatorii l-au ancorat într-o lume cunoscută spectatorului contemporan. „Jake este un puşti obişnuit, aşadar nu am vrut să-l localizăm în cartierul bogătaşilor din Upper West Side. El şi-a creat o lume proprie în camera lui, de unde porneşte în aventuri pe jumătate imaginare”.
Jake a surprins aceste vise bizare într-o serie de schiţe şi desene. Deşi Glass este un scenograf de mare talent, el afirmă că i-a fost greu să creeze schiţele copilului. „E greu pentru un adult să deseneze ca un copil. Am încercat chiar să desenez cu mâna stângă, dar tot n-am reuşit.”
Glass a găsit însă o soluţie lansând o invitaţie la un casting pentru tineri artişti, iar doi dintre desenatorii de 15 ani au desenat schiţele pe care le căuta scenograful. „Le-am arătat ilustraţiile şi conceptele noastre, iar apoi i-am pus să deseneze din memorie ceea ce au văzut, astfel încât să semene cu desenele pe care le-ar fi făcut Jake la trezirea din vis.”
The Dixie Pig, unde vampirii şi creaturile Taheen îşi petrec timpul
Şi apoi mai sunt şi locurile unde lumea noastră intră în contact cu Mid-World – cum ar fi de exemplu, the Dixie Pig, unde vampirii şi creaturile Taheen îşi petrec timpul şi se distrează când se află la New York.
The Dixie Pig este un orăşel în interiorul unui oraş. În Cape Town, realizatorii au găsit un mall abandonat cu multe etaje şi rampe de urcare, ca într-o parcare supraterană. Monstruosul decor conţine mai multe etaje, plus niveluri subterane, coridoare şi mici magazine unde se vând lucruri ciudate: o măcelărie unde se tranşează animale pe cale de dispariţie; un boutique de măşti; o sală de operaţii estetice; un acvariu; un magazin de plante; o şcoală unde creaturile Taheen învaţă să se poarte ca oamenii; un club unde Sayre (Jackie Earle Haley) şi băieţii răi îşi petrec timpul, un altar; iar la ultimul nivel, locuri de tortură şi de colectare a părului.
În general, realizatorii au dorit să aibă o scenografie realistă, dar Dixie Pig a fost o excepţie. „Este unul dintre puţinele decoruri unde puteam s-o luăm razna,” spune Glass.
Construcţia unui platou de 360 de grade a fost intenţionată, spune Glass, pentru a-i da lui Arcel libertatea de a filma din orice unghi doreşte. „Am decorat fiecare colţişor. Puteam filma în orice direcţie doream, puteam urca la orice etaj pentru a filma cum trebuie secvenţele de lupte, împuşcături şi explozii. Ritmul fiecărei secvenţe era diferit, aşa încât ne trebuia o rezolvare creativă.”
Decorul era esenţial deoarece aici urma să se petreacă secvenţa cea mai importantă de luptă. „Este vorba de punctul culminant al filmului, în care Walter şi Roland se confruntă direct. Walter ştie că Roland se apropie, aşa că se pregăteşte de luptă.”