The Big Short, obligatoriu

de Ştefan Dobroiu în 27 Ian 2016
O extraordinară, relevantă şi frustrantă comedie financiară

Sunt luni bune de când ne-a frapat eticheta de "comedie financiară" trântită în mai toate prezentările lui The Big Short/Brokerii apocalipsei. Ei bine da, filmul regizat de Adam McKay îşi merită cu prisosinţă eticheta, pentru că explorează cu aplomb şi claritate un melanj absurd de situaţii imposibile care au dus la marea criză financiară din 2008. The Big Short oferă o combinaţie rară pe entertainment, informaţie şi educaţie (numită în manualele de jurnalism edinfotainment) pe care îţi recomandăm să nu o ratezi la cinema. Este un film dificil, dar care ridică vălul de mister de pe cruntul moment finaciar pe care l-au înţeles puţini, dar l-au resimţit extrem de mulţi.

Christian Bale, Brad Pitt, Steve Carell, Ryan Gosling şi mulţi alţii îi interpretează pe brokerii, analiştii şi vrăjitorii pieţei financiare din Statele Unite care, după ce au studiat piaţa imobiliară şi au remarcat contrastul dintre valoarea ei şi modul cum marile bănci folosesc o bombă cu ceas pentru a câştiga şi mai mulţi bani, au început să parieze împotriva pieţei. Este descrirea într-o frază a unui film de peste două ore care reuşeşte să aducă pe ecran frustranta combinaţie de lăcomie, indiferenţă, impostură şi cumplită prostie a băncilor, dar şi a instituţiilor statului american destinate să le controleze.

Nu încercăm prin nimic să-ţi "vindem" acest film. Îţi spunem de la început că e unul dificil şi că, dacă vrei doar să te relaxezi la cinema, The Big Short nu este pentru tine. În acelaşi timp, de la The Big Short o să ieşi mai deştept decât de la o comedie inutilă precum Ride Along 2. E un film pe care, alături de echivalentul său documentar Capitalism: A Love Story, de Michael Moore, l-am proiecta în toate şcolile din România. Şi apoi l-am proiecta în toate băncile din România, pentru că povestea ne e înspăimântător de familiară, deşi nu cunoşteam îndeaproape fenomenul care a împins întreaga lume în colaps financiar.

Nominalizat la cinci Oscaruri, The Big Short a câştigat duminică premiul cel mare al Asociaţiei producătorilor de la Hollywood. Nu e puţin lucru, pentru că în ultimii opt acest premiu a prevestit fără greş câştigătorul Oscarului pentru Cel mai bun film. Şi The Big Short chiar reuşeşte să le ia faţa celorlalte filme nominalizate. Nu am văzut Brooklyn şi Room (producţii mici, cu şanse la fel de mici să impresioneze un număr semnificativ de membri votanţi ai Academiei, dar The Big Short dă de pământ şi cu The Revenant (citeşte cronica noastră deloc entuziastă), şi cu modestele, deşi excelent realizatele Spotlight şi Bridge of Spies. Într-un an cu o cursă atât de strânsă, chiar că se poate întâmpla orice, dar de marţi seara noi ţinem cu The Big Short.

Ce impresionează la filmul lui McKay este că, deşi ar fi putut uşor deveni o dare de seamă aridă, cinică şi sarcastică a crizei financiare, regizorul filmându-şi antieroii aşa cum Martin Scorsese îşi filma gangsterii, premiera de vineri nu uită niciodată că adevăratele victime ale fraudelor, ale jocurilor finaciare şi ale indiferenţei sistemului sunt tot cei care stau în scaunul de cinema. Brad Pitt, în rolul lui Ben Rickert, un fost broker care revine în joc pentru a-şi ajuta doi discipoli, este protagonistul celui mai emoţionant moment al filmului, cel când eroii ajung să-şi dorească să NU fi avut dreptate, deşi intuiţia lor cu privire la soarta pieţei financiare americane i-a făcut bogaţi. Este unul din momentele reprezentative ale cinema-ului hollywoodian din 2016.

La sfârşit, rămâi cu ceva ce ar fi trebuit să ştii de mult: în relaţia ta cu o bancă, orice bancă, nu eşti niciodată o persoană, ci cel mult un dosar plin cu cifre. Cifre care se pot recalcula de oricâte ori, dar numai în folosul băncii.

Exploreaza subiecte similare:

The Big Short, The Revenant, Bridge of Spies, Capitalism: A Love Story, Michael Moore, Steve Carell, Brad Pitt, Christian Bale, Ryan Gosling, Adam McKay, oscar 2016

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Părerea ta

Spune-ţi părerea
bogyvaly pe 27 ianuarie 2016 12:02
De mult nu m-am regasit atat de corect si de bine in cuvintele unui review. Si sunt la fel de entuziast referitor la acest film si, la fel ca si Stefan, voi tine tot cu The Big Short la Oscar atat la cel mai bun film cat si cu Bale pentru cel mai bun rol secundar.
Angie17252 pe 27 ianuarie 2016 12:06
Daca dati premiul Oscar unui asemenea film prost si plictisitor, inseamna ca ori sunteti prea destepti, ori v-a platit cineva..ori sunt spectatorii tampiti.E plictisitor si imposibil de inteles! Aveti filme mult mai bune, care merita Oscarul...nu tampenia asta! Spotlight, Bridgr of Spies, The Revenant...da astea filme! Au fost placute si la obiect. Revenant e pe departe cel mai spectaculos, iar DiCaprio merita Oscarul pentru interpretare!!!
Simplu_Florian pe 27 ianuarie 2016 12:10
Ce surpriza ca Cinemagia ne incurajeaza sa vedem filmul..."Nu incercam sa iti vindem filmul"...va cred, va cred.
danny987 pe 27 ianuarie 2016 13:02
E bun filmul!dar e greu de inteles datorita limbajului bancar care e folosit in film(desii se explica foarte clar ce inseamana fiecare prescurtare,combinatie de cuvinte,tot e greu de prins si de tinut minte).Dar e de vazut filmul.
Angie17252 pe 28 ianuarie 2016 10:43
Am adormit dupaprima jumatate de ora...Am reincercat sa il revad...acelasi efect. Si sotul meu, care interesat de aspectele financiare a fost la fel de dezamagit....Spotlight si Bridges of Spies ne-au placut mai mult!
JohnnyAddams pe 27 ianuarie 2016 22:38
Spotlight sau The Big Short vor lua cel mai bun film. The Big Short are un mic avantaj dupa ce a luat premiul producatorilor, dar tot cred ca anul asta e foarte diferit de precedentii pentru ca nu exista un film care sa iasa in fata. Spotlight ar putea produce surpriza.
cadoutze_gmail_com pe 29 ianuarie 2016 02:30
Daca dati premiul Oscar unui asemenea film prost si plictisitor, inseamna ca ori sunteti prea destepti, ori v-a platit cineva. www.cadoutze.ro .ori sunt spectatorii tampiti.E plictisitor si imposibil de inteles! Aveti filme mult mai bune, care merita Oscarul...nu tampenia asta! Spotlight, Bridgr of Spies, The Revenant...da astea filme! Au fost placute si la obiect. Revenant e pe departe cel mai spectaculos, iar DiCaprio merita Oscarul pentru interpretare!!!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells