Ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Britain Exit=Brexit) vine tocmai în clipa în care British Film Institute îşi lansează consultarea publică pentru următorul plan pe cinci ani pentru industria filmului, un proces şi aşa complex. Se pare că acesta va fi dramatic afectat de decizia de ieșire din Uniunea Europeană, notează publicația Screen Daily, citând mai mulți reprezentanți ai industriei de film britanice...
Jeremy Thomas, producător câştigător de Oscar, declară simplu „Pentru industria filmului, este un dezastru”. „Ne-a dat o lovitură majoră", declara Rebecca O Brien de la Sixteen Films, cea care semna producţia lui I, Daniel Blake a lui Ken Loach, continuând: „Suntem foarte dependenţi de relaţiilor noastre cu lumea europeană. Toate filmele noastre din ultimii douăzeci sau douăzeci şi cinci de ani au fost coproducţii cu Europa. Brexit nu le va anula, însă va face ca accesul la aceste facilităţi să fie mult mai dificil. Va trebui să reinventăm roata”.
Thomas a prezis un coşmar logistic pentru producătorii independenţi din Anglia care încearcă să lucreze în Europa, care vor avea de-a face cu taxe, autorizaţii şi probleme vamale. Cu aceste probleme se confruntă el însuşi, având un film în producţie.
„Nu în numele meu”!
Implicat în producţia de film timp de patruzeci de ani - timp în care Marea Britanie a fost membră UE - Thomas a primit numeroase mailuri de la colegi care deplâng decizia Marii Britanii de a părăsi UE. Răspunsul a fost: „Nu mă reprezintă!”/„Nu în numele meu!”.
Şi Mike Downey, CEO al Film & Music Entertainment şi preşedinte adjunct al Academiei Europene de Film e de acord: „Din perspectiva industriei filmului din Marea Britanie, această mişcare e una dezastruoasă, iar implicaţiile vor fi semnificative", adăugând că „Este o zi tristă pentru fondurile din domeniu, care au câştigat masiv datorită Fondului European de regenerare”, a adăugat el.
Christine Alderson de la Ipso Facto comentează despre „şocul” şi „dezgustul” faţă de decizie. Unii regizori britanici au comentat că o ruptură a existat încă din anii 90, atunci când Marea Britanie a părăsit Eurimages, fondul de coproducţie al Consiliului Europei.
Expozanţii Marii Britanii şi-au exprimat rezerva vizavi de un viitor post-UE. „Sunt foarte îngrijorat cu privire la implicaţiile pentru producătorii independenţi de film", comentează Mark Cosgrove, curator pentru Watershed la Bristol: „Aceste sectoare lucrează în parteneriat cu diverşi colegi UE precum Europa Cinemas Network, iar fondurile UE i-au ajutat.
Claude-Eric Poiroux, director general al Europa Cinemas, se declara „siderat” de rezultatul referendumului, cu 53 de cinematografe din Marea Britanie implicate în acest program. „În ziua când Marea Britanie părăseşte programul MEDIA, aceste filme nu vor mai fi considerate ca fiind europene”...
E greu de spus dacă, din afara UE, Marea Britanie îşi va asuma un rol similar cu al Norvegiei, care nu este membru UE şi care totuşi participă în programul MEDIA.
Printre sectoarele industriei de film din Marea Britanie, unul dintre cele mai afectate ar putea fi cel al animaţiei. Totuşi, Oli Hyatt de la Animation UK vorbeşte şi despre posibile avantaje: „Am trecut prin greutăţi şi înainte, şi când restul lumii primea scutiri de taxe şi noi nu", declara Hyatt. Iar posibila scădere a lirei sterline este posibil să crească exporturile.
Şi alte figuri din lumea industriei de film din Marea Britanie îşi exprimă presimţirile rele: „Cred că avem nevoie de magie mai mult ca niciodată”, scria pe Twitter J.K. Rowling, creatoarea lui Harry Potter: „Asta se întâmplă când încerci să repari ceasul cu ciocanul”.
Copyright foto: The Guardian
Părerea ta
Spune-ţi părerea