Filmul Spotlight spune povestea incredibilă, dar adevărată, a echipei „Spotlight”, constituită din câţiva jurnalişti de investigaţii de la Boston Globe, care au obţinut Premiul Pulitzer pentru cutremurătoarea lor dezvăluire, din 2002, privind muşamalizarea sistematică de către Biserica Catolică a numeroase acte de pedofilie comise de peste 90 de preoţi ai săi. Când noul editor Marty Baron (Isaac Liev Schreiber) soseşte în vara anului 2001 de la Miami pentru a prelua conducerea ziarului Boston Globe, el trimite echipa Spotlight să investigheze o ştire despre un preot local care fusese acuzat că timp de 30 de ani a abuzat sexual de mai mulţi minori, enoriaşi de-ai săi.
Perfect conştienţi de faptul că această demascare a Bisericii Catolice din Boston va avea şi alte consecinţe majore, editorul Spotlight, Walter „Robby” Robinson (Michael Keaton), reporterii Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) şi Michael Rezendes (Mark Ruffalo), cât şi cercetătorul Matt Carroll (Brian d’Arcy James) încep să dezvolte o investigaţie profundă asupra acestui caz. În timp ce stau de vorbă cu avocatul victimelor, Mitchell Garabedian (Stanley Tucci), şi intervievează câţiva adulţi care fuseseră molestaţi în copilărie, ei îşi dau seama că protecţia oferită de către biserică preoţilor pedofili era cu mult mai extinsă decât şi-au imaginat.
În ciuda rezistenţei încrâncenate a reprezentanţilor Bisericii, inclusiv a arhiepiscopului de Boston, Cardinalul Law (Len Cariou), publicaţia Boston Globe publică editorialul său de senzaţie în ianuarie 2002, determinând dezvăluiri similare în alte peste 200 de oraşe din întreaga lume.
Deşi unele cazuri izolate de abuz sexual comise de preoţi catolici mai fuseseră dezvăluite public înainte de investigaţia Spotlight, ancheta echipei de jurnalişti, care se bazează pe probe concrete, a dezvăluit mai multe infracţiuni comise de preoţi catolici şi implicarea ruşinoasă a Bisericii în muşamalizarea actelor de pedofilie şi protejarea membrilor clerului în faţa rigorilor legii penale. Producătorii Nicole Rocklin şi Blye Pagon Faust au condus efortul pentru transpunerea pe marele ecran a acestei investigaţii dramatice a Boston Globe, despre abuzul sexual al unor feţe bisericeşti. „Am considerat că acesta era cel mai incredibil lucru pe care l-am auzit vreodată,” spune Faust. „Spotlight a înfruntat această instituţie, care are putere, bani şi resurse, demonstrând publicului că nimeni nu se poate sustrage răspunderii penale”.
Rocklin şi Faust s-au adresat Anonymous Content în scopul unui parteneriat pentru viitorul film. „De la bun început am simţit că trebuie să ne implicăm pentru a transpune pe ecran această anevoioasă anchetă şi rezultatele ei”, relatează fondatorul şi directorul executiv al Anonymous, Steve Golin. „Spotlight este o poveste palpitantă cu mare semnificaţie şi ecou în rândul publicului.” Potenţialul Spotlight de a determina progresul în anumite domenii ale vieţii reale a stârnit ecouri şi în rândul celor de la Participant Media. „Când prietenii noştri de la Anonymous Content ne-au spus că se ocupă de această povestire, ne-am oferit imediat să participăm la transpunerea ei pe ecran,” explică Jonathan King, vice-preşedintele executiv al Participant pentru „filme de naraţiune”. Pentru scrierea scenariului, Rocklin şi Faust l-au convocat pe apreciatul regizor, scriitor şi actor Tom McCarthy, regizorul unor filme independente de succes cum ar fi The Station Agent, Win Win şi The Visitor, nominalizat la Oscar în 2010 pentru scenariul original al filmului de animaţie Up. McCarthy l-a chemat la rândul său pe scenaristul filmului „West Wing,” Josh Singer. „Tom are un talent extraordinar de a scoate în evidenţă partea sentimentală a poveştilor celor mai complicate”, explică King. McCarthy a reacţionat la povestire pe mai multe niveluri. „Mi s-a părut fascinantă povestea acestui outsider, Marty Baron, care vine de la Miami şi în prima lui zi la Boston Globe le cere ziariştilor să investigheze o posibilă muşamalizare comisă de Biserica Catolică. O mişcare extrem de îndrăzneaţă”.
Efortul depus de cei din echipa Spotlight a oferit cadrul perfect pentru un mesaj de apreciere la adresa jurnalismului de investigaţie din presa scrisă
De asemenea, efortul depus de cei din echipa Spotlight a oferit şi cadrul perfect pentru un mesaj de apreciere la adresa jurnalismului de investigaţie din presa scrisă. „Mă îngrijorează cât de mult s-a redus jurnalismul de investigaţii, faţă de ceea ce aveam acum 15 ani,” susţine McCarthy. „Am considerat că acest film ar putea constitui un exemplu: iată ce impact ar putea avea un jurnalism bine finanţat şi condus de profesionişti adevăraţi. Vreau să spun că nimic nu e mai important decât soarta copiilor noştri”.
McCarthy a mai adus şi o perspectivă pur personală asupra acestei povestiri. „Eu am fost educat în spiritul religiei catolice, aşa încât am mare înţelegere, admiraţie şi respect pentru această instituţie”, explică el. „Această poveste nu intenţionează să defăimeze Biserica Catolică. Ea însă pune întrebarea: ‘Cum se poate întâmpla aşa ceva?’ Biserica a avut şi uneori continuă să aibă atitudini instituţionale negative, implicându-se în muşamalizarea abuzurilor la adresa copiilor. Cum e posibil ca aceste abuzuri să dureze zeci de ani şi totuşi nimeni să nu se ridice împotriva lor?”
Reeditând perseverenţa celor din echipa Spotlight, Singer şi McCarthy şi-au petrecut luni de zile, luând interviuri jurnaliştilor, victimelor şi altor oameni aflaţi în centrul povestirii. „Spre surprinderea noastră, exact atunci când am lărgit sfera de investigaţie, am dat peste cele mai semnificative şi neaşteptate detalii. Iar aceste elemente au făcut ca povestirea să fie întemeiată pe fapte şi realistă."
Părerea ta
Spune-ţi părerea