Aurora, cel de-al doilea film românesc din competiţia secţiunii Un Certain Regard, a pus în dificultatea criticii de film de la Cannes, întrucât - la două zile după proiecţie - doar două cronici şi un comentariu au apărut în principalele publicaţii online sau distribuite în Palatul Festivalului. Dacă de la proiecţia pentru presă o parte din public a părăsit sala - gest aproape previzibil ţinând cont de durata filmului: 3 ore, cei care au stat până la sfârşit au avut majoritar comentarii elogioase, conform concluziilor unui reportaj video realizat de aici, de la Cannes, pentru B1TV.
Jay Weissberg, de la Variety, recunoaşte că filmul este opera unui maestru, dar e de părere că un succes larg, de tipul celui atins de filmul Moartea domnului Lazărescu este improbabil. Criticul de film mai remarcă faptul că filmul nu mai are acel umor negru care se regăsea în Moartea... şi că nici publicul nu mai e determinat să intre în pielea personajului. Dar că spectatorul cu răbdare va găsi în acest film "hrană pentru suflet".
Pe de altă parte, cronicarul de la indiewire.com spune că noul film al lui Cristi Puiu studiază alt caz de personaj aflat pe moarte: un om frustrat şi izolat, ale cărui probleme cu fosta soţie şi cu familia ei l-au condus să comită o serie de crime".
Atmosfera apăsătoare, locurile pe care le traversează zilnic Viorel, casa în care locuieşte au fost observate de critic: "Lumea Aurorei dă tonul filmului chiar mai mult decât protagonistul său ciudat de calm, pe măsură ce momentele trec încet, iar mediul înconjurător intră şi se infiltrează sub piele".
Eric Kohn de la indiewire.com mai susţine că Aurora "seamănă cu alte producţii recente ale regizorilor români, în special cu Poliţist, adjectiv, care în mod asemănător se încheie cu o interogare judiciară prelugită. Ambele filme, la care se adaugă Lăzărescu..., utilizează risipa de vorbe - în dialog doar pentru a satiriza lipsa comunicării".
Pe de altă parte, un blogger al Le Monde vorbeşte despre forţa disperării care animă filmul, dar susţine că durata nu are o justificare în acest caz, spre deosebire de situaţia filmului precedent, Moartea domnului Lăzărescu.
Cu toate acestea, sunt şanse foarte mari ca o regizoare precum Claire Denis - preşedinta juriului secţiunii Un Certain Regard - să rezoneze în mod deosebit cu acest film, flashbackurile la purtător din filmele ei, actualizate la scrierea acestui articol, făcându-mă să susţin această afirmaţie.
Cronica filmului Aurora, realizată de corespondentului Cinemagia la Cannes, se poate citi aici.
Părerea ta
Spune-ţi părereaM-am uitat la documentarul despre Liz Taylor . Si eu am jucat rolul Marthei scris de Edward Albee.Olga Tudorache mi-a dat un zece si mi-a sugerat sa trec la actorie de la regie teatru.
Oare m-a marcat atat de mult incat nu l-am mai parasit?
Ce sa te astepti de la cineva ca simte nevoia sa introduca doi Y in nume?