Serial<br>CINEMATOGRAFIA SI CINEMATOGRAFELE DIN ROMANIA ( 5 )

de Cecilia Stroe - ZIARUL FINANCIAR în 3 Aug 2001
In urma cu citeva zile a aparut in " ZIARUL FINANCIAR " o interesanta si bine documentata ancheta despre cinematografia romaneasca si despre piata de film din Romania.Pentru ca aceasta ancheta a avut un puternic impact in rindul cineastilor si al celor ce administreaza productia de filme, consideram ca ar fi util ca si cinefilii sa cunoasca acest text. Avind acceptul autoarei, Cecilia Stroe, vom reproduce articolul in serial, invitindu-i pe vizitatorii nostri sa ne trimita propriile opinii despre acest subiect pe adresa champions@rdsnet.ro


Romanii au gusturi imprevizibile in materie de filme

Distributia de film in Romania este in proportie de 99% in mainile investitorilor privati. In functie de segmentul de piata pe care il ocupa,
conform directorului de la Champions cei mai importanti distribuitori sunt Glob Com Media, Ro-Image, Intercom (fostul Guild Films), New Films Romania, Vision PM, Independenta si Mediaplex International (cofinantator si viitor distribuitor al filmului "Callas Forever" a lui Franco Zefirelli, coproductie internationala pentru care au inceput turnarile la studiourile
de la Buftea).
"Situatia este foarte dificila si pentru distribuitori, dar ei rezista pentru ca reprezinta mari companii internationale. Acestea vor sa fie prezente in Romania pentru ca aceasta este potential o piata puternica. Desi incaseaza sume ridicole fata de Ungaria, sau chiar fata de Bulgaria in ultimii ani, ei raman in continuare in Romania, in speranta ca aceasta situatie nu poate continua la infinit, iar 22 de milioane de potentiali spectatori inseamna ceva".
Potrivit lui Constantin Fugasin, distribuitorii locali au lucrat mereu in pierdere si de-abia de anul trecut piata a inceput sa fie putin mai stabila. "Intotdeauna proprietarii salilor dau vina pe distribuitori ca aduc filme slabe si nu au spectatori, iar distribuitorii se vor plange intotdeauna ca filmele lor bune nu au fost exploatate asa cum trebuie de cei care au sali. Astfel, rezultatele sunt nesatisfacatoare si pentru unii, si pentru ceilalti. In urma cu un an s-a infiintat Asociatia Distribuitorilor de Film
din Romania, organism care insa nu a avut pana la ora actuala nici o actiune", declara el.
Ion Moraru, directorul filialei Bucuresti a RADEF, considera ca unul dintre motivele incasarilor mici ale salilor de cinema rezida in faptul ca "filmele aduse de distribuitori nu se caleaza pe gustul spectatorului roman". Directorul de la Champions afirma, insa, ca din topul primelor 100 de filme ale anului 2000, dupa incasari, peste 80 au rulat la noi, din primele 30 au rulat 25, iar primele 10 au rulat absolut toate. "Romanii sunt ciudati, originali, stranii pentru toata lumea. Nu suntem o tara normala, nu suntem un popor normal si nici o piata normala. Multe filme care in toata lumea merg foarte bine, la noi merg slab sau asa si-asa. Daca filmele sunt pe gustul chinezilor, americanilor, francezilor, englezilor si australienilor, nu stiu de ce n-ar fi si pe gustul romanilor!".
Sceptic in privinta ameliorarii situatiei actuale, Fugasin crede ca "din pacate, piata de cinema din Romania trebuie sa moara. Va trebui sa moara pentru a putea renaste cu un alt sistem de organizare, incepand de la productia de filme romanesti si pana la distributia acestora, care in momentul de fata este la pamant. Nici un distribuitor nu este incurajat sa preia un film romanesc si acesta stie clar ca daca ia, de exemplu, , are 2000 de spectatori in 3 luni, in timp ce daca ia productia americana va avea 200.000. E adevarat ca va da americanilor 99%, dar tot ii va mai ramane ceva. Cu filmul romanesc, va ramane insa in mod sigur dator".

Cinema de cinema cu copii uzate

Filmele ajung in Romania intr-un timp foarte scurt de la premiera mondiala - cel mai devreme la o luna, iar media e de 3 luni - pentru ca de obicei se aduc aici copii uzate, care ruleaza o saptamana sau doua in SUA, dupa care se expediaza in Europa de Est, singurul teritoriu al globului in care se folosesc copii uzate.
"Ce-i drept, filmele sunt proaspete - precizeaza directorul agentiei Champions. Ele ajung aici in acelasi timp in care ajung si in Germania si Franta. Desi de-aici se intorc foarte putini bani, marile companii distribuitoare de-afara trimit filme, totusi, pentru ca nu vor sa scape un teritoriu asa de important cum este Romania".
Istoria a dovedit ca toate aceste tari din zona depasesc pana la urma situatia de criza. A inceput Polonia, au urmat Ungaria, Republica Ceha, Slovacia si Slovenia si chiar Bulgaria, in ultimii doi ani. "Cu populatia pe care o are, Bulgaria aduce de doua ori mai multi bani distribuitorilor decat Romania, Ungaria de 5-6 ori - si nu mai vorbesc de Polonia! In aceste tari, in ultimii doi ani pe primele locuri in topul incasarilor s-au aflat productii nationale, urmate de blockbusterele americane.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 17 februarie 2014 19:48
Acum oricine isi poate procura filmele pe DVD, de oriunde.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells