Ce se întâmplă atunci când textura filmului este compusă din imagini înregistrate direct din cotidianul imediat a ceea ce ne înconjoară? Pentru Loznitsa, realizarea filmului este un proces de înțelegere, o reformulare a lumii din jur. Ceea ce se regăsește constant în documentarele lui Loznitsa este acel ceva dincolo de ceea ce se vede pe ecran: oameni lucrând într-o fabrică, dormind într-o gară, trăind cotidianul satului rusesc, adică dincolo de subiectul evident al filmelor, descris în rezumate. În filmele lui Loznitsa, prin poziția menținută de camera sa, aspectele aparent banale ale vieții se încarcă cu un alt sens și capătă o altă valoare. Se menține o distanță ce nu lasă spectatorul să se aproprie prea mult de personaje, să-i cunoască personal, aceștia rămân niște oameni la care ne uităm atunci când contemplăm și medităm asupra ideii de umanitate sau asupra mersului lumii în general.
În premieră în România și în prezența regizorului, va fi proiectat filmul Maidan, sâmbătă, 11 octombrie 2014, de la ora 14:30 la Sala Thalia. Documentarul, prezentat la Cannes 2014, expune realitatea crudă a protestelor din Kiev din iarna 2013-2014 împotriva fostei puteri politice. Camera fixă lasă evenimentele să vorbească de la sine: este o revoluție surprinsă pe film, cu oameni obișnuiți care și-au mutat viețile în stradă.
Proiecția va fi urmată de la ora 17:00 de o discuție panel despre ce înseamnă să fii autor de cinema, un dialog între Sergei Loznitsa și Cristi Puiu, moderat de Neil Young, critic de film din UK.
În cadrul programului Focus Loznitsa vor mai fi proiectate vineri, 10 octombrie 2014, de la ora 17:00 la Teatrul Gong, trei dintre filmele sale anterioare: Trainstop, Landscape și Blokada.
Trainstop este filmat iarna într-o haltă din Rusia și conține imagini alb-negru cu bătrâni, femei, copii sau tineri dormind în gară. În filmul Landscape, camera panorează chipuri ale unor oamenilor care așteaptă autobuzul, într-un oraș de provincie din Rusia. Sub aparența unei filmări cu camera ascunsă, autorul surprinde în detalii relevante grijile de zi cu zi ale oamenilor. Blokada este alcătuit în întregime din materiale de arhivă filmate în timpul celor 900 de zile în care Leningradul a fost asediat de armata nazistă. Lipsit de cuvinte și de muzică, filmul redă în imagini un oraș al morții: în timpul asediului peste 1.5 milioane de oameni au murit de foame și de frig.