Scene de luptă fluidizate de atmosfera onirică în The Grandmaster

de Cinemagia în 13 Sep 2013
The Grandmaster rulează în cinematografe din 13 septembrie

Promovat ca povestea lui Ip Man, marele maestru în artele marţiale care şi-a pus amprenta asupra unora dintre cei mai populari campioni şi actori chinezi din toate timpurile, printre ei şi Bruce Lee, The Grandmaster - cu premiera în cinematografele noastre vineri, 13 septembrie - nu ştiu cât îi va satisface pe fanii artelor marţiale, în pofida temei. Wong Kar-wai schimbă ritmul obişnuit al scenelor de confruntare corp la corp, filmând într-un slow motion ce fluidizează totul, dând o senzaţie onirică.

E aici şi o poveste de iubire, parcă mai pregnantă decât restul evenimentelor, poate şi din cauza sentimentelor de „tanjire şi nostalgie care o însoţesc. Tony Leung şi Ziyi Zhang sunt protagoniştii acesteia. Curgerea timpului are un ritm ce sfidează legile cunoscute, fiecare mişcare a maeştrilor pare că se va încheia cu o încremenire pentru a puncta ceva - o privire, sau o întâlnire violentă a corpurilor ce până atunci parcă dansau. Imaginea e preponderent patinată, precum a unei cărţi poştale vechi, ce-ţi trezeşte nostalgii.

The Grandmaster a fost proiectat anul acesta în deschiderea celei de-a 63 -a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.

Povestea din Marele Maestru

Este povestea lui Ip Man (Tony Leung), maestru al școlii de Wing Chun (o ramură a Kung Fu-lui chinez) și profesor al celebrului Bruce Lee. Filmul evocă, de asemenea, o epocă trecută și o lume dispărută. Născut în Foshan, în sudul Chinei, într-o familie bogată, soția lui Ip Man fiind o descendentă a nobilimii din Manciuria (Song Hye Kyo). Cu o pasiune absolută pentru Wing Chun, el frecventează Pavilionul de Aur, eleganta casă de plăceri unde se întâlnesc maeștrii kung fu din Foshan.

În 1936, țara este afectată de o criză politică profundă și se află la un pas de un război civil. Japonezii au invadat provinciile de nord-est, înființând Manciuria. Maestrul Gong Baosen (Wang Qingxiang), șeful comunității de arte marțiale de Nord vine la Foshan. Scopul lui este de a înlesni schimburile între experții de arte marțiale din Nord și din Sud. Acum este invitat de maeștrii din Sud, care îi organizează o ceremonie de rămas bun, la Pavilionul de Aur. În timpul ceremoniei, un tânăr execută mai multe figuri pentru a demonstra abilitățile sale. Discipol și succesor al lui Baosen Gong, Ma San (Zhang Jin), maestru de Xing Yi, a ocupat aceeași poziție la o ceremonie anterioară, din nord-estul țării. Fiica lui Gong, Gong Er (Zhang Ziyi), singura care stăpânea figura mortală a tatălui său - celebra „64 de mâini”, inspirată din stilul de kung fu Ba Gua - sosește și ea la Foshan pentru a participa la ceremonia de rămas bun a tatălui său. Acum îl cunoaște pe Ip Man. Dar cine este capabil să facă față maestrului? Provocări la luptă, maeștri contra alți maeștri...

În acest timp, invazia nord-est-ului țării de către Japonia prefigurează o trădare, care va bulversa lumea Maestrului Gong. De asemenea, evenimentul o va împinge pe Gong Er să ia o decizie care-i va schimba viața pentru totdeauna. Gong Er și Ip Man se regăsesc în Hong Kong-ul anilor '50, într-o nouă lume, dominată de vechile alianțe, de resentimente puternice, de episoade de viață și dorințe trecute. Deși a trecut printr-o perioadă foarte dificilă după invazia Foshan-ului de către japonezi, Ip Man refuză să se lase pradă deznădejdii. El deschide o școală Wing Chun în Hong Kong; în scurt timp, printre elevii săi se vor găsi discipoli devotați - inclusiv Bruce Lee - care vor populariza această formă particulară de kung fu în întreaga lume.

Ip Man se naște spre sfârșitul dinastiei Qing (1644-1911), într-o familie bogată din Foshan, în provincia Guangdong. Din copilărie, este pasionat de kung fu și studiază Wing Chun, cea mai prestigioasă ramură a artelor marțiale, cu Maestrul Chan Wahshun. Fără a fi nevoie să muncească și fără griji materiale, până la vârsta de 40 de ani, el se dedică exclusiv studiului Wing Chun. Trebuie spus că, în timpul Republicii, Foshan a fost o Mecca a artelor marțiale practicate în Sud. Ip Man se întrece deseori cu maeștrii din Foshan pentru a-și demonstra talentul, dar, spre deosebire de ei, el nu a deschis o școală. Wing Chun este pasiunea lui, nu un mijloc de a-și câștiga traiul. Când japonezii au invadat Foshan, au ocupat casa familiei lui Ip Man și, în cele din urmă, familia sa a ajuns în sărăcie. La sfârșitul războiului civil, el este nevoit să fugă în Hong Kong, din cauza apartenenței sale la Kuomintang, Partidul Naționalist. Nu se va întoarce niciodată acasă.

În Hong Kong, pentru a-și câștiga existența, deschide o școală de Wing Chun, contribuind astfel la popularizarea acestestui stil de arte marțiale, care are acum adepți în întreaga lume.

Gong Er (ZHANG ZIYI), fiica Maestrului Gong Baosen, lider al comunității de arte marțiale din Nord și apărător fervent al Ba Gua

Gong Er s-a născut într-o familie renumită pentru cunoștințele sale de kung fu. Se află adesea alături de luptători și observă cu admirație figurile executate de tatăl său. Puțin câte puțin, ea însăși devine o luptătoare talentată. În plus, având în vedere că este singura descendentă a lui Gong Baosen, ea este cea care l-ar fi moștenit dacă s-ar fi născut băiat. Tatăl său dorește ca Gong Er să renunțe la artele marțiale, să-și găsească un soț și să devină medic. Dar ea se dedică trup și suflet tradiției familiei. Stăpânește figura complexă și mortală «64 de mâini», creată de Ba Gua. Demnitatea, puterea și integritatea sa sunt demne de un maestru de arte marțiale.

Gong Baosen (WANG QINGXIANG), tatăl lui Gong Er, este liderul de necontestat al comunității de arte marţiale din Nord și primul care a dorit unirea Xing Yi (ale cărui figuri se inspiră adesea din lumea animală) și Ba Gua (care își are izvoarele în hexagramele textelor vechi și ezoterice ale lui Yi Jing), în aceeași școală.

Maestrul Gong nu a pierdut nici o singură luptă în cariera sa și este respectat de toți. Dar lui nu-i pasă atât de mult de gloria sa personală, cât dorește să formeze o nouă generație de maeștri, care să continue marile tradiții ale artelor marțiale. Este extrem de exigent cu el însuși și cu anturajul său. Se străduiește să fie un bun patriot și să asigure salvarea națiunii prin intermediul artelor martiale.

Exploreaza subiecte similare:

The Grandmaster, Ziyi Zhang, Tony Leung Ka Fai, Kar Wai Wong

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Tyson_Kyd pe 13 septembrie 2013 18:43
Chiar vreau sa vad filmul asta !
brutalistic pe 15 septembrie 2013 04:42
Ip Man fara Donnie Yen nu are rost
alex_il_fenomeno pe 19 septembrie 2013 16:39
A fost bun, desi parca IP Man: Final Battle a fost mai reusit.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells