A Million Ways to Die in the West, inspirat tradus la noi cu „Urma scapă turma”, est plasată în Vestul Sălbatic, unde Seth MacFarlane - creatorul serialului „Family Guy” - încearcă să supravieţuiască traiului periculos şi aspru din acea perioadă, glorificată în western-urile tipice. MacFarlane nu are niciun Dumnezeu când vine vorba de poante - glumele sexuale sunt amestecate cu cele scatologice, gagurile curg gârlă, totul într-o simfonie orgiastică „political incorrect”.
Astăzi discutăm, însă, despre westernurile tipice, într-un clasament posibil al celor mai bune filme ale genului.
1. The Magnificent Seven
Remake-ul filmului japonez Cei şapte samurai al lui Akira Kurosawa, în regia lui John Sturges, realizat în 1960.
Filmul a fost selecţionat, în 2013, pentru a fi păstrat în National Film Registry drept fiind „semnificativ din punct de vedere cultural, istoric, şi estetic”. Povestea celor şapte pistolari, echivalentul samurailor din Vestul Sălbatic american, care vin în ajutorul celor fără apărare - nişte fermieri din Mexic, pentru a crea premisa unor spectaculoase înfruntări cu arme de foc ale căror protagonişti sunt pistolari cu cartuşiere, cizme de piele şi pălării de cowboy.
2. The Wild Bunch (1969)
În Texasul anului 1913, Vestul Sălbatic pare să îşi trăiască ultimele clipe, însă banda lui Pike Bishop (William Holden), alcătuită din pistolari trecuţi de mult de prima tinereţe, nu poate accepta acest lucru, aşa că pornesc într-o ultimă aventură - furtul unui transport de argint dintr-un tren federal. La momentul producţiei filmului, regizorul Sam Peckinpah nu era un favorit, iar filmul reflectă câteva dintre propriile temeri ale regizorului, printre care propria problematică a vârstei. De asemenea, unul dintre primele westernuri în care curge sânge (de fapt, sângele sare pe tot ecranul), o posibilă referinţă la războiul din Vietnam aflat în plină desfăşurare.
Pentru că nu doar din acest punct de vedere filmul este unul revoluţionar, regizorul inovând prin filmările cu mai multe camere, mai multe puncte de vedere şi număr diferit de cadre pe secundă. Iar filmul l-a propulsat pe Peckinpah în rândul regizorilor precum Stanley Kubrick şi John Ford.
3. Once Upon a Time in the West
Un western semnat de către un regizor italian, Sergio Leone, Once Upon A Time In The West - C'era una volta il West (1968) a îmbinat elementele dramatice cu cele comice, dar şi cu referinţe la alte westernuri (The Searchers, High Noon). Filmul este primul din trilogia Once Upon a Time...the Revolution şi Once Upon a Time In America. Din distribuţie făceau parte Henry Fonda (pentru prima oară într-un rol negativ), Claudia Cardinale şi Charles Bronson, iar coloana sonoră e semnată de către Ennio Morricone.
4. The Searchers (1956)
Un western semnat de către legendarul John Ford, este plasat în Vestul Sălbatic în perioada războaielor din Texas între locuitorii nativi şi colonişti, fiind unul dintre westernurile „cu indieni". În rolul eroului este John Wayne, în plină perioada de glorie şi într-o îndelungată colaborare cu regizorul Ford. Acţiunea urmăreşte personajul lui Wayne, Ethan Edwards, fost luptător în războiul civil, pe urmele unui grup de indieni Comanche care i-au ucis o parte din rude: şi există din plin scene de luptă, atacuri ale indienilor, lupte corp la corp sau dueluri între fraţi, totul pe fundalul deşertului Arizonei. Filmat cu peliculă Technicolor, a avut succes comercial dar critici mai puţin favorabile: dacă, pe de o parte, propune un erou american alb, independent, plin de calităţi, o asemenea portretizare poate părea uşor rasistă. Oricum, filmul a intrat în topuri fiind plasat pe locul 12 în lista celor mai importante 100 filme americane din toate timpurile (American Film Institute), fiind - după unele opinii - cel mai bun western al tuturor timpurilor.
5. High Noon (1952, regizor Fred Zinnemann)
Filmul anticipează o schimbare de paradigmă a genului western, petrecută între anii '50 şi anii '60-'70, fiind un film complex, deşi filmat în alb negru. Cu Gary Cooper în rolul principal (şi nu John Wayne, spre furia acestuia din urmă), acţiunea pune un şerif -destul de în vârstă - într-o ultimă confruntare cu un ucigaş înveterat, Frank Miller (Ian McDonald), într-un orăşel din Vestul Sălbatic. Subtilitatea filmului (protagonistul înfruntă pe eroul negativ de unul singur, iar masa de concitadini asistă pasiv) constă într-o paralelă cu „vânătoarea de vrăjitoare” din America momentului, în care sub spectrul războiului rece orice figură publică suspectată de simpatii comuniste avea de suferit în urma unor judecăţi publice subiective. Muzica este semnată de către compozitorul de origine rusă Dimitri Tiomkin, care va urma să mai compună şi pentru alte westernuri, printre care Rio Bravo.
6. Pentru un pumn de dolari (A Fistful of Dollars, 1964, regia Sergio Leone)
În rolul principal cu Clint Eastwood, este primul din trilogia Dolarilor ( celelalte două fiind For a Few Dollars More şi The Good, The Bad and the Ugly), fiind - totodată - prototipul westernului „spaghetti”, epitet datorat nu numai regizorului italian, dar şi faptului că erau adresate publicului european, în condiţiile în care apetitul americanilor pentru westernul clasic era în scădere, iar eroii pozitivi (albi) în luptă cu indieni sau cu alţi răufăcători lăsau locul unor personaje mai complexe. Într-adevăr, personajul lui Eastwood este mai mult un anti-erou, un pistolar al cărui obiectiv nu e neapărat pacificator: el pregăteşte un carnagiu între două bande rivale, deşi - totuşi - printre obiectivele lui este şi cel de a proteja pe locuitorii nevinovaţi din orăşelul în care tocmai a ajuns. Filmul este primul western cu muzica semnată Ennio Morricone.
7. True Grit (1969)
După ce un fermier din Vestul Sălbatic este ucis de către un cunoscut, fiica lui îl angajează pe un pistolar bătrân, Reuben Cogburn (John Wayne), unul dintre puţinii care dovedeşte „true grit” - adevărata asprime. Punctul culminant este când personajul cu John Wayne înfruntă singur patru adversari, în pofida faptului că eroul este un bătrân nesuferit, fără un ochi, murdar, dar cu mult curaj şi cu măiestrie în mânuirea armelor. Cu toate că filmul nu este semnat de către prietenul său John Ford, Wayne joacă un rol excelent, chiar dacă nu este eroul tipic. Wayne îşi permite rolul unui asemenea anti-erou tocmai datorită uşurinţei şi autorităţii pe care o emană personajele sale după experienţa de 40 de ani de actorie.
Care este topul vostru personal cu filme western?
Părerea ta
Spune-ţi părerea1 Rio Bravo (1959)
2 Once Upon a Time in The West (1968)
3 The Good, The Bad and The Ugly (1968)
4 A Fistfull Dollar (1964)
5 True Grit (1969)