ROMING al lui Jiri Vejdelek - burlesc si senzual

28 Sep 2007
ROMING al lui Jiri Vejdelek - burlesc si senzual

Combinand elementele unui road-movie fascinant cu energia unei comedii cehe traditionale new-wave, Roming al lui Jiri Vejdelek ascunde in profunzime mesajul universal privind solidaritatea umana, toleranta si cautarea identitatii. Descriind burlesc si senzual o lume fascinanta prin culoare si inedit, Jiri Vejdelek ar putea aduce un suflu proaspat  stilului lui Kusturica.

Cine este Jiri Vejdelek ?

Dupa absolvirea Film Academy of Muse and Art, a inceput sa lucreze la prima lui comedie, Holiday Makers, un film bazat pe un roman de Michal Viewegh, foarte bine vandut. Primele lui proiecte de film au fost foarte bine apreciate si premiate la festivaluri studentesti de film. Fiind unul dintre creatorii popularului sitcom ceh Redakce, Vejdelek a avud succes chiar si cand e vorba de show-uri TV. in 2005 Vejdelek a fost nominalizat la Elsa Tv Awards, categoria Cel mai bun regizor. Prima lui comedie, Holiday Makers a fost filmul cu cel mai mare succes la box-office in Cehia in 2006. Anul trecut, actrita Eva Holubova a primit Premiul pentru cea mai buna actrita la Tribeca Film Festival, unde intreaga echipa din Holiday Makers a primit Premiul Special al juriului.

Iata mai jos un interviu luat tanarului regizor:

 Care este capcana unui road-movie, ca si gen? Nu s-ar putea spune, in mod exagerat, ca cineva se duce undeva? Tocmai aceasta este capcana. Dupa ce am filmat Holiday Makers am jurat ca nu ma voi urca niciodata intr-un autobuz, nici macar ca pasager. Iar pentru acest film am ales un vehicul inca si mai putin manevrabil – o camioneta.b Bineinteles, e foarte greu sa inghesuiesti echipa si camera inauntru si in jurul ei, si in acelasi timp sa filmezi si niste scene. inca un lucru – personajele se duc undeva, trebuie sa ajunga undeva si trebuie sa aducem si povestea in acel punct. Am dat o lovitura noi insine, pentru ca am vrut un final care sa se potriveasca cu aceasta poveste hilara. Asa ca filmul nostru se termina cu o scena nu prea des intâlnita si care nu e prea usor de filmat intr-un film ceh. Veti vedea in film.

Cum s-a realizat distributia pentru Roming?

Mai ales trioul central – Polivka, Labuda si amatorul Holub? Distributia a fost rezultatul scenariului, care vorbeste despre tigani, chiar daca ar trebui sa spunem ca mai intâi de toate e vorba despre prietenie si dragoste. Am avut nevoie de talente naturale. Am organizat mai multe casting-uri mari pentru rolurile mai mici. Dar rolurile principale sunt atât de dificile incât eram siguri ca nu vom putea gasi asemenea talente printre actorii amatori. si apoi au fost sugerati Bolek Polivka si Marian Labuda. Bolek Polivka il joaca pe „tiganul alb” care este de fapt ceh, dar care vrea tare mult sa fie tigan; pe de alta parte, il avem pe dl Labuda, care il interpreteaza pe tiganul care a esuat. Triada este completata de Vitek Holub, pe care l-am gasit in urma casting-ului. Scenariul pentru Roming e scris intr-o maniera foarte putin diferita de cea in care se scriau scenariile in anii ’60. Am avut nevoie de amatori pentru filmul nostru deoarece am vrut sa cream un mediu autentic. Textul era foarte precis si plin de provocari, nu puteam accepta nici o improvizatie. Toata lumea trebuie sa respecte exact ceea ce este scris, iar acest lucru e greu de facut pentru un actor amator. Pe de alta parte, dl Labuda ca si tigan joaca in mai multe scene, in care e vorba doar despre aspect, lumea interioara a personajului. Asta ar fi o sarcina foarte dificila pentru un amator.

Il stii pe Marek Epstein din facultate si de la sitcomul Redakce. Se spune ca este noua vedeta a scenariilor de film cehe. Ce face ca povestile sale sa fie interesante, noi?

 Ne-am cunoscut la o foarte importanta vizionare FAMU a unei creatii foarte „onorabile” a cuiva. Eram singurii oameni care rAdeau pe intuneric si dupa ce am fost dati afara din camera de vizionare ne-am hotarât sa scriem un scenariu impreuna. Apoi ne-am intâlnit la sitcomul Redakce, si intr-un final a venit oferta pentru Roming. Cred ca amandoi avem acelasi simt al umorului; ne intereseaza povesti similare. Ne place amândurora sa incalcam linia subtire dintre amuzant si serios si ne place sa emotionam publicul. Dar el nu se mai afla in ascensiune; deja straluceste in felul lui, si prin meritul lui. Zilele trecute mi-a trimis prin e-mail o reteta pentru brânza macerata. Din greseala, i-a trimis o copie si unui producator care l-a sunat pe Marek a doua zi si i-a spus ca era bine si ca ar trebui sa mai dezvolte putin pe acea tema si ca o vor accepta. Deja au obtinut o finantare pentru asta. Ei insfaca practic orice scrie el. Ma bucur ca eu am fost primul la rând.

Bolek Polivka se enerveaza foarte repede. A fost greu sa-l mentii in concordanta cu imaginatia ta?

 imi place sa lucrez cu actori care au esenta, energie, si ma straduiesc sa-i mentin ocupati cu un anumit lucru. Mai mult, desi acesta este rolul cel mai vulgar jucat vreodata in istoria filmului ceh, Bolek si cu mine ne-am inteles de la bun inceput ca nu vrem sa auzim cuvinte vulgare. Am vrut o muzica verbala tipica personajului Stano. Cred ca in cele din urma a mers destul de bine.

Exista un contrast intentionat, atât fizic cât si psihic, intre Bolek Polivka si Marian Labuda. Care a fost relatia lor in afara cadrului de filmat?

 Se tachinau mai mereu si ii distrau pe membrii echipei de filmare. Câteodata nu stiam daca erau seriosi sau nu. E adevarat ca personajele lor sunt construite in jurul unui contrast. Roman nu e un tigan tipic. El e calm, gânditor. Dimpotriva, Bolek este temperamental. Iar uneori e foarte confuz, si de aceea fuge intr-o comunitate, la fel de atipica si salbatica precum el. in partea de fantezie, trei actori români au roluri destul de mari.

Cum comunica un regizor cu actorii prin intermediul unui translator?

 Minunat. incerc foarte tare sa descriu cum a ajuns personajul in acea situatie, iar translatorul traduce totul printr-o singura propozitie. imi place sa lucrez cu actorii intr-o maniera oarecum intima, in sensul ca ii mentin departe de aspectele tehnice si doar le soptesc una-alta, undeva intr-un colt. Aici, a fost mai greu lucrul cu straini pentru ca translatorul patrunde in acea intimitate.

 Roming seamana putin cu un film de actiune de la Hollywood filmat intr-un mediu ceh – explozii, incendii, cascadorii, etc....

 „Un film de actiune de la Hollywood filmat in mediu ceh” e putin cam mult spus, dar noua ne-a placut tare mult. Toata lumea a reusit sa faca ceea ce era nevoie sa faca. Treptat, actorii si cascadorii au incetat sa mai faca ceea ce le ceream. Aveam sarituri, caderi, incendii. Timp de opt minute actiunea se desfasoara in ceata. Cu siguranta a fost una dintre cele mai proaste idei ale mele si ar fi trebuit sa renunt la ea. S-a mers pâna intr-acolo incât unele dintre cascadorii au trebuit sa fie facute de producatorul nostru.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells