« Înapoi la pagina festivalului

Robert Pattinson, actorul de carton

de Gloria Sauciuc in 30 Mai 2012
Robert Pattinson, actorul de carton

Cosmopolis, în regia lui David Cronenberg, un road movie atipic, în care liniaritatea scenariului şi lipsa de articulaţii dramaturgice dinamizante molipsesc protagonistul, e cel mai recent film al lui Robert Pattinson, şi poate ultima lui carte în încercarea de a-şi dovedi talentul actoricesc.

Filmul a fost printre ultimele producţii proiectate la Cannes, în cadrul competiţiei pentru Palme d'Or. Selectarea filmului la Cannes a fost o premisa fericită pentru Pattinson. Care, iată, părea că poate să fie şi actorul cu palmares festivalier, după evoluţia sa de la sex simbolul adolescentelor, spre filme americane mediocre (Remember Me, Water for Elephants) ori producţii europene fără ecou (Bel Ami).

Dar Eric Packer pe care îl construieşte Pattinson în filmul Cosmopolis e o madlenă proustiană otrăvită. Ne aminteşte fără echivoc de vampirul Edward Cullen. Cu o extremă bunăvoinţă ai putea considera că cele două personaje se aseamănă. La fel de aton, cu mimică îngheţată, cu replici spuse egal, robotic. Pattinson însuşi nota în caietul de presă distribuit jurnaliştilor la Cannes: "A fost dificil să joc un personaj care nu suferă o evoluţie evidentă, şi care nici evoluează previzibil. Sau dacă o face, e o evoluţie stranie, probabil nu una obişnuită. Însă David (Cronenberg, regizorul - n.red) a reuşit să o ţină sub control".

David Cronenberg a încercat (fără să reuşească) să ecranizeze un roman clasificat ca ne-ecranizabil. După filme precum Naked Feast, inspirat de William S. Burroughs, şi Crash, după J.G. Ballard, Cosmopolis este inspirat din romanul omonim al lui Don DeLillo, o profeţie sumbră asupra viitorului omenirii.

Întrebat ce anume l-a convins că romanul lui DonDeLillo poate fi ecranizat, Cronenberg a spus "dialogurile surprinzătoare, pentru care DeLillo este faimos, şi care în Cosmopolis sunt reuşite în mod special. Unele porţiuni de dialog sunt strălucite, considerate fiind a la Harold Pinter (dramaturg cunoscut pentru virtuozitatea dialogurilor), dar la fel de bine le-am putea numi "dialoguri a la DeLillo: ţinând cont că a scris romane, şi nu piese de teatru, opera lui arată o expresivitate excepţională". Dar tocmai aceste dialoguri, rostite în spaţiul claustroofob al unei limuzine (fie ea şi de lux) fac rău filmului.

Vija Kinski, un teoretician din echipa lui Eric Packer (în film, Samantha Morton), îi explică şefului ei că protestatarii sunt rezultatul capitalismului şi a speculei financiare, şi sunt o parte necesară care echilibrează sistemul, ajutând Wall Street-ul să se adapteze unui nou context. Dar o face pe parcursul a aproape zece minute, în termeni destul de tehnici, încât spectatorul va fi decuplat.

Interiorul limuzinei, metaforă a minţii lui Packer

Atât cartea cât şi filmul se petrec la New York, dar contextul este uşor diferit: cartea dă o localizare geografică precisă, în timp ce filmul este mai abstract. În roman, Eric Packer traversează cu limuzina Manhattan-ul de la est la vest, de-a lungul străzii 47. Totuşi, multe din reperele din carte în film nu mai există, aşa că New York-ul din film devine din real, imaginar, chiar dacă acţiunea este plasată la New York. Realitatea imediată din jur nu e prezentă: sugestia lui Cronenberg e că ne aflăm, de fapt, în mintea lui Eric Packer, iar el nu înţelege cu adevărat nici oraşul, nici pe oamenii din jur.

O lume într-o cameră. Înăuntrul limuzinii "proustiene"

DeLillo face referire la Marcel Proust în romanul său, iar în film interiorul maşinii şi faptul că 90% din acţiune se desfăşoară în acest mediu trimite la Proust, care traia în recluziune. Cronenberg notează că a vrut ca în maşină să fie ca un fel de tron pe care stă Packer, un simbol al puterii, care creează o senzaţie de putere şi autoritate, precum aceea dintre stăpân şi invitaţi, sau supuşi. "Aşa că multe elemente scenografice vin din carte, precum pardoseala de marmură", notează regizorul. Interiorul maşinii devine, astfel, o lume în sine. Întrebat cum a ales locul de filmare, Cronenberg spune că a combinat elemente new-yorkeze cu decorurile din Toronto, unde a filmat secvenţele de interior. Iar ceea ce se vede prin geamurile maşinii sunt retroproiecţii, maşina nu e doar un obiect fizic, ci şi un spaţiu mental.

Legat de faptul că au trecut zece ani de la roman la ecranizare, Cronenberg nu vede în asta o problemă, "deoarece cartea a fost surprinzător de profetică. Chiar în timpul filmărilor, s-au petrecut lucruri anticipate în carte: Rupert Murdoch a fost stropit cu frişcă, a apărut mişcarea 'Occupy Wall Street'. Nu ştiu dacă DeLillo a jucat la bursă, însă ar fi trebuit: a fost un adevărat vizionar, care a anticipat întorsătura lucrurilor... cartea a fost o profeţie a ceea ce a devenit realitate".

Cronenberg concluzionează: "Banii din întreaga lume au luat un curs pe care DeLillo l-a anticipat, iar mulţi oameni au făcut exact ca Eric Packer. Iar referinţa la Marx nu e una întâmplătoare, acesta scriind 'Manifestul comunist' în 1848, anticipând o expansiune necontrolată a societăţii capitaliste, expansiune care nu va mai ţine pasul cu oamenii. Şi exact despre asta e filmul: mă întreb ce ar fi crezut despre el Karl Marx".

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 30 mai 2012 13:45
Robert Pattinson? Actor ? Ha ha ha ha ha ha ce gluma buna.:))))))))))
legolas05 pe 30 mai 2012 13:49
asa este
Andrei.L pe 30 mai 2012 21:36
Sau in rolul secundar din Harry Potter.
myreila pe 30 mai 2012 15:14
Nu stiu de ce cititi numai ce este nefavorabil pentru Robert ! M-am saturat sa citesc numai ce scrieti fara sa cititi toate criticile despre prestatia lui in film ! Rolul este extrem de dificil iar subiectul delicat ! De fapt mai toate cartile lui Don Dellilo nu sunt pentru publicul larg iar depre Cronenberg ce sa mai vorbim ! In carte nu este vorba despre fata lui ....judecati totul dupa estetica ...dupa succesul lui cu Twilight !Eu as intreba cati dintre voi refuzati rolul lui din Twilight ! Se face atata valva despre Mungiu si despre filmele lui ! Dar subiectele lui au actiuni trecute din anii comunismului !Ganditi-va ca Don Dellilo a scris cartea in 2000 cind nu se stia despre prabusirea bursei ...Totul este mult mai complex decat pare la suprafata ! mai cititi si alte pareri...nu numai cele rele...multi nici nu au inteles nimic din film !!!!!
patty1phapha pe 30 mai 2012 15:31
Aici ai dreptate! Multi il deteste pe Robert din cauza seriei Twilight! Sunt sigura ca putini inteleg rolurile sale.. chiar daca a jucat in Twilight asta nu inseamna ca nu este un actor bun:) Sunt de acord cu tine!
blasteradu pe 31 mai 2013 11:44
pai daca rolul este dificil si subiectul este delicat...si n-a reusit sa faca fata provocarii...asta denota ca e un ....ACTOR DE CARTON!
Faenor pe 30 mai 2012 16:33
Parerile sunt foarte impartite, Gloria. Daca compari cronicile din Variety si Hollywood Reporter sunt diametral opuse in ceea ce priveste prestatia lui Pattinson. Banuiesc ca la fel ca mine ai vazut si tu filmul personal si ca acolo unde eu si altii am observat o expresivitate nuantata tu nu ai vazut nimic, din nou la fel ca numerosi alti critici de film. Din punctul meu de vedere Cosmopolis (alaturi de Remember Me de acum cativa ani) sunt filmele in care Pattinson arata ca este un actor adevarat si nu doar un teen icon.
Eufimia pe 30 mai 2012 16:34
Ma alatur si eu. E exasperant cum in aproape fiecare articol (daca nu cumva chiar toate), Robert este prezentat intr-un mod foarte nefavorabil. Si indiferent de tema, articolele mereu poarta amprenta Twilight. Indiferent de cum considera fiecare c-a jucat acolo, aici nu mai e vorba de asta, ci de evolutie, iar in cazul de fata, de Cosmopolis. N-ar trebui ca orice sa se compare la fiecare pas cu Twilight. Am citit cateva critici ale Cosmopolis si multe din ele sunt pozitive, ba chiar pline de entuziasm cu privire la prestatia lui Robert. Multe publicatii au acordat cel putin 3 stele din 5 pentru acest film. Cartea in sine este foarte complexa si limbajul dificil. Chiar si Cronenberg a spus ca nu este foarte usor de captat, de inteles ce trasmite actiunea, iar persoane care au vazut deja filmul au afirmat ca e foarte intrigant si ciudat, fiind nevoie de cel putin inca o vizionare. De asemenea, nu cred ca David l-ar fi ales pe Robert daca nu stia cat de talentat e. De foarte multe ori l-a laudat si a spus ca a fost persoana perfecta pt a-l intrepreta pe Eric. Si o ultima chestie: 'ultima carte in incercarea de a-si dovedi talentul"? Nu ca nu ar fi fost deja evident talentul lui pt multi, insa cred cu tarie ca cele 5 proiecte in care va fi implicat Robert, dintre care unul din nou alaturi de Cronenberg, nu mai au nevoie de vreo justificare in ceea ce priveste talentul sau.
iri_gh86 pe 30 mai 2012 18:28
nu pot sa ma uit la filme cu baiatul asta, chiar ca e de carton
Bumbilici pe 30 mai 2012 18:49
.Voi nu va luati de Robert , voi va luati de vampirul din Twilight pe care l-a jucat exact ca in carti.Chiar aveti impresia ca-i pasa ce zicem noi .Si-a luat banii calumea pe un film prost sau bun?.Da.Si-a luat.Restu nu-l mai intereseaza.Nimeni nu-l cunoaste ca om ..Nici nu ma astept sa-i fi placut unui baiat/barbat de el vreodata .E si normal . Iar fetele care nu-l suporta , nu-l suporta si gata. Gusturile nu se discuta.Fani sau nu suntem oameni diferiti.Iar pe site-ul asta jumate din toate injuraturile care exista aici sunt din cauza seriei Amurg:-s ..Voi stiti sa pomeniti numai de Twilight? M-am saturat de subiectul asta!Get a life!!
Develina pe 28 septembrie 2012 23:29
Unul dintre cele mai bune comment-uri pe care le-am citit despre acest topic (Robert Pattinson/Twilight samd)!
Develina pe 28 septembrie 2012 23:30
Si aici ma refer la cel al lui Bart_Simpson :)
m.airinei pe 31 mai 2012 07:08
Eu nu am vazut inca Cosmopolis, dar un alt film in care a fost desfiintat - Bel Ami- e chiar foarte bun. Am fost citit ca Pattinson nu reuseste deloc in rolul Georges Duroy si cand am vizionat filmul eram pregatita sa fiu dezamagiata. Ei bine, Pattinson a fost realmente eroul lui Maupassant. L-a interpretat chiar foarte bine, mult mai bine decat, poate, alti actori mai talentati. Cinemagia de multe ori desfiinteaza filme care sunt foarte bune si lauda altele care sunt de foarte proasta calitate. Cat despre talentul lui Pattinson, doar timpul ne va lamuri. Daca va rezista mult de acum inainte, este un actor talenta, daca se va pierde..... asta e.
Ce am remarcat totusi la el este modestia si autoironia. Atunci cand a pozat la Cannes, a fost singurul la care am simtit ca se simtea nelalocul sau. Eu cred ca acest baiat isi stie destul de bine propria valoare. Nu l-am vazut niciodata dandu-se mare sau facand vreun exces. E destul de serios in munca sa cat sa reziste cu brio.

grigmarius pe 31 mai 2012 11:50
intr-adevar in general suntem satui, demult, de toate articolele astea proaste care fac referire intotdeauna la prestatia sa din Twilight, frate e un personaj pe care l-a avut de jucat si gata, ca l-a jucat bine sau prost e parerea fiecaruia in parte, nu mai conteaza, acesta e un film pe care nu ai cum sa-l compari cu oricare dintre Water for elephants, Remember me ori Bel-Ami ori Cosmopolis, dintre care ultimile doua chiar nu sunt pt orisicine, avand din start un subiect complex, personajul traieste o drama la care daca nu relationezi, daca nu te regasesti nu poti spune ca joaca prost, depinde de ce a trait fiecare om si cum vede el personajul, oricum chiar daca trebuie vazut a doua oara filmul, tot intelegi despre ce e vorba si poate intelegi si viziunea regizorului, dar trebuie sa ai si o baza ori pur si simplu intuitie pur si simplu sa-ti placa, iar in cazul in care nu esti vreun mare critic de film sau vreun maniac cinefil-enciclopedie pune mana si citeste si cartea, valabil in general pt orice ecranizare ca si pt o piesa de teatru, o sa ai de o mie de ori mai multe sanse sa intelegi.
xerses pe 31 mai 2012 12:39
Nu ar trebuie puse astfel de etichete....
AeroX pe 1 iunie 2012 15:35
Chiar ca nu...dar asta e lumea...
alex_il_fenomeno pe 18 iunie 2012 14:03
sa vedem totusi ce este si de capul acestui film .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells