Relevanța Globurilor de Aur, readusă în discuție de acuzele că organizația care le decernează e „un cartel”

de Marina Florea în 26 Nov 2020
Plângerea ziaristei atrage atenția asupra unor manevre de culise și trezește semnale de alarmă

Jurnalista Kjersti Flaa susține că HFPA (Hollywood Foreign Press Association), organizația sub egida căreia se desfășoară premiile Globul de Aur, este „un cartel care monopolizează oportunitățile jurnaliștilor străini de film”, scrie The Hollywood Reporter.

Deși cazul s-ar putea să nu fie complet soluționat deocamdată, totuși - în primă instanță - un judecător federal american a respins, marți, plângerea jurnalistei norvegiene de film Kjersti Flaa la adresa HFPA.

Flaa, care locuiește la Los Angeles, este supărată pe faptul că i s-a refuzat statutul de membru, considerând că organizația și cei 87 de membri reprezintă un „cartel” care monopolizează dreptul jurnaliștilor de a participa la evenimentele din branșă și de a lua interviuri starurilor, mergând pâna la a-i exclude pe unii jurnaliști străini. Plângerea ziaristei atrage atenția asupra unor manevre de culise și trezește semnale de alarmă, inclusiv în ceea ce privește anumite acorduri de non-concurență, scrie publicația The Hollywwod Reporter.

Citația a ridicat două categorii de plângeri. Prima dintre ele a fost dacă decizia HFPA de a-i respinge cererea a fost luată printr-o procedură corectă.

Judecătorul Stanley Blumenfeld a respins plângerea deoarece criteriul unei proceduri corecte se aplică numai unei organizații care funcționează similar cu instituțiile publice și aici Flaa nu poate demonstra că HFPA ar fi o instituție publică care i-ar fi anulat dreptul de a practica profesiunea, cel puțin nu în felul în care sindicatele controlează locurile de muncă sau organizațiile profesionale acordă dreptul diverșilor specialiști de a profesa, ori a unui asigurator de sănătate care are puterea de interzice dreptul de practică a unui medic. Judecătorul vede aici un precedent într-un caz în care petentul dăduse în judecată producătorii filmului Crash (câștigător de Oscar) cu privire la genericul filmului. Așa cum instanța a remarcat: „Este cu siguranță adevărat că publicul este interesat în industria filmului. Totuși, nu se poate spune că organizațiile din domeniu, precum cea reclamată, ar fi instituții publice”.

Judecătorul Blumenfeld a tras concluzia că Flaa nu a adus suficiente dovezi că excluderea ei din HFPA ar fi împiedicat-o să lucreze ca  jurnalist de film. Faptul că aceasta lucrează deja pentru diverse publicații a fost argumentul instanței.

Cât privește cea de-a doua plângere, aceea care ține de legile antitrust, jurnalista norvegiană a fost de asemenea respinsă de instanță, însă asta nu înseamnă că nu are încă o șansă. Blumenfeld scrie în raportul său că jurnalista nu a reușit să indice piețele delimitate geografic și produsele care să justifice punctul de vedere.

„Reclamanta definește piața drept ”știri din domeniul divertismentului” notează judecătorul. „Această descriere este ambiguă, deoarece nu reușește să indice tipul, sursa, ori mediul relevant de știri din domeniul entertainment-ului. De asemenea, nu reușește să afirme clar ce înseamnă ”știri din domeniul divertismentului”, dacă se limitează la filme sau la programe TV, sau dacă se referă și alte forme de activități (sporturi, muzică, literatură sau calătorii).

Blumenfeld a adăugat mai târziu că Flaa ar fi încercat să rezolve aceste deficiențe cu un răspuns scurt în care declara că piața la care se referă este jurnalismul de film. Totuși, judecătorul nu permite ca plângerea să fie completată astfel.

Oricare ar fi răspunsul instanței, reclamația jurnalistei norvegiene atrage atenția asupra unor practici ale Hollywood Foreign Press Association și readuce în discuție un subiect controversat - anume relevanța Globurilor de Aur.

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells