Razboi, violuri, bijuterii si propaganda

de Stefan Dobroiu în 1 Sep 2007
Razboi, violuri, bijuterii si propaganda

Ieri a fost ziua razboiului la Venetia, cu trei filme sub semnul lui Marte. In the Valley of Elah al lui Paul Haggis (trei Oscaruri anul trecut pentru Crash) a fost cel mai asteptat, desi la Regarded al lui Brian de Palma se formase o coada interminabila cu o ora inainte de a incepe filmul. Din pacate, dezamagirea a fost mare.

In the Valley of Elah e un film bun, cu actori straluciti si interpretari convingatoare, dar al carui subiect sufera de o boala grava: banalitatea. Incercare de a trage un semnal de alarma cu privire la soarta soldatilor combatanti in Irak si intorsi in patrie, filmul lui Haggis prezinta investigatia unui veteran de razboi (Tommy Lee Jones, excelent), al carui fiu este ucis la cateva zile dupa intoarcerea in Irak. Jones, ajutat de o Charlize Theron foarte buna in rolul unei politiste, face tot posibilul sa dea de urma fiului, ajungand sa descopere cateva adevaruri incomode. La final, mesajul ni se arunca in fata cat se poate de plat: "baieti, avem o problema!", ne spune Haggis, cu ajutorul unui simbol (steagul national rasturnat, fluturand in bataia vantului). Baieti, rezolvati-o, n-am putut sa nu ma gandesc aproape regretand cele doua ore petrecute in PalaLido.

La Haggis aproape am regretat, iar la De Palma am regretat de-a binelea. Ce oroare! Cata propaganda! Oare cat de prosti isi crede regizorul conationalii de trebuie sa le prezinte criza din Irak atat de lipsit de subtilitate si atat de demonstrativ? Fals documentar (un soldat filmeaza declaratiile colegilor sai de pluton), cu insertii de false reportaje ale televiziunilor internationale si false inregistrari ale camerelor de supraveghere din unitatea militara americana in care are loc actiunea, Redacted (cuvantul inseamna a edita, a cenzura) prezinta contextul unui infiorator abuz al armatei americane: violul unei fete de 15 ani si uciderea familiei ei de catre un grup de soldati. De o duritate extrema, doar ni se lasa impresia ca totul se intampla pe bune, filmul prezinta si decapitarea unui soldat de catre o celula de rezistenta irakiana. Mesajul? "Ne-am dus peste ei, deci meritam sa ne-o traga!" Daca despre Michael Moore se spune ca nu face documentar, ci doar se joaca de-a parerile, despre Brian De Palma nu pot spune decat ca nu face nimic in acest film. Jucat prost, cu "propaganda" scris cu majuscule pe fiecare cadru, cu un final relativ emotionant (colaj de fotografii, de aceasta data reale, cu victimele irakiene ale razboiului) stricat in schimb de un E lucevan le stelle asurzitor si martial, Redacted ar trebuie sa fie foarte bine editat pentru a deveni un film bun. De fapt nu, ar trebui refacut de la capat. Si nu de Brian De Palma.

In alta cheie, mai interesant, dar nici pe departe un film de neuitat, Sleuth-ul lui Kenneth Branagh ne scoate din Irak si ne aduce intr-un elaborat conac din secolul 18, unde conflictul nu are loc intre doua natiuni, ci intre doi barbati. Michael Caine si Jude Law interpreteaza excelent (cu scapari spre isterie ale lui Law) acest thriller conversational, unde totul se bazeaza pe rafale de replici inteligente. Inspirat din piesa de teatru si nu din filmul cu acelasi nume din 1972 (cel putin asa zice Branagh), Sleuth rateaza din cauza turnurii gay prin care acelasi Branagh a vrut sa se asigure ca nu face doar un remake. Ei bine, Sleuth este doar un remake, iar originalul cu Lawrence Olivier si acelasi Michael Caine in rolurile principale mi s-a parut mai bun. Dar filmul lui Branagh trebuie neaparat vazut pentru socanta imagine a lui Michael Caine impodobit cu un frumos set de bijuterii Bvlgari. Scena era tragica, dar a amuzat la culme.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells