Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF 2011 inaugurează, cu ocazia celei de-a doua ediţii, trei parteneriate unice în România, cu trei dintre cele mai importante festivaluri internaţionale din sfera cinema-ului de avangardă şi a artelor vizuale: Quinzaine des Realisateurs - secţiune a Festivalului de Film de la Cannes, al cărei centru de interes îl reprezintă tendinţele radical inovatoare din cinematografia contemporană, legendarul Festival de Film de la Oberhausen, şi cel mai vechi şi renumit festival de scurtmetraj din ţările nordice, Festivalul de Scurtmetraj de la Tampere. Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 îşi aşteaptă publicul cinefil la Cinema Scala in perioada 17-20 Noiembrie 2011.
Dintre titlurile de referinţă ale Programului Special Oberhausen vor fi proiectate la Scala:
Untitled, câştigător al Marelui Premiu si al Premiului Juriului la Oberhausen 2011, reprezintă cea mai recentă creaţie a artistului vizual Neil Beloufa care, la fel ca în al sau „documentar etnologic science -fiction”, Kempinski (prezentat in competitia BIEFF 2010), ne spulberă aşteptările privind realitatea şi ficţiunea, într-un proces necesar şi aproape natural. Beloufa crează propria lui realitate simulată, virtuală şi reală în egală măsură. În Untitled, atât decorurile cât şi discursurile personajelor sunt flagrant de false. Unde anume se ascund adevărul şi veridicitatea in spatele mizanscenei, poveştilor şi filmării?
O combinaţie reuşită de dans, poezie, muzică şi documentar, Atrophy este câştigătorul Premiului Juriului Ecumenic la Oberhausen 2011 şi al Premiului Publicului la Tri-Continental Film Festival. Imaginea, poezia, vocea şi muzica se împletesc pentru a compune un scurtmetraj contemplativ despre rememorarea persistentă a tinereţii, despre pierderea spontaneităţii şi teama de maturizare. Utilizând dansul ca metaforă, filmul e o compoziţie vizuală ce reflectă asupra efectului rigidizant pe care maturi- zarea îl poate avea asupra libertăţii de exprimare a adevăratului eu.
Un alt titlu premiat la Oberhausen si prezentat in premiera in Romania la BIEFF 2011 este I'm Not the Enemy, al artistul vizual german Bjørn Melhus, castigator al Menţiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2011. „Acasă” înseamnă confort, siguranţă şi linişte. În lumea unui veteran de război suferind de sindrom post-traumatic, aceste noţiuni sunt distorsionate şi generatoare de anxietate. „Acasă” devine un mediu ostil, iar cei din familie sunt purtători ai demonilor împotriva cărora veteranul trebuie să lupte. Juriul Ober- hausen 2011 si-a motivat astfel decizia: “Dorim să atragem atenţia asupra lucrărilor cinematografice semnate de artişti vizuali. Bjørn Melhus îşi însuşeşte o listă de filme americane despre veteranii războiului din Vietnam şi transferă totul într-un spaţiu german. Extrăgând replicile din contextul lor original, efectului de alienare al lui I'm Not the Enemy ne face conştienţi de fisurile din suprafaţa societăţii.”
Everybody's Nuts, regizat de Fabian Vasquez Euresti şi prezentat la Oberhausen, Vienalle, Los Angeles sau Full Frame Documentary Film Festival, este un eseu despre nedreptate si o meditaţie amar-ironică despre un peisaj în care lăcomia corporatistă a pus două resurse naturale opuse– apa şi petrolul– într-o competiţie directă şi periculoasă. În timp ce imaginile filmate arată un peisaj scăldat în soare şi presărat cu ferme şi utilaje agricole – şi bungalow-ul modest unde trăiesc părinţii autorului – coloana sonoră relatează partea întunecată a poveştii familiei, acum bolnavă din cauză că trăieşte în mediul contaminat chiar de către compania la care tatăl e angajat.
Inventory, al celebrului regizor polonez de film documentar Pawel Lozinski, prezentat la Oberhau- sen 2011, Zagreb Dox, Jihlava, Lodz Camerimage, DocPoint Helsinki, Sao Paolo, Belgrad etc., e o metaforă despre memorie, identitate şi căutarea urmelor istoriei recente: pe o suprafaţă de 30 de hectare aflată în centrul oraşului, cercetătorii fac un inventar amănunţit. Pentru a putea reconstrui un oraş dispărut, sunt cercetate atent inscripţiile de pe monumentele funerare din marele Cimitir Evreiesc din Varşovia.
Kengere, realizat de Peter Tukei Muhumuza şi câştigător al Premiului pentru scurtmetraj la Oberhausen 2011, este un documentar animat stop motion experimental cu subiect politic. O excepţie remarcabilă în cinematografia africană, filmul e construit cu răbdare şi mânie abia reţinută, iar povestea e redată în mod inovativ prin intermediul unor marionete: în 1989, soldaţii au sechestrat 69 de oameni într-un vagon de tren, căruia i-au dat foc. Mai târziu, un biciclist se întoarce în sat, în căutarea unei casete pe care sunt înregistrate vocile victimelor. Autorul marturiseste: „Am relatat această întâmplare cu ajutorul marionetelor, pentru ca actorii cărora le-am propus să lucreze la proiect s-au temut de represaliile autorităţilor. Care este scopul nostru, al artiştilor? Acela de a ilustra sau de a pune în discuţie chestiuni care ne afectează şi pe care politicienii şi autorităţile se feresc să le abordeze.”
Unul dintre cele mai vechi festivaluri de film din lume, aflat la a 58-a editie, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj Oberhausen este unul dintre punctele majore de confluenţă pe plan international pentru filmul de scurtmetraj şi arta vizuală, unic prin diversitatea formelor şi genurilor pe care le aduce în faţa publicului, şi recunoscut mai ales pentru accentul pe care îl pune pe experiment. În decursul a mai mult de cinci decade, şi-au prezentat creaţiile la Oberhausen numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Ackerman, George Lucas etc. Festivalul de la Oberhausen a scris istorie cinematografica, fiind locul de nastere al legendarului Manifest de la Oberhausen, ce a marcat aparitia celebrului Nou Val German, reprezentat de cineasti precum Herzog, Wenders, Fassbinder, Schlondorff, Kluge.
Pe lângă secţiunile competitive, Oberhausen-ul este recunoscut pentru programele sale tematice, pentru impresionanta sa videotecă, pentru departamentul de distribuţie de scurtmetraje necomerciale şi pentru o arhivă unică de profil, colectată de-a lungul celor peste cincizeci de ani de existenţă. Festivalul de la Oberhausen va fi prezent la BIEFF 2011 atat prin programul special, cat si prin parti- ciparea doamnei Hilke Doering, personalitate marcantă in lumea cinematografiei şi membru al Juriului BIEFF 2011. De mai bine de 15 ani in echipa festivalului, Hilke Doering este in prezent Directorul Competitiei Internationale Oberhausen si curator de programe speciale.
Părerea ta
Spune-ţi părerea