Fapt real: Charlie Chaplin, răpit din cimitir
În urmă cu exact 38 de ani, fix în ziua de Crăciun a lui 1977, actorul Charlie Chaplin se stinge din viață într-un orășel din Elveția. Familia Chaplin locuiește aici din 1952, de când autoritățile americane refuză să-i mai permită intrarea în țară pe fondul suspiciunilor că ar fi un simpatizant al comuniștilor. La trei luni după înmormântare, mormântul este profanat, iar sicriul dispare fără urmă. Autoritățile elvețiene încep imediat o anchetă. Între timp, văduva Oona O'Neill Chaplin este contactată prin telefon de către răpitori: i se cer 600.000 $ drept răscumpărare. Oona refuză în mod clar șantajul, spunând că până și soțului ei situația i s-ar fi părut de-a dreptul ridicolă. După cinci săptămâni de investigații - care include interceptări telefonice și supravegherea a circa 200 de cabine telefonice din regiune - hoții sunt prinși. Un polonez și un bulgar. Ei recunosc că au mari probleme financiare și că ideea le-a venit uitându-se la televizor. Primul este condamnat la patru ani și jumătate de muncă silnică, al doilea, la un an și jumătate de închisoare cu suspendare.
Ideea din spatele filmului
Ideea filmului i-a venit lui Xavier Beauvois într-o zi când se uita de-acasă, împreună cu soția, la un DVD cu Limelight, film realizat de Chaplin în 1952. „Chiar dacă toți îl știm pe Chaplin, mereu avem surpriza de a descoperi în filmele sale o mulțime de idei noi. Când a început el, filmele durau două minute. Chaplin a fost primul care chiar a explorat posibilitățile cinema-ului. De aceea, am ținut să includ în filmul meu imaginea sa cu un târnăcop în timp ce sapă la fundația pentru studioul Associated Artists. Același târnăcop cu care, mulți ani mai târziu, cei doi protagoniști din filmul meu îi dezgroapă sicriul”. Prima oară când a auzit de acest caz mai puțin neobișnuit, Xavier Beauvois a crezut că e o glumă. Apoi, după o minimă documentare pe internet i s-a confirmat că răpirea era reală. „Așa am aflat că au fost doi emigranți”, povestește regizorul într-un interviu, „un polonez și un bulgar”…
Procurorul i-a numit chiar așa, charlots (clovni, măscărici, din limba franceză - n.red.). Atunci mi-am zis: uite asta ar fi de film!” Ulterior, regizorul a luat legătura cu poliția elvețiană. I s-a spus că nu îi pot oferi nici o informație fără acordul familiei Chaplin. Așa că Xavier Beauvois i-a contactat pe membrii familiei. Răspunsul a fost prompt și favorabil, fără a i se impune vreo condiție. „Cu siguranță că succesul pe care l-am avut între timp cu Des hommes et des dieux a făcut ca lucrurile să meargă mai ușor”, crede regizorul francez. „Am obținut acces la arhive și am reușit să parcurg toată corespondența de la acea vreme dintre Oona Chaplin și răpitori. A vizitat chiar și locul în care sicriul furat al lui Charlot a fost îngropat o perioadă”.
Sinopsis
Pe malurile lacului Geneva există un mic oraş elveţian, Vevey. Este finele anilor ‘70. La ieşirea din închisoare, Eddy - un belgian în vârstă de 40 de ani, de meserie escroc - este aşteptat de amicul său, Osman. Cei doi fac un pact: Eddy va putea locui la Osman, în schimb, va trebui să aibe grijă de fiica sa în vârstă de 7 ani, în timp ce mama ei se află internată în spital. Este Crăciunul, dar sărăcia în care se zbat toţi îl face pe Eddy să fie mai înverşunat decât era. Într-o zi, la televizor se anunţă moartea lui Charlie Chaplin împreună cu vestea averii sale fabuloase. Lui Eddy îi vine o idee trăznită: ce-ar fi dacă ei ar fura corpul marelui actor şi ar cere apoi răscumpărare familiei? Inspirat din fapte reale, filmul brodează pe marginea conceptului îndrăzneţ de resuscitare a lui Chaplin. Un Chaplin al cărui suflet începe să îi posede pe cei doi inadaptaţi, până când aventura lor devine o poveste demnă de însuşi marele Charlie Chaplin.
Preţul gloriei (La rançon de la gloire/The Price of Fame) este adus în România de Independenţa Film, casă de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase. Independenţa Film a distribuit pelicule ca: Dheepan (r. Jacques Audiard) - Palme d’Or 2015, Mommy (r. Xavier Dolan), Deux jours, une nuit (r. Fraţii Dardenne), La grande bellezza (r. Paolo Sorrentino), Nymphomaniac (r. Lars von Trier), La Vie d'Adèle (r. Abdellatif Kechiche), The Hunt (r. Thomas Vinterberg), Amour (r. Michael Haneke), Trainspotting (r. Danny Boyle), Amélie (r. Jean-Pierre Jeunet), Melancholia (r. Lars von Trier), Todo sobre mi madre (r. Pedro Almodóvar), In The Mood for Love (r. Wong Kar Wai), Vicky Cristina Barcelona (r. Woody Allen), Dogville (r. Lars von Trier) etc.