Presa de la Berlin despre horror-ul Shelley: ecranul este acaparat de Cosmina Stratan

de Gloria Sauciuc în 18 Feb 2016
Cosmina Stratan este mamă surogat într-un film selectat în programul Panorama al Berlinalei

„O temă recurentă în acest an este complexitatea maternităţii: dorința de a avea copii și până unde va merge o mamă pentru a-şi proteja copilul. Acesta a fost abordată în excelentul film al Annei Zohra Berrached „24 Wochen/24 weeks” (Ursul de Argint pentru Julia Jentsch), melodramaticul „San Fu Tian/Dog Days” al lui Jordan Schiele, poeticul „Tempestad” al lui Tatiana Huezo și chiar atinsă în „Midnight Special”, vânătoarea SF a lui Jeff Nichols. „Shelley’ și „The Ones Below” au abordat această temă în 2016 prin lentila de suspans a genului horror ... cu rezultate diametral opuse”, scrie criticul David Mouriquand pe Berlinale Blog, parte a publicației online www.exberliner.com.

În „Shelley”, Louise (Ellen Dorrit Petersen) şi Kasper (Peter Christofferson) sunt un cuplu danez care trăieşte în izolare aproape totală în mijlocul pădurii, lângă un lac pierdut în ceaţă. Ei se ascund de lumea modernă: fără electricitate, fără tehnologie... şi fără carne. Ea visează să devină mamă, dar tot pierde sarcinile. Sosirea unei românce, Elena (Cosmina Stratan), ar putea fi răspunsul la rugăciunile lor disperate. Fără bani şi cu gândul la propriul copil lăsat în România cu părinții ei, Elena este de acord să devină mamă surogat. Cu toate acestea, pe măsură ce sarcina dureroasă progresează, creşte sentimentul ei că ceva nu este în regulă cu copilul...

„Shelley” o bijuterie de atmosferă a horrorului psihologic, scrie presa străină...

De la deschiderea sa gotică la sosirea Elenei, „Shelley” pare să bifeze o mulțime de tropi ai genului și ultimul lucru la care te-ai aștepta este ca așteptările să-ţi fie răsturnate. Scenariul lui Ali Abbasi și Maren Louise Kaehne (un nume cu care fanii serialelor „Borgen” şi „The Bridge” sunt familiari), „Shelley” aminteşte de „Rosemary’s Baby”  și „Profeţia”, dar sare peste ipoteze din poveştile tematice despre părinţi și atitudinea privilegiată a europenilor față de imigranți.

Debutantul Abbasi regizează cu flerul unui profesionist și este în mod clar experimentat în a arunca o provocare sau două. De asemenea, el înțelege clar că este întotdeauna mai înspăimântător să nu dezvălui prea mult, să rămână cumpătat când vine vorba de efecte stridente și să favorizeze inflația de tensiune în orice moment. Arta lui se completează cu cea a lui Nadim Carlsen și Sturla Brandth Grøvlen: imaginile lor surprind sentimentul rece de claustrofobie al peisajului uluitor, ceea ce face „Shelley” o bijuterie de atmosferă a horrorului psihologic.

Despre Cosmina Stratan: „O vei iubi la fiecare scenă, iar paranoia palpabilă se bazează foarte mult pe interpretarea ei"...

Când vine vorba de distribuţie, toţi sunt în formă maximă, dar ecranul este acaparat de Cosmina Stratan. Cunoscută pentru premiul de la Cannes (rolul din filmul „După dealuri” al lui Cristian Mungiu, ea reușește să transmită în mod credibil temerile trăite, până la punctul când devine de nerecunoscut pe masură ce sarcina îşi ia tirbutul. O vei iubi la fiecare scenă, iar paranoia palpabilă se bazează foarte mult pe interpretarea ei.

„Shelley” se clădeşte cu încredere pe pietre de hotar cinematografice și îşi modelează propria identitate. Însă „The One Below”, film din aceeași secțiune a festivalului de la Berlin nu reuşeşte.

Regizorul de teatru David Farr vine cu primul său film de lungmetraj și, pentru un om a cărui activitate scenaristică include unele dintre cele mai ambițioase sezoane ale serialului „Spooks”, te aştepţi  la câteva emoții puternice. Din păcate, povestea despre cum „în Londra, nu-ţi cunoşti niciodată vecinii”  vine de pe o miză similară cu ce din „Mâna care împinge leagănul”. Aceasta se concentrează pe modul în care o femeie însărcinată (Laura Birn) își pierde copilul; soțul ei (David Morrissey) acuză inițial de tragedie pe vecina ei însărcinată (Clémence Poésy) și pe soțul acesteia (Stephen Campbell Moore). Pe măsură ce timpul trece și copilul ei se naște, chinuita chinuit Poésy devine tot mai paranoică: sunt locatarii de la parter într-adevăr pe urmele ei și ale copilul ei sau este un caz consistent de depresie postpartum?

Poésy și Morrissey fac tot ce pot cu personajele lor într-o singură notă, dar nimic nu poate opri „The Ones Below” din scenariul său în stil Hitchcock. Spre deosebire de infinit mai sofisticatul „Shelley”, în filmul lui Farr, fiecare secvenţă narativă este telegrafiată. Momentele previzibile continuă să se adune, atât de multe încât vei începe să fii distras de alte goluri ale scenariului precum: Cum îşi permit acești oameni astfel de case în Londra?

Promisiunea unui mare final nebănuite care ar putea să răscumpere povestea și să justifice clișeele nu se materializează și rămâi cu impresia unui film care este atât de îndatorat cineaştilor anteriori, încât uită să stea pe propriile picioare. Se ajunge la punctul în care o întreagă răsturnare de situaţie este puternic inspirată de un detaliu infam din „Suspiciune” a lui Hitchcock şi ultima filmare a lui Polanski. Omagierea maeştrilor este un lucru bun, dar aici, sentimentul copleșitor de déjà-vu se învecinează cu plictiseala.

Prezența românească la Berlinală

„Shelley”, coproducție Danemarca-Suedia în regia lui Ali Abbasi, care o are ca protagonistă pe actrița română Cosmina Stratan, se numără printre cele 18 filme care concurează anul acesta la titlul de „cel mai bun film de debut”, recompensat cu un premiu în valoare de 50.000 de euro, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin ce a început pe 11 februarie.

Pentru acest premiu concurează filme din secțiunile Panorama, Forum, Generation sau Perspektive Deutsches Kino. „Shelley” a fost proiectat în premieră mondială în secțiunea Panorama.

Prezența românească la Berlinală este completată de lungmetrajul „Ilegitim”, în regia lui Adrian Sitaru, la secțiunea Forum, scurtmetrajul regizoarei Roxana Stroe „O noapte în Tokoriki” — la secțiunea Generation 14plus, de actrița Iulia Ciochină și scenarista Ruxandra Ghițescu în cadrul Berlinale Talents, de Răzvan Rădulescu, co-scenarist al producției germano-franco-mexicane „Soy Nero”, în regia lui Rafi Pitts, precum și de co-producția româno-germană „A Quiet Place”, în regia lui Ronny Dörfler, care îi are în distribuție pe Madalina Craiu, Oana Rusu, Șerban Pavlu, Maria Obretin și Andrei Ciopec. Pelicula a fost selectată în cadrul secțiunii Perspektive Deutsches Kino.

Exploreaza subiecte similare:

Cosmina Stratan, Shelley

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells