Pe messenger cu Adrian Sitaru

de Gloria Sauciuc în 7 Sep 2007
Pe messenger cu Adrian Sitaru

Intre Festivalul de la Sarajevo – unde a castigat Premiul pentru Cel mai bun scurt-metraj si cele de la Milano, Namur si Hamburg unde este selectionat tot cu "Valuri", Adrian Sitaru, detinatorul unui Leopard de Aur (sectiunea Leopards of Tomorrow) mai poate fi "prins" cu un "buzz" pe messenger...dar risti sa-l opresti din scrisul urmatorului sau lungmetraj. Iata mai jos o discutie mai putin formala despre regie si film cu Adrian Sitaru, unul dintre tinerii regizorii in care avem mare incredere, discutie pe care am ales sa o publicam in forma in care a avut loc.

 

 gloria: spune-mi in linii mari cate ceva despre copilaria ta; ziceai ca lungmetrajul la care lucrezi acum e usor autobiografic

 adrian: mai degraba e dintr-o experienta personala decat autobiografic; mama in spital cu problema, toata lumea in jurul ei cu bune si foarte bune intentii, eu sa ma dau peste cap sa-i fie bine.... si cu toate astea din cauza ignorantei, a excesului de zel, a unor detalii mici, de nuanta, in decizii pe care le iei, presat enorm si de pararile pritenilor/cunoscutilor... putea sa-i fie totul fatal tocmai din cauza mea, sau ma rog o parte din vina

 adrian: conteaza ca de cele mai multe ori facem rau fara sa ne dam macar seama

gloria: asta ar putea fi si tagline-ul lungmetrajului?

 adrian: da

gloria: de cand pasiunea pentru film?

adrian: cred ca de mic - una din cele mai mari pedepse date de mama - sa nu ma lase seara la film

adrian: apoi, pe la 20 de ani am ajuns la Timisoara si la cinemateca, unde am avut "revelatia"

gloria: deci la Timisoara ai inceput sa vezi cu adevarat multe filme

 adrian: da... si unde am fost student la fac. de Automatizari si Calculatoare; ca si majoritatea generatiei

 gloria: aveai un caiet de notite in care scriai?

 adrian: nu; inainte de film am cochetat cu muzica si credeam ca o sa ajung cantaret

 adrian: cantam la liceu in trupa la chitara, apoi am continuat diverse experimente in Blues si Jazz, la nivel de amator bineinteles

 adrian: dar am ajuns sa lucrez la ProTV DEVA

 adrian: mi-am luat o camera video (ai mei mi-au luat-o) si am facut primele filmulete singur (ajutat si de sculele de montaj de la PROTV DEVA)

 adrian: cu care am mers in vreo cateva festivaluri

 adrian: si pot spune ca domnul Aneste le-a remarcat si mi-a spus ca merita sa dau la MEDIA

adrian: asta dupa ce am avut 3 incercari nereusite la ATF cazute din prima proba

 gloria: si experienta "MEDIA" cum a fost? adica era necesar sa faci o fac. de film ca sa reusesti ca regizor?

 adrian: nu inveti cine stie ce in scoala, am fost si prima generatie, profesori de exceptie ii numeri pe degete; insa mediul in care stai e benefic

 adrian: am avut ocazia sa lucrez la filmul lui Gavras ca asistent (impreuna cu Radu Jude) de ex.; am invatat niste lucurui, daca nu de la profesori, de la colegi sau mediul in care eram/ studiourile pro

 gloria: cum vede un regizor lumea? oamenii de pe strada iti dau idei de personaje? un sarut in metrou te duce cu gandul la o secventa de film?

adrian: e grea intrebarea; cel mai corect cred ca pot sa-ti raspund ca o vede ca un psiholog, sau asa ma vad vazand-o; si poate si ca un etolog; adica incerc sa vad omul ca un animal, sa inteleg de ce face ceea ce face, cum interactioneaza cu semenii, religiozitate etc.

gloria: deci omul vazut ca materie bruta, prima?genuina?cum se combina asta cu religiozitatea?

 adrian: nu spun cuvinte "grele", vazut ca si animal fara nimic peiorativ, suntem cea mai desteapta specie de animal de pe terra, cam asa vad eu lucrurile si altii de fapt

 adrian: religiozitatea se combina cu faptul ca este doar un reflex arhaic de frica in fata universului si a misterului vietii si a mortii... ca sa zic ca din carti...

gloria: si in filmele de pana acum ce te-a inspirat in gasirea subiectului

 adrian: relatiile umane, alienarea sentimentelor/traditiilor, sindromuri comportamentale

 adrian: dragostea

 adrian: de orice tip

 adrian: om animal, parinteasca, iubiti

adrian: manipulare pozitiva/negativa

 adrian: prejudecati

gloria: se observa un lucru foarte atent cu actorii in filmele tale; cum faci castingul; cum obtii de la actori ce doresti? cum discutati despre rol?

 gloria: care-i "metoda" ta?

 adrian: despre ce filme vorbesti?

 gloria : pai cele doua pe care le-a vazut lumea: Valuri si Pescuit sportiv

 adrian: ma uit la actori la aceeasi scena pina ma hotaresc care e cel mai nimerit

adrian: si nu e usor, cred ca e cea mai grea parte

 adrian: l-am innebunit pe Titieni la scurt metraj cu probele

 adrian: pina n-am fost sigur ca e el am tot bajbait

 adrian: mie cel putin mi-e foarte dificil, pt. ca nu cred ca tine de talentul actorilor, ci de potriveala cu rolul - poate sa se fituiasca sau nu?! ma uit mult pe casetele de la casting si cer si parerea prietenilor

adrian: despre rol discut ca un "profesor" de psihologie despre un studiu de caz

gloria: personajul cum se construieste? iti propune actorul o interpretare sau ii ceri tu?

 adrian: incerc ca actorul sa-si gaseasca printre cunostinte personajul pe care il doresc eu, si atunci devine mai usor totul; daca actorul intelege care e personajul, doar trebuie sa-i "imite" comportamentul - la ce tin eu mult este cheia realista si sa nu iasa din logica psihologiei personajului, pt. ca nu-l va mai crede spectatorul

adrian: in rest e vorba de multa repetitie

adrian pt. a descoperi cum se joaca cel mai firesc anumite situatii

adrian: si cum suna cel mai natural anumite replici; replici chiar muncite de mine in multe drafturi devin necredibile in gura anumitor actori foarte buni pt. ca ei pur si simplu nu au mai folosit acea expresie sau fel de a spune ceva, si atunci schimbam...

adrian: alteori vin propuneri geniale de la actori si incerc sa pastrez ce e mai bun; n-am orgoliul de a spune si a face ce am scris EU in scenariu; pt. mine e foarte important ca filmul sa fie cel mai bun dintre noi toti (regizor, actor etc)

gloria: dupa toate "exercitiile" pe care le-ai facut la Pro tv Deva, la Media, dupa scurtele episoadele "sociale" de la “AcasaTv”  nu te-a speriat sa regizezi un lungmetraj?

adrian:... pai era totul pe banii mei;  ep. sociale le-am facut dupa PESCUIT

adrian: puteam sa-l arunc la gunoi daca nu-mi placea

adrian: mi-au tremurat genunchii pt. multe alte chestii de productie, ca nu-l pot termina de ex.

 adrian: exagerez cu totul pe banii mei

gloria: cat a costat Pescuit sportiv (primul lungmetraj)?

adrian: de niste bani cash e vroba, dar e o ecuatie in care s-au "aruncat" si actori benevoli si 2 firme ce m-au ajutat cu sculele; ca bani cash, neaparat necesari si care i-am pus din buzunar sunt in jur de 4000 de euro

adrian: insa un buget cu toate serviciile, comisioane, transpunere pe pelicula etc. este mult mai mare

gloria: si la Valuri cum s-a intamplat cu finantarea?

 adrian: CNC castigat in 2005 si sprijin de la McCann Erickson

 gloria: agentia de publicitate; am vazut ca ei sponsorizeaza proiecte de acest gen

 adrian: da;e "mana" lui Horea Murgu, producator la "VALURI"

gloria : dar scenariul de lungmetraj e gata ?

adrian: nici pe departe; de fapt e asa: eu am lucrat pe un alt lung metraj pina la problema mamei

adrian: la care am un prim draft

adrian: apoi am formulat aceasta al doilea sinopsis care le-a placut mai mult si producatorilor mei viitori si mie, ca e mai adevarat;

adrian:  si acum sunt in faza de scris treatment - etc

adrian: si ma cam tii tu din scris...

gloria: :(

adrian: glumesc

gloria : unde ai mai trimis filmele?de la ce festivaluri mai astepti raspuns?

 adrian: pai la mai multe scurtul

 adrian: “Pescuitul sportiv” l-am oprit din festivaluri - pina terminam cu trecerea pe pelicula; o sa-i facem si mici corectii de editare

 gloria : ce vesti mai ai legat de trecerea pe pelicula? de la ada solomon? cine finanteaza pana la urma?

 adrian: se va face intr-un fel sau altul in urmatoarele 2 luni pt. ca am gasit si interes in vanzarea filmului, deci... ; e greu de spus si e o intrebare de pus Adei

adrian: noi incercam sa gasim spijin si de la CNC

adrian: mai ales ca filmul are feedback-uri mai mult decat incurajatoare de la oameni de top de cinema din Europa

gloria: cine il cumpara?adica unde va fi distribuit?

 adrian: din nou cred ca e o intrebare pt. Ada, pt. ca n-as vrea sa fac greseli si sa spun prostii

 gloria: ok; atunci din nou despre tine: cum te descrii? cum te incadrezi ca stil?

 adrian: grea intrebare si nu stiu cum sa-ti raspund pt. ca e foarte greu sa vorbesti despre tine;

 gloria: pe mine m-ar ajuta

 gloria: eu, de exemplu sunt un stil baroc asa

 gloria: usor spre rococo

 adrian: ha ha ha

 gloria: si cateodata foarte clasica

 gloria: o personalitate contradictorie, ce naiba

 adrian: pot spune ca eu sunt foarte aseazat, calm, usor extremist

gloria : extremismul asta cum il simti ca se reflecta in film?

 adrian: pai ca incerc sa nu plictisesc si cred ca nu plictisesc filmele mele chiar daca nu se prea intampla nimic in unele scene

adrian: pt. ca dupa ce-mi aleg un fel de a filma, merg pina la capat cu el

adrian: nu amestec stiluri

adrian: lung metrajul e de la un cap la altul din POV-uri adrian: adica actorii se uita in camera cand joca dialogurile cu ceilalti

 adrian: si astea le-a fost foarte greu adrian: Point Of View =POV

gloria: aha; pai ce a fost cel mai greu de facut,pana acum; in afara de gasirea fondurilor?

 adrian: imi pun challenge-uri dificile cred, la fiecare proiect...

adrian: cel mai greu e intotdeauna sa ai o poveste ok

 adrian: cu o poveste geniala poti filma cum vrei si tot iese ceva apreciabil

adrian: altfel, da-i o poveste prosta lu' Puiu sau Tarantino - nici nu o sa vrea sa auda cat castiga...

gloria: ce face o poveste "geniala"? ai ajuns la un raspuns, pana acum?

adrian: adica?

gloria: pai toti viseaza la o" formula magica"

gloria: Kitano parodiaza fuga asta dupa "formula magica" in ultimul lui film

adrian: nu stiu ce face o poveste geniala... ; probabil sa fii sincer in ce scrii, sa lasi sa vina din tine, sa nu te incurci in briz-brizuri... dar aceste lucuri sunt scrise in orice carte buna

gloria: atunci zi-mi care sunt lucrurile pe care le analizezi cand vezi un film? jocul personajelor? atmosfera creata?

adrian: daca cred povestea, daca ma "atinge", apoi atmosfera, apoi personajele

gloria : dintre regizorii romani fata de care te simti mai apropiat ca stil si care e favoritul tau?

gloria: ( e penultima intrebare :P)

adrian: e greu sa spun ca ma apropii ca stil de cineva, e greu sa fii obiectiv, din nou cred ca ar putea spune mult mai bine asta criticii/prietenii; favorit e Puiu - si cam de departe - dar si asta e o chestie subiectiva

gloria: si fimul care te-a marcat?

adrian: pai ca pe multi m-a marcat cand am vazut prima data Tarkovsky

adrian: la mine a fost Solaris, dar m-ar fi marcat oricare la fel, din filmele lui

 adrian: al doilea film care m-a marcat si care e in top e "Breaking the Waves"

 adrian: M-a marcat pe multe planuri si impreuna cu Festen mi-au dat semn ca se poate face film si doar cu o camera, fara lumina, sunet, si alte accesorii tehnice

adrian: si am inceput sa filmez: intai cu un prieten ca actor, apoi cu parintii mei actori s.a.m.d.

gloria: afirmatia asta o sa incurajeze multi aspiranti la regie

adrian: pai nu afirmatia ci filmele ar trebui

adrian: de aceea am si reusit sa fac Pescuit sportiv – (care se va lansa in cinematografe la anul)

adrian: ca scurt metrajele facute in acelasi regim de independenta totala  m-au facut sa "vad" ca nu e decat diferenta de lungime a filmului... daca ai un scenariu potrivit

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells