Ouăle lui Tarzan, un documentar cu subiect şi abordare inedite

de Gloria Sauciuc în 9 Oct 2017
Documentarul Ouăle lui Tarzan rulează în premieră pe marile noastre ecrane

Un film inedit prin subiect şi prin abordare, documentarul Ouăle lui Tarzan, de Alexandru Solomon, împleteşte două planuri, cel al studiului cercetărilor pe maimuţe şi cel al studiului lumii Abhaziei, paradis şi iad în acelaşi timp, ce oferă o imagine comparabilă cu a României de după Revoluţie. Este un film care reuşeşte să evite polemica în pofida unui subiect controversat.

Documentarul vorbeşte, pe de o parte, despre experienţele pe maimuţe ale unui medic îndrăzneţ, Ivanov, dar aparent fără scrupule, care a fondat în sudul actualei Federaţii Ruse (la Suhumi, Abhazia, pe litoralul estic al Mării Negre) un institut de cercetări. Ivanov dorea să creeze un hibrid om-maimuţă. Subiectul avea şanse să nască un documentar despre sinistra lipsă de etică în experimentele pe animale. Dar regizorul a evitat o condamnare facilă, dintr-o perspectivă occidentală şi umanitară - de genul „experimentele pe maimuţe sunt rele şi inumane” ori „a crea hibrizi e imoral”. Tentaţia în abordarea cercetării este fie de a o lăuda, fie de a o demoniza, iar meritul lui Alexandru Solomon este că evită ambele tentaţii: el caută să găsească o a treia faţă, şi reuşeşte.

Alexandru Solomon descoperă omenia din viaţa de zi cu zi a cercetătorilor, medicilor şi lucrătorilor din institut: aceştia sunt surprinşi mai degrabă luând maimuţele acasă ca animale de companie. Unii medici sunt vârstnici şi - ghicim - nostalgici ai Uniunii Sovietice, alţii sunt tineri şi invidiază viaţa în Occident, după cum unii sunt atei iar alţii religioşi, însă niciunii nu sunt „asistenţi ai morţii”. Nu e nimic horror în această poveste - nici măcar în nopțile cu lună din grădina institutului. Nici fondatorul institului nu e un Frankenstein: documentaristul reușește să rămână obiectiv.

Latura tenebroasă există însă în documentar - e amintirea războiului civil din anii 1990, imediat după destrămarea Uniunii Sovietice. Pentru că filmul nu ocolește subiectul: clădirile bombardate, memoriale în care oamenii își plâng morții din război, imaginii cu veteranii luptelor - arată o istorie recentă dureroasă, un război civil cu victime nevinovate. Povestea războiului lor e aceeşi cu a destrămării Iugoslaviei portretizate în filmele lui Kusturica.

Când între cercetătoarele de la clinică apare polemica dacă omul se trage sau nu din maimuţă - răspunsul îl putem ghici, în contextul războiului civil din regiune, una dintre cercetătoare apropiind omul de maimuţe prin prisma violenţei gratuite.

Maimuţele sunt privite gradual în film - întâi ca nişte curiozităţi, apoi ca subiecte de cercetare, ca animale de companie şi, într-un final, ca alter-ego al oamenilor.

Pe de altă parte, filmul relevă un experiment aproape eşuat, cel prin care cercetările pe maimuţe trebuia să ofere oamenilor o viaţă mai bună. Dar nicăieri în film nu-i vedem pe beneficiarii acestei cercetări.

Sensul filmului este descoperirea feţei nebănuite a relaţiei om-maimuţă: şi nu este vorba doar de sensul darwinian, şi nici doar de relaţia între cercetător - animal de laborator. 

Filmul rulează în:

 București (Cinema City AFI Cotroceni, Cinema Muzeul Țăranului, Hollywood Multiplex, Grand Cinema and More Băneasa, Happy Cinema, Cinemateca Union, Cinema Europa), Baia Mare (Cinema Dacia), Botoșani (Cinema Unirea), Brașov (Cinema One), Brăila (Cinema Central), Buzău (Happy Cinema), Cluj-Napoca (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex Tomis), Craiova (Cinema Modern), Focșani (Happy Cinema), Gura Humorului (Casa de Cultură), Iași (Cinema Victoria), Odobești (Casa de Cultură), Pitești (Cinema Trivale, Cinema „Sebastian Papaiani”), Slobozia (Casa de Cultură), Târgu Mureș (Cinema Arta), Timișoara (Cinema City Shopping City, Cinema Timiș). 

Exploreaza subiecte similare:

Alexandru Solomon, Ouăle lui Tarzan

Alte știri din cinema

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Părerea ta

Spune-ţi părerea
pe 10 octombrie 2017 13:16
Comentariu șters

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells