O satiră stinsă - Călătoria lui Gruber

de Mihnea Columbeanu în 2 Sep 2009
O satiră stinsă - Călătoria lui Gruber
Ca să priceapă şi Grivei: secvenţa cu trenul şi groapa comună era aşa-numitul "main event", sau "apogeul" (aici: grozăvia crimei), "lupta" finalizată prin înfrângere: l-a găsit, dar degeaba - Gruber e mort. După care, dezvăluirea supravieţuirii acestuia ar fi îndeplinit funcţia de "plot point 2", care conform regulii trebuie să satisfacă nevoia dramatică, dar într-un mod neaşteptat - şi, mai mult decât atât, complex şi semnificativ. Or, ce e complex şi semnificativ într-o biată confuzie de nume? A, cu totul altceva ar fi fost dacă, de exemplu, doctorul se releva ca un personaj eroic, care reuşise să scape pentru a nu-şi lăsa pacienţii de izbelişte (soluţie didactică şi ieftin-moralizatoare, desigur - dar măcar corectă structural); sau, şi mai interesant: era un laş, care se salvase semnând pactul cu Satana - tocmai când îl credeam un martir, pe fondul recentului genocid; ce mai sensuri trist-ironice şi cu adevărat consistente s-ar fi desprins de aici! Sau, sau, sau - când scenariştii au imaginaţie, the sky is the limit. Pe când aşa, totul cade în derizoriu: confundatu-l-a, dumiritu-s-a, consultatu-l-a, vindecatu-i - hai noroc şi la mai mare, şi final credits. Tot actul ultim e trenant şi tautologic - când exact acolo trebuia să se releve semnificaţiile majore ale filmului. Păcat de Marcel Iureş, care cu căldura şi profunzimea lui de o mare fineţe compoziţională pune carne pe un personaj cu osatura de papier mâché. (De remarcat că, la mica şuetă de după proiecţie, actorul a recunoscut, cu eternul său bun-simţ: "Eu am jucat ce mi s-a spus...!")

La fel de regretabil, sau chiar şi mai rău, stau lucrurile în planul regiei - inertă, lemnoasă, vetustă (în sensul searbădului, nicidecum al "clasicismului", al "tradiţionalismului" sau al "aerului retro". Arată ca o scuză de film istoric obosit şi fără fonduri din perioada Dulea. Actorii, la fel ca în Cocoşul decapitat, acţionează anchilozat-patetic, fiind îndrumaţi cu un teatralism găunos suprapus peste nişte mizascene de-a dreptul neverosimile (cel mai flagrant exemplu: prima sosire la garnizoană, când soldatul şi caporalul de la intrare se joacă de-a caricaturile cazone ca pionierii la serbarea Pomului de Iarnă). Singurul cu adevărat reuşit (pe lângă deja menţionatul Iureş) e Claudiu Bleonţ, cu inepuizabila sa capacitate de a construi personaje pitoresc-demente asezonate şi cu veridicitate, şi cu substanţă, şi cu haz. Nici Răzvan Vasilescu n-ar fi rău - dacă n-ar repeta iar şi iar acelaşi formule din California Dreamin' (nesfârşit), Ticăloşii şi filmele lui Pintilie. În rest, mulţime de ieşeni fără pic de accent local, de parcă-n Moldova nu s-ar găsi actori buni să apară într-un cadru, două, trei.

Surprinde lipsa de proeminenţă a virtuţilor plastice, la un cineast ca Radu Gabrea, care întotdeauna s-a impus ca un meticulos pictor cu lumina, culoarea şi compoziţia cadrelor. Imaginea lui Dinu Tănase (o îmbucurătoare revenire la ocularul camerei, după atâţia ani petrecuţi în fotoliul regisoral şi la catedră), este totuşi expresivă şi corectă - ceea ce, în fond, nici nu e de mirare. Ca să mântuim cu compartimentele, e de ajuns să spunem că scenografia lui Florin Gabrea, costumele Svetlanei Mihăilescu şi montajul Melaniei Oproiu se remarcă prin discreţie - aşa că, hai să fim optimişti şi s-o luăm în sens pozitiv.

Dar, tot apropo de discreţie - însă într-un cu totul alt sens, mai puţin dorit de autori (dar mai benefic, în ultimă instanţă) - o răsturnare interesantă se remarcă în jurul intenţiei declarate a realizatorilor de a construi totul pe baza discreţiei şi a sugestiei: în film nu se vede nici o atrocitate, nici o crimă, nici un act de violenţă propriu-zisă; neomenia neamului românesc (în ofensiv-păguboasa viziune a actualei political correctness ot Sion) ar trebui să transpară atât din indiferenţa faţă de eforturile lui Malaparte de a-l găsi pe Gruber, cât şi din osârdia cu care, în plin siaj imediat al măcelului, autorităţile se strofoacă să ancheteze devastarea vinăriei lui Roznovanu. Radu Gabrea a avut chiar curajul de a-şi refuza tentaţia deschiderii bou-vagonului cu oameni în agonie (care în textul lui Malaparte se producea), iar urmele genocidului apar succint şi economic: două grămezi de mărfuri răvăşite în faţa unor magazine evreieşti, pete de sânge spălate de pe zidurile prefecturii, groapa cu var dinaintea finalului... Din fericire, lipsa de vlagă şi de stil a întregii compoziţii zădărniceşte orice sugestie, aşa că filmul se aşază singur în onesta sa menire: aceea de satiră socială oarecare la adresa cinismului şi a birocraţiei - fie ele de sorginte românească, evreiască, ţigănească sau săsească; vorba aia: oameni suntem.

Pagina
1 2

Imagini

Părerea ta

Spune-ţi părerea
spartacus pe 3 septembrie 2009 09:30
Oare cat va mai trece sa vedem un film istoric bun ?... La ce regizori avem acum, ma tem ca mult, prea mult timp. Nu-mi vorbiti de Porumboiu si restul ca el atat de laudati in ultima vreme, ridicati in slavi doar de criticii de film (niste cretini plini de basini). Uitat-iva la ceea ce conteaza cu adev - nr de spectatori si atractia oamenilor pt filmele lor. Ce veti vedea?... Stiti bine ce...
armanighost pe 3 septembrie 2009 10:25
cine a scris porcaria asta de articol??....multi intelectuali is in tara asta :))
m-a ambitionat sa vad si mai mult filmul..;)

FarkaS pe 3 septembrie 2009 11:21
Nu stiu ce m-ar convinge sa vad acest film. Are el un acel ceva care il face foarte plicticos. Ar trebui sa se lucreze la promovare, sa atraga cumva curiosii...
shmekerila pe 3 septembrie 2009 17:31
Omu' si-a spus parerea. Amu' e treaba ta daca mergi la cinema sa vezi filmu' au ba. "Optimismul" articolului e sublim, maret dar lipseste cu desavarsire, vorba maestrului. Vroiam sa vad filmul pentru Florinel si Iures. Acum mi-a taiat pofta. Dar calitatea unui film sa fie direct proportionala cu numarul de spectatori ma-ndoiesc. Exist mult prea multa prostie si mult prea multi cocalari (sau sa le zicem ignoranti) pe lumea asta.
alexandra pe 4 septembrie 2009 23:10
Eu zic ca e o e o tragicomedie reusita. Il veti vedea pe Florin Piersic Jr. intr-un rol principal (pe care il interpreteaza foarte bine) iar replicile spumoase ale lui Claudiu Bleont sunt de neratat. Mergeti sa-l vedeti! E o alternativa buna la filmele "noului val".
Ma amuza autorul cronicii "Temându-se, pe bună dreptate, de concurenţa altor filme româneşti...." La ora actuala, filmele romanesti concureaza la alungarea spectatorilor din sala. Cu tot respectul pt Porumboiu si echipa sa, Politist, adjectiv este unul dintre cele mai plictisitoare filme pe care le-am vazut vreodata. Subiectul filmului putea fi surprins intr-un scurt metraj, nu erau necesare 100 de minute.

costicosti pe 6 septembrie 2009 11:55
batezi cimpii cu gratie. am fost la conferintza de presa. insusi RADU GABREA a explicat ca a asteptat doi ani, ca sa nu se suprapuna cu premierele filmelor lui Mungiu, Muntean si Porumboiu, fiindca ar fi fost sinucidere curata! cu guritza lui a spus-o, public! asa ca, Alexandra, ar trebui sa-tzi rectifici fraza - pune acolo: "Ma amuza autorul filmului..." - nu autorul cronicii, care n-a facut decit sa citeze! si, pe viitor, mai si gindim inainte de a scrie da?

cit despre persoana care semneaza "mmergeti la acest film", n-o luatzi in seama, nici nu l-a vazut; a fost banata de pe cinemagia pentru comportament indecent si acum se razbuna.

costi costi pe 6 septembrie 2009 15:29
zi mai bine draga costicosti ca tu esti autorul articolului si tu ai comportamnet indecent fata de public, ii indemni sa nu vada un film bun! oare de ce faci asta? din rautate si insuficienta.cat despre banare, am cerut-o , iar tu trebuia sa fii demult out of site.bafta.
tot eu pe 6 septembrie 2009 15:31
si ceilalti useri care ti-au criticat articolul ce sunt? dar cei pe care i-ai cenzurat sau le-ai sters postarile? bravo. stai linistit, cine are disceranamant , se informeaza unde trebuie despre un film bun. nu te agita, ti se urca la cap iar.
nu-ti raspund pe 6 septembrie 2009 15:32
indemnul meu dintotdeauna: du=te si fa nani, odihneste-ti ultimele resurse. congrats pt studenti, if is true.
mai costicosti pe 6 septembrie 2009 15:34
clona lui pitbull mihnea columbeanu, dl radu gabrea stie ca i-ai votat filmul cu nota 1? atunci unicul tau film'neinvinsa-i..." merita minus infinit. fair enough.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells